Hej och välkomna, alla sommarcyklister!

| 26 kommentarer

Critical Mass August 2009 - 8

Nu tjocknar det på i fälten. Foto: Neal Lantela

Det börjar bli tradition, banne mig. Cyklistbloggens tips till sommarcyklister! Här är årets goda råd till dig som börjat cykla eller kanske tagit ut cykeln efter vintern (och den kalla våren). Välkommen ut i cykelbanorna!


Vi har i några års tid publicerat varianter på denna lista som lite kontrast till pekpinnar, hot om böter och annat ovett som media och ordningsmakten ganska frekvent riktar mot cyklister.

Med följande råd vill vi underlätta så mycket som möjligt för alla cykelpendlare att ta sig fram. Då kör vi:

  • Håll till höger. Vill någon stressa förbi dig till vänster, låt dem göra det. Om du cyklar på en kombinerad gång och cykelväg, åk gärna ut i gångbanan så är det lättare att komma förbi. Men se till att det inte kommer någon gående (duh).
  • Stanna vid rött ljus. Det är bara irriterande med folk som tråcklar sig förbi ett rött ljus. Om du ändå har så bråttom att du absolut måste köra mot rött ljus, fortsätt då ha bråttom även när du passerat trafikljuset. De som väntat på grönt kommer annars med utvilade ben att hinna i fatt dig på några sekunder och bli irriterade över att tvingas köra om. Eftersom Stockholms cyklister (förutom på Götgatan) har ”röd våg” och måste stanna vid precis varenda trafikljus så kan det bli en del omkörningar. Det blir heller inte lagligare för att du rullar jäättelångsamt förbi rödljuset. Det ser mest löjligt ut.
  • Tänk på att göra tecken. Tecken när man ska svänga och stanna gör att både bilister och cyklister ser vart du ska. En bra grej.
  • Plinga! Är du osäker på om någon sett dig, flyttar sig inte den framför när du vill om, traskar någon i cykelbanan? Använd ringklockan!
  • Utgå från att de som planerade cykelfälten inte visste vad de skulle användas till. Det här är en viktig regel. Cykelfälten ligger där de ligger för att det fanns yta över, inte för att det är bästa platsen för cyklar att befinna sig på. Räkna med att du kommer behöva improvisera ibland, till exempel genom att inte cykla upp till höger om en lastbil. Eller genom att lämna cykelfältet för att undvika en taxikö, ett vägarbete, en container, eller som vid Nybroplan, ett stort träd.
  • Lastbilar och högersväng = död. Utgå från att lastbilschaufförer är blinda och helt ointresserade av att kolla i backspegeln om någon cyklist står i cykelfältet bredvid. Eller vänta, utgå från att de är ute efter dig. Undvik att stå till höger om lastbilar vid rödljus, även om det finns ett cykelfält där.
  • Laxa inte. Håll koll på de enkelriktade cykelbanorna, som t. ex. på Skanstullsbron Låt bli att cykla mot strömmen som en parningssugen lax. Du riskerar en frontalkrock med andra cyklistkollegor i värsta fall, och i bästa fall arga tillrop. Låt bli.
  • Kliv av = lämna. Om du kliver av och leder cykeln är du inte längre cyklist utan fotgängare. Traska in på gångbanan för allas bästa.
  • Var försiktig med att cykla i par. Cykelfälten är sällan breda nog för det, tyvär. Ifall du vill cykla bredvid, håll bra koll bakåt efter snabbare cyklister som vill om – och framåt efter fotgängare. Eller containrar, taxibilar, frontlastare eller annat som också ofta befinner sig i fältet.
  • Kör inte över fotgängare. Det kan verka som ett onödigt råd, men när tjugo cyklister kör i klunga och ingen av dem stannar vid övergångsstället kan man undra. Don’t be that person.
  • Tänk på var du kör om. När du kör om långsammare cyklister, tänk på att inte göra det vid fel tillfälle. Fel tillfälle är innan backkrön, innan eller på övergångsställen, eller där det råder väjningsplikt och där det är för smalt. Utgå från att stadens cykelbanor och -fält alltid är för smala för att köra om utan att plinga. Och glöm inte kasta en blick över axeln – det kan mycket väl komma en annan omkörande cyklist.
  • Le och vinka. Du kommer att råka ut för medtrafikanter som bryter mot alla dessa råd, men försök att inte bli arg. Lyft blicken se till att du är del av en stor trafikapparat. Ta det lugnt, var tydlig, lämna företräde med ett leende och du ska se att folk är hyggliga tillbaka.

