Nya styret (ha!) vill satsa 250 miljoner per år på cykling

| 51 kommentarer

Det nya styret i Stockholms Stadshus säger i en intervju i Stockholms Fria Tidning att de vill satsa 250 miljoner per år på cykling, att jämföra med Alliansens 143.

Screen Shot 04-10-15 at 01.23 PM

Jättebra, men vi som varit med minns ju att det inte nödvändigtvis är mängden pengar som spelar roll. Utan att man faktiskt gör av med dem. Och på rätt saker. Förra styret lyckades ju inte riktigt, 2013 brändes till exempel bara 85 miljoner. Och minns  till exempel hur en cykelmiljarden-satsning innebar att cykelfältet blev sämre. Vilket ju blir lite märkligt med just cykelsatsningar.

Vi skulle också vilja passa på att väcka vår gamla idé om transparens och tydlighet: Att det är dags att skapa en sida där man tydligt redovisar genomförda cykelsatsningar.

Vi föreslog det i januari 2014 och vi tycker fortfarande det är en bra idé. Gör en sida som tydligt visar spenderade pengar på cykel. Menar vi allvar med att bli en cykelstad i världsklass måste kommunen våga vara extremt öppna och tydliga.

Läs mer: ”Cykelmiljarden” – ett lyckat reklamkoncept

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

51 Kommentarer på "Nya styret (ha!) vill satsa 250 miljoner per år på cykling"

Avisera mig när
avatar
Dmitri Fedortchenko
Gäst

E inte det här sidan som redovisar alla cykelprojekt: http://bygg.stockholm.se/Hallbar-stad/Cykelprojekt/
Har funnits rätt länge… Jag tycker de borde ha med lite fler detaljer och inte bara en kort beskrivning av projekten med länk till besluten…

Torbjörn Albért
Gäst

Stockholms volym är i paritet med Uppsalas. men det är svårt att se vad som är investering respektive drift och underhåll.
Två cykelbroar har Uppsala byggt, som redan har kapacitetsproblem. Stora pengar och ändå: i den takten är alla gc-banor rustade om 26 år…..

Räddningsfordonschaufför
Gäst
Räddningsfordonschaufför

VEM tror du betalar ? INGEN cyklist bidrar till någonting konstruktivt !
OM ni ens duschar när ni cyklat ner fotgängare i er jakt på knark gör ni det på arbetstid och andras bekostnad som sköter sitt utan droger. Ni sjukskriver er sedan på andras bekostnad för minsta lilla tåont och inte ens trafikförsäkring betalar ni. SAMHÄLLSPARASITER som borde ha vett att säga tack men inte då. I ert bakrus är ni aggresiva som som heroinister !
Det värsta som finns är att stöta på er aggressiva trafikterrorister när ni kört omkull efter att ha klippt en äldre fotgängare !

AndreasD
Gäst

My God – vilket sött troll du är. Vetenskapliga undersökningar pekar på att de som cyklar är mindre sjuka än andra jämförbara grupper som inte cyklar. För det andra, avseende att vi inte bidrar och är parasiter: Cykelbanorna i städerna bekostas av kommunen som har sina intäkter från kommunalskatten. Så alla vi som jobbar betalar för både bilvägar och cykelbanor i en stad. Vissa är Trafikverkets ansvar som då finansierar av statlig inkomstskatt.Jag har under de senaste 21 åren betalat mycket kommunalskatt, mycket inkomstskatt och varit sjuk mindre än 10 dagar under den perioden. Att kalla mig parasit blir lite fånigt.

Cyklistbloggen
Editor

Hej Räddningsfordonschaufför. Du har på rätt kort tid skrivit massor av kommentarer här på Cyklistbloggen. Det är vi generellt sett jätteglada för – vi lever för vårt kommentarsfält eftersom det är själva målet med bloggen – att skapa diskussion kring trafikfrågor vi tycker är viktiga och brinner för. Vi försöker också hålla högt i tak och vill ha en vidsträckt yttrandefrihet.

Men.

Vi jobbar hårt för att dialogen ska vara konstruktiv och i huvudsak inriktad på sak, inte person. Vi drar alltså en gräns vid personpåhopp. Du har gjort rätt många sådana under din korta tid här och vi vill därför bara passa på att säga att, snälla försök hålla tonen konstruktiv.

