Uppdaterat: ”Risken att dödas eller skadas svårt i en cykelolycka ska minska med 50 procent till 2020”

| 12 kommentarer

Dagens DN har en lång artikel signerad motorjournalisten Jacques Wallner som handlar om att antalet cyklister som dödades ökade kraftigt förra året.

Men innan allt olyckskorpande: Jag har cykelpendlat i Stockholms City året runt sedan 2004 och bara varit med om en enda olycka – som berodde på att en bilist inte kollade innan hen öppnade bildörren. Det är inte livsfarligt att cykla.

Innehållet i DN:s artikel är inget nytt för de av er som följt Cyklistbloggen, det är en rätt grund analys som presenteras.

Vasagatan

Trygg trafikmiljö i Stockholm 2015

Lite ”bättre cykelvägar”, lite ”separera trafikslag”, inget ”tänk cyklist när du kör bil”, och rätt mycket ”använd hjälm”. I huvudsak rätt vettiga synpunkter, möjligtvis med undantag för att vi tvivlar på att hjälm (som vi båda använder) är det universalmedel mot olyckor det ofta framställs som.

Att olyckorna ökar sägs också som en truism, och det är nog något vi på Cyklistbloggen också gjort oss skyldiga till. Men jag ska allvarligt säga att jag inte vet om det stämmer. Det som visat sig när de två-tre större undersökningarna kom (VTI, MSB och i viss mån Trafikverket – sök på bloggen så nämns de rätt ofta) är att statistiken varit missvisande. Det kan alltså lika gärna handla om att antalet olyckor är i huvudsak konstant, men att man nu faktiskt börjat hitta sätt att mäta dem.

11083956_10205462869986378_8899065551994739378_o

Jag är osäker på vilket som stämmer, så så fritidsblogg vi är får vi nog återkomma när tid finns.

Växlet pilar

Trygg trafikmiljö byggd i Stockholm 2014

Men ett citat stack ut för mig. Det är Stockholms kommuns mål för olyckstatistiken som sägs vara:

”Risken att dödas eller skadas svårt i en cykelolycka ska minska med 50 procent till 2020”

Utsläppet

Trygg trafikmiljö byggd i Stockholm 2014

EDIT: Efter att ha investigooglat så inser jag att det handlar om ett utdrag ur Cykelplanen för 2012, där det står:

Risken att dödas eller skadas svårt i en cykelolycka ska minska med 50 procent till år 2020. Risken redovisas som antal dödade och svårt skadade cyklister i polisrapporterade trafikolyckor. Utgångsvärdet för mätningarna är genomsnittsvärdet för åren 2006-2009.

kanalvagen2

Trafiksäkerhetsarbete i Stockholm 2015

Cykelplanens mål liknar dem från den gemensamma trafikstrategin för säkrare cykling som säger att:

Syftet med denna strategi är att bidra till att nå den nationella trafiksäkerhetsmålen om halvering av antalet omkomna och minskning av antalet allvarligt skadade
med 25 procent. Detta ska ske mellan åren 2008 och 2020 och ambitionsnivån för cyklister bör vara samma som för övriga trafikanter. Det innebär att minskningen ska ske även om cyklingen ökar.

 

sl på strömsbron

Trygg trafikmiljö i Stockholm

Texten uppdaterad för att reflektera detta.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

12 Comments on "Uppdaterat: ”Risken att dödas eller skadas svårt i en cykelolycka ska minska med 50 procent till 2020”"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Richard
Guest
Member

Om alla bara slutar cykla också kommer dessutom alla cykelolyckor att upphöra helt.

Jocke
Guest
Member

Fast som Polisen säger i södermalmsnytt; så länge man använder hjälm så kommer antalet cykelolyckor att minska.

Ola Sundell
Guest
Member

Det var en mycket intressant diskussion på P1 i morse om det här. En av poängerna var att 2013 var ett år med betydligt lägre cyklistdödlighet än tidigare år. Man borde istället fråga sig varför 2013 var så lågt, menade experten som blev intervjuad. 2012 och 2014 var närmare varandra. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/522857?programid=1650 ungefär vid 2:15:40 i programmet.

Nils
Guest
Member

Mycket bra. Krister Spolander borde intervjuas av den där Jacques Wallner.

Bob Lind
Guest
Member

Etappmål till 2020 i nollvisionen är förstås samma oavsett trafikslag, att halvera antal döda och allvarligt skadade. Slutmålet/visionen är 0. Eller menade du på nåt annat sätt?

da_hajhaj
Guest
Member

Men det är väl ändå så att cyklister lever längre och friskare liv, även om det finns en viss risk att man dödas i en trafikolycka så minskar risken för en rad sjukdomar bl a diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar med ökat cyklande, kan kanske vara värt att poängtera