Välkommen till en friskare vardag och ett roligare sätt att ta dig till jobbet. Sprid gärna dessa tips till andra som du vet cyklar, så ses vi ute på stan! (och har ni fler tips? Lämna i kommentarsfältet nedan!)

Dela!Share on Facebook195Tweet about this on TwitterShare on Google+3Email this to someone

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Pingback: Cyklistbloggen gör sig redo för gatustrid… | Cyklistbloggen()

  • Göran Deurell

    Vilket tecken anger en cyklist som ska till att stanna?

  • Pingback: Välkomna sommarcyklister – 10 tips hur man gör! | Cyklistbloggen()

  • Non

    Ni glömde dörr zonen, dvs håll dig alltid min en meter ifrån parkerade bilar. Så slipper man bli dörrad.
    Ibland kan det innebära att man då ligger så långt till vänster på cykelfältet som det går. Omkörande får cykla om utanför fältet.

    • Nob Ody

      Bra påminnelse. Finns ett skäl till att hålla ut från bilar som jag blev påmind om här om dagen: ett barn kort nog att försvinna bakom motorhuven kom utspringande mellan ett par parkerade bilar på lokalgatan [som fungerar som cykelled]. Bilförsäljaren på andra sidan gatan måste ha lockat … Jag hann stanna i tid. Det är inte bara dörrar som kan dyka upp överraskande.

  • Lillemor

    Word! Jag skulle vilja komplettera dessa supertips med ytterligare ett…. Använd cykelboxarna och försök ställ dig så att så många som möjligt ryms i boxen, istället för att bygga långa köer i cykelkörfälten. Allt som oftast ser jag bara nån eller några som står i cykelboxen och resterande som ett låååångt pärlband i cykelkörfältet. Ju fler som ställer sig i boxen desto smidigare när det sen slår om till grönt och fler hinner över på varje släpp. Nu misstänker jag att de som redan brukar läsa denna blogg och kommentera här redan nyttjar dessa men sprid gärna ordet till våra nytillkomna cykelvänner där ute 🙂 Cykelboxarna är till för att användas!

    • Lustigt att du påpekar det just när jag fick det illustrerat ute i trafiken. Kort cykelkö och tomt bredvid i boxen, men för smalt mellan cykel och bil för att jag skulle kunna köra upp jämsides. Och jag skulle ju dessutom svänga vänster.

      Jag bad framförvarande cyklist om att få komma förbi och fick svaret att det är ju inte grönt än. Men jag lyckades förklara.

  • dinop

    Jag är en av syndarna som cyklar väldigt ofta mot rött. Orka vänta när jag ser att det är riskfritt. Så ser verkligheten ut.

    • Tuija nånting

      Otroligt korkad inställning ”Orka vänta”. Jag hoppas verkligen att du inte kör bil, som du cyklar. För gör du det, så hoppas jag innerligt att du klipper sönder ditt körkort. Och vet du vad? Istället för att cykla mot rött; GÅ ISTÄLLET

      • dinop

        Ojojoj nu blev jag utskälld av en riktig surpuppa.
        Notera ordet ”riskfritt” i mitt inlägg, det betyder ”ingen annan på vägen eller i korsningen”.

        Ha en bra cykelsommar 😉

  • Nob Ody

    Håller med, inte minst punkt ett: finns alltför gott om cyklister som tror att det är vänstertrafik och/eller att man ska hålla till vänster när någon snabbare kommer bakifrån. (De som cyklar på var sin sida och som byter plats vid möte är ringsignal bakifrån är också fascinerande – och vågar man verkligen passera mellan dem?)

    Och när man stannat för att ringa, kolla cykeln, beundra korna eller den tvärrandiga ängsskvättaren, snacka med polarna, ta en röka, eller nåt, vänligen ställ er inte mitt på eller tvärs över cykelbanan/gc-vägen: det kan komma någon annan som vill förbi.

  • micke

    och om man ska signalera, exempelvis för sväng kolla först så du inte slår någon i ansiktet.
    Upplever överlag att om man kollar bakom sig över axeln fattar folk att man vill köra om den framför.

  • Richard

    Var med och skapa en vänligare trafikatmosfär. Lämna företräde till alla gångtrafikanter som står vid ett obevakat övergångsställ. De vill gå över (och har företräde) men vågar inte när de ser dig komma. Sakta ner i tid genom att sluta trampa. Fungerar inte detta ska du sakta ner ännu mer genom att bromsa. Vågar de fortfarande inte gå över bör du stanna helt (och le). Personen kanske har blivit överkörd tidigare. Tänk inte ”jävla idiot som aldrig går över” och öka farten igen utan att släppa förbi personen. Låt sommaren 2015 bli the smiling summer!