Mvh,
Cyklistbloggen.

Waldemar
Gäst

Jättebra idé med en sida som tydligt visar spenderade pengar på cykel!

Jag tror på nyckelorden ”Och befintligt cykelnät får reinvesteringar.”
Det är det som behövs i första hand. Nya cykelvägar kan vänta eller kan byggas parallellt.
Det som är dock intressant är om någon som cyklar själv kommer bli involverad den här gången när man reinvesterar eller bygger nya cykelvägar.
Som t.ex. ”Kanalvägen” visar var det inte så tidigare och då hjälper inte om man lägger ner en miljard om året om det blir jobbigt för cyklister och ”lite tokigt”.
Sedan kommer man lägga ner 70% av pengarna på att göra om och om det man har gjort fel från början.
Trevlig helg!

AndreasD
Gäst

Waldemar, du har helt rätt. Spendera alla miljoner på att rusta befintligt nät. Och se samtidigt till att göra det korrekt. Jag är trött på alla entreprenörer som inte har en cykeltanke tillåts bygga och underhålla cykelinfra. Samt också gärna se till att viten utbetalas till Staden (skattebetalarna) när man så uppenbart gör fel. Vad som Staden också måste investera i är uppföljning. Det följs inte upp ett skvatt.

Räddningsfordonschaufför
Gäst
Räddningsfordonschaufför

Hur mycket har du som cyklist betalt ?
Parasit !

Richard
Gäst

Förhoppningsvis utför du dina arbetsuppgifter bättre än du stavar. Förhoppningsvis utför du dina arbetsuppgifter lugnare än ditt aggresiva humör här i kommentarsfältet. Förhoppningsvis utför du dina arbetsuppgifter bättre än du tänker på din kammare.

enber rebne
Gäst

Alla som konsumerar eller arbetar vitt betalar, det är snarare bilisterna som inte står för de samlade externa kostnader som deras färdsätt orsakar.

Och du verkar inte dela den solidariska syn på samhället som de flesta har. Resonerar du med invandrare som du gör med cyklister?

Arne B
Gäst

Hur mycket man än bygger, är det viktigaste attityder. Jag leker med tanken att införa generell väjningsplikt för bilar mot cyklar. Cyklar skulle ha företräde framför bilar i alla lägen. Det vore ett bra sätt att premiera cyklandet.

Och vad gäller infrastruktur, måste bilarna lämna utrymme i innerstan. I och med Förbifart Stockholm kommer ju bilarna köra runt stan i stället för genom. Tänk så mycket utrymme som frigörs för cyklister då! Dags att börja planera nu.

Anders Andersson
Gäst

Nej tyvärr inte. De bilar som finns i staden har ett ärende där. De är där i tjänsten. Mycket få tar bilen för att enbart resa till jobbet i Stockholm och i innerstaden sker endast 6 % av resorna med bil. Förbifarten ändrar inte inte det minsta på biltätheten i innerstaden.

Däremot ska Stockholm växa med en massa procent – tror det var bortemot 40-50 % – det betyder lika stor ökning av godstransporter, avfallstransporter, hantverkare, städfirmor, hemtjänst mm + att alla dessa nya stockholmare ska transportera sig – mer bussar, mer taxi, och mer cyklar också förstås. Räkna inte med mer plats framöver, utan njut av att du har så mycket plats idag. Du kommer att prata nostalgiskt om hur ödsligt det var på gatorna år 2015 i framtiden.

Jag som cyklar mestadels utanför rusningstid kan intyga att det verkligen ÄR tomt på cykelbanorna större delen av dagen. Det är sällan jag ser mer än en cyklist per km. I förra veckan cyklade jag från söder till Kungens kurva och tillbaks – 6 cyklister på 24 km!