    • micke

      Man kan ju också visa med en handgest eller om man är nära nog säga till personen att de kan gå över.
      Vi sitter inte i en metallåda och kan kommunicera med omvärlden.

      • Nils

        Nja, jag är motståndare till framvinkande oavsett vilka trafikantgrupper den vinkande och den vinkade tillhör.

        Dels vet du inte varför fotgängaren (cyklisten, bilisten) stannat – kanske kommer det en memil eller en BMW-SUV bakom som _inte_ ser ut att vilja stanna.

        Dels vill du inte vinka ut dem om det skulle råka komma någon annan bakifrån som varken du eller den du vinkar fram sett.

        • micke

          Man har väl koll på sina omgivningar när man cyklar?
          Sen menade jag inte att man skulle vinka över någon utan handgesten kan mera vara som en utsträckt var så god.
          Sen skulle jag nog placera mig så att memilen eller suven inte kunde köra om mig utan att köra över mig.
          Låter aldrig folk köra om mig nära övergångsställen.

          • micke

            nä men ni har nog rätt egentligen. Inte tänkt på det så=)

          • Nob Ody

            Höll på att bli nitad av MC som körde om i hög fart i mötande vid ett övergångsställe när en bil vänligen vinkade över mig … Och för att generalisera, cyklister tillhör väl vanligen inte de som har bäst koll på vad som händer bakom dem, speciellt inte de med tätslutande lurar och hög musik i öronen (som antagligen inte skulle höra en varvande fikaräser utan ljuddämpare).

            • Människans syn är till skillnad från antilopens inte designad för att ha koll bakåt. Vår hjärna är inte heller särskilt angelägen om att kompensera för den bristen. Det är bara om hörseln larmar som vi automatiskt får ”baktankar”.

              Bilar har bekväma backspeglar men körläraren får verkligen jobba med att få eleven att titta i dem när det behövs.

              Jag förespråkar varsågod-gest, men den får bara visa mina egna intentioner. Jag ska inte ta på mig rollen som flygledare med full kontroll över situationen. Kanske framgår det bättre med handen artigt mot bröstet än elegant utsträckt. Ska fundera på det.

      • Erik Johansson

        Vinka aldrig över någon, du vet inte vad som händer bakom dig, både bilar och cyklar kör oftast om vid just övergångsställen (tyvärr).

  • Peter Holmberg

    Tog ni bort den här?
    Du har inte företräde. När du ska cykla över ett övergångsställe. Inte ens om det är ett cykelövergångsställe. Formellt får bilisterna inte köra över dig när du väl är ute, men det är bara teori.

    Kan intyga att det endast gäller i böcker. Blev påkörd av en bil som kom i femti vid västerbroplan förra sommaren. Blev skrot av min cykel, jag klarade mig ganska hyfsat men jag fick casha självrisken för skadorna på bilen. Jag påpekade trafikförordningen men försäkringsbolagen skakade på huvudet.

    • Peter: Ja, det finns ju numera Cykelöverfarter där reglerna faktiskt är annorlunda. Ska skriva om just det tipset så det är aktuellt. Skönt att du klarade dig någorlunda, men det låter ju helt uppåt väggarna galet!

    • knight22

      Det är inte helt ovanligt att bilister mejar ner cyklister som kommer på övergångsställen. Jag såg en gång en bilist som körde ner en skolflicka som kom cyklande på övergångsstället. Han klev sedan ut ur bilen och talade om för flickan (i 10-12 årsåldern) att det hela var hennes fel.

    • Ms_Xx

      Har en anhörig som blev krockad med i en högerregelkorsning (hen körde bil). Den andra bilen kom visserligen från höger, men körde på tok åt h-e för fort (det fanns chockade vittnen på det), och skadorna på bilarna tyder också tydligt på att den påkörande bilen körde för fort (två bilar som blev skrot mitt inne i ett bostadsområde).
      Eftersom den påkörande bilen kom från höger blev det ingen påföljd för bilföraren, även om den sannolikt bröt rätt hårt mot hastighetsgränsen och därför orsakade en olycka där den andra parten blev allvarligt skadad (ett års beräknad läkningstid) och två bilar blev till skrot.
      Det är helt sjukt hur bilförare blir förlåtna för lagbrott, så länge som grundregeln var på deras sida (blir ju väldigt tydligt i fallet att den andra parten hade väjningsplikt).
      Låter som om du och min anhöriga råkade ut för ungefär samma sak. Väldigt frustrerande, men skönt att du är okej!

  • felix reychman

    Heja er!!!