Räddningsfordonschaufför
Gäst
Räddningsfordonschaufför

Du verkar tillhöra den majoritet som aldrig är till problem i trafiken och du slipper därmed säkert träffa mig. OM cykelbanorna användes, OM man ägnade andra trafikanter, SÄRSKILT fotgängare, uppmärksamhet istället för att SMS:a och ha bägge öronen blockerade och om man fattade att det är bilismen som betalar för både trottoarer och cykelbanor skulle olyckorna minska drastiskt !! Nej då, istället skall de militanta gökungarna ta allt mer plats tills de stjälper hela boet !

Anders Andersson
Gäst
Militanta gökungar finns både bland cyklister och bilister. I början av 1900-talet var det cyklisterna (unga herrskapsslynglar) som tog plats från de stadgade borgarnas hästskjutsar och mejade ned söndagspromenerande damer. De senaste 50-60 åren har istället bil-gökungarna brett ut sig och tagit så gott som all plats i staden och trängt bort gående och cyklister, och krävt att staden helt ska anpassa sig efter bilen – och fått igenom det. Hur många bostäder skulle inte kunnat byggas om man toge bort alla parkeringsplatser? Inte förrän de senaste 10-15 åren har man på allvar börjat överväga om det faktiskt går att bygga en stad som inte är totalt beroende av bilar. Den diskussionen pågår och då är det ofrånkomligt att det även dyker upp en del militanta cyklister som har en vision om en helt bilfri stad. De är lika lite konstruktiva som Motormännens aggressiva kampanjande och skapar mest bara konflikter. Överse med dessa enstaka individer, även om de sticker ut. Flertalet cyklister och bilister vill faktiskt bara ha en stad som funkar, och de flesta inser med lite eftertanke att vi inte klarar att flytta alla miljontals ton grus, sand, snö, kyl- och frysvaror, avfall mm med cykel och dragkärror.… Läs mer »
Johan
Gäst

Vad är detta med att det är bilismen som betalar för cykelbanor och trottoarer? All kommunal infrastruktur betalas av kommunen som tar in pengar i form av kommunalskatt som alla som bor i kommunen och har inkomst av tjänst betalar oavsett de cyklar, promenerar eller kör bil. Fordonsskatt och skatt på drivmedel är statliga skatter som hamnar i statens kista och egentligen inte är öronmärkta för något, i synnerhet inte cykelbanor på kommunal mark.

Arne B
Gäst

Anders, jag raljerade ironiskt om Förbifart Stockholm. Det är en kostnadsbomb som inte kan motiveras trafikmässigt eller samhällsekonomiskt. Drivkrafterna bakom byggandet ligger utanför detta. En sak är säker, biltrafiken kommer öka totalt. Innerstaden lär inte få färre bilar.

Du återkommer ofta till det faktum att biltrafiken i innerstan till största delen är nyttotrafik, man har ”ett ärende” i stan. Det har även vi som cyklar, vi har bara valt ett annat transportsätt. Visst är gods- och avfallstransporter svåra att lösa på annat sätt, men dessa upptar inte majoriteten av biltrafiken i innerstan.

Jag ser tre möjligheter för framtiden:
1) Anpassa staden ännu mer för biltrafik.
2) Gör ingenting. Det går inte att göra förändringar i en etablerad stad.
3) Öka utrymmet för cyklister på bekostnad av bilutrymmet.

Vad tycker du är rimligt? Hur vill du att framtidens stad ska se ut? Finns det någon enda stad i hela världen där biltrafiken fungerar miljövänligt och smidigt? Finns det ett enda exempel på att det går att bygga bort bilträngsel?

Bygger man för cyklar, kommer fler cykla. Enkelt, min käre Watson!

Richard
Gäst

Jag håller med dig till fullo Arne B! Bygger man för cyklar, kommer fler cykla.

Anders Andersson
Gäst
Det finns en missuppfattning bland många här på bloggen att de som åker bil bara ska till och från jobbet eller har ett personligt ärende i stan. Att det skulle finnas en stor potential att byta till cykel om man bara gjorde det lättare att cykla. Så är det knappast. Majoriteten av de bilar som finns i stan måste helt enkelt vara där för att staden ska fungera. Endast 6 % av personresorna i innerstan sker med bil (Resvaneundersökningen). Dessa bilister kan man kanske tvinga att byta till cykel eller kollektivtrafik men de har ju visat sig tjurnackat fortsätta med bil, trots trängselskatter, smalare gator, dyrare parkering mm. Det krävs nog något riktigt diktatoriskt påfund för att få dem att överge bilen – vilket nog har andra nackdelar. Om man minskar utrymmet för biltrafiken så minskar tyvärr också utrymmet för buss, taxi, handikappfordon, godstrafik, hantverkare och alla andra motorfordon som måste vara i stan för att den ska fungera, så det är på många ställen en omöjlig ekvation – i synnerhet om antalet invånare ska växa med 50 %. Då måste ju också denna nödvändiga trafik öka med 50 %. Det kanske finns en del ställen där man kan öka… Läs mer »
Anders Andersson
Gäst

Och som jag sagt så många gånger förut – det är INTE brist på cykelutrymme. 6 cyklister på 24 km!!!

Erik Johansson
Gäst

… På cykelbanan ut till Skärholmen utanför rusningstid, när det inte är några köer på E4:an. Det går liksom snabbare med bil då.

Anders Andersson
Gäst

Man ska inte dimensionera vare sig bilvägar eller cykelvägar efter efterfrågan i rusningstid. I så fall skulle vi ha 150 m breda bilvägar…

Cykelvägen var tom – och det är nästan tomt överallt på cykelvägarna även inne i centrala stan, så fort man rör sig utanför rusningstid.

Anders Andersson
Gäst

Eller vad menade du? Jag cyklade.

Menar du att alla andra som normalt brukar cykla åkte bil just då? Tja – det var en hel del bilar på E4… så kanske det…

Erik Johansson
Gäst

RVU:n är väldigt trubbig, e.g. mäter inte den hela dygnet istf bara under rusning. Det finns massa andra saker som gör mig skeptiskt till RVU:n som mått på antal resenärer i bil på Skanstullsbron som jobb pendlar. Är du säker på att den ger dig den data du vill ha?

Anders Andersson
Gäst

RVU ger knappast exakta data och den är lite gammal – men det är en indikation på att det inte finns en enorm potential av bilister som kan tvingas över till cykel eller buss.

Jag har roat mig med att räkna bilar när jag kör över Västerbron och börjar få ett underlag som nog snart håller att köra signifikanstester på. Jag brukar se 5-6 cyklister och 110 bilar på en överfart. Av dessa bilar har i snitt 95 st ett firmamärke. Sen finns det säkert folk som gör privatärenden i firmabilar liksom det finns enmansföretagare som inte har firmamärke på bilen och dessutom folk som tar privatbilen i tjänsten. Och en del av dessa kanske bara skulle frakta sig själva och lite papper så de hade kanske kunnat ta bussen istället. Men verkligheten ger ett visst stöd till RVU. De som kör omkring i stan är där för att utföra ett jobb.

Richard
Gäst

Hur ser ett firmamärke ut?

Motvalls
Gäst

När trängselskatten infördes försvann märkbart många bilar från innerstaden: om nu nästan alla bilar där måste vara vara där, hur gick det till?

Mina grannar (pluralis) använder bilen med firmalogga till/från arbetet, dagis, stormarknaden, osv. Minst en har firmalogga på privatbilen (ej använd i tjänsten) …

Ska ”nyttotrafik” (the white van man) alltid ha företräde? Är det viktigare att nån som skall installera en hemmabioanläggning kommer ram än att en kirurg (på cykel) kommer till jobbet? Eller för den med en ekonomistisk läggning: än att finanshajen som drar in mer pengar per dag än hantverkaren per årtionde kommer fram på sin på hipster fixie?

Måste hantverkare, varutransporter, mfl röra sig i rusningstrafik? Och måste tunga lastbilar fara runt i innerstaden? Om det är någon fordonstyp som verkligen står för avlivandet av cyklister så måste det vara dessa (gissa vilka som nästan alltid är inblandade i olyckor som kostar cyklister livet i London).

Och innerstaden utgör trots allt endast en liten del av Stockholm (och Stockholm endast en liten del av Sverige).

Anders Andersson
Gäst
Hantverkare börjar oftare tidigare än rusningen, så de är nog sällan i vägen. Har de lite ekonomiskt sinne så ser de till att vara på jobbet då istället för att sitta fast i rusningen. Och som Jocke här ovan påpekar – i rusningstid är ju inte bilarna särskilt många över huvud taget, så varför reta sig? Som jag däremot påpekar – så fort morgonrusningen är över så är cyklisterna ytterligt få, (men bilarna fler – dvs det är inte bilister på väg till sina jobb, utan folk i jobbet). Måste alla cykla i rusningstid? Cyklar man kl 9 så har man cykelbanan för sig själv. 21-22 timmar per dygn är cykelbanorna så gott som helt tomma. Varutransporterna måste däremot komma på morgonen – butikerna måste ha de färska varorna upplockade i hyllorna kl 9 när de öppnar. Mitt på dagen vill ingen få leverans – varje minut med mottagning och upplock är då en förlorad kundminut. På många ställen får du heller inte leverera efter kl 11. Och ja – tunga lastbilar måste fara runt i stan – mat, frysvaror, kylvaror, dricka m.m. går inte att frakta på cykel. Varje varugrupp kräver sin speciella temperatur som inte får avvika under… Läs mer »
Erik Johansson
Gäst

Alla här är nog med på att stan ska fyllas med just människor, inte bara med bilar. Min erfarenhet är att där det finns bra cykel förutsättningar så cyklar faktiskt folk. Området längs E4:an är ett utmärkt exempel på stadsplanering för bil.

Man bör utveckla möjligheter att använda cykeln till just sådant som görs på dagen. Som det är nu så satsas snarare miljarder per år som förhindra detta.

Olof E
Gäst

Många städer ligger långt före Stockholm när det gäller citylogistk. Det går att minska antalet lastbilar genom samlastning och det går att göra leveranser i lågtrafik. Tex köpte holländska livsmedelskedjan Albert Heijn efter lyckade försök 1.000 tysta lastbilar (PIEK-klassade) för distribution till butiker.

Anders Andersson
Gäst
Nej – få städer ligger före någon annan på detta område. Alla städer i hela världen kämpar med problemet. Det finns några enstaka försök här och där, men ingen har hittat en riktigt bra lösning. Rop på mer samlastning bygger på tron att det kör omkring en massa halvtomma bilar i staden. Så är det inte i någon större utsträckning. Det är för dyrt att köra tomt – vem skulle betala det? Stockholms gods kommer in till terminalerna på långtradare på natten och tidiga morgonen. Där lastas det om till fullastade distributionsbilar, som kör sina slingor och kommer hem tomma. Under senare delen av den slingan är de naturligtvis inte fullastade, men de försöker hitta den returlast de är tillåtna att ta med (man får t.ex. inte köra mat och avfall i samma bil). Detta är huvuddelen av godset och alla kedjor och stora affärer hanterar sitt gods så här – det blir för dyrt annars En del gods går dock på småbilar som körs av småfirmor, ofta av butikerna själva. Det betyder att de måste hämta och leverera o packa upp innan butiken öppnar. Gäller det kvalitetsvaror så vill man ju naturligtvis själv vara på plats i partihallarna och… Läs mer »
Anders Andersson
Gäst

Rättelse – huvuddelen av godset, drygt 50 %, är naturligtvis grus, jord och sten. Samlastning är svårt där, liksom returfrakt…

Snö, cement, tomcontainers, avfall och returinsamling utgör ca en tredjedel – samlastas redan kan man väl säga, men svårt att hitta returfrakt, ena vägen måste de gå tomma

Motvalls
Gäst

En parantes: tipper trucks har stått för alla utom ett avdagatagande av cyklister hittills i år i London. Den skyldige till det senaste dödsfallet (som saknade såväl körkort för fordonstypen och försäkring samt körde mot rött – man måste verkligen se upp till dessa trafikens hjältar, yrkeschaufförerna) noterade inte ens att han kört på och mosat cyklisten samt släpade med sig liket.

För egen del höll jag på att bli köttfärs tack vare en förare av grusbil med släp som tyckte att det var helt ok att köra om en cyklist med 20 cm marginal … Efter den ljuvliga upplevelsen cyklade jag ö h t inte på flera år.

Mer tung trafik på vägarna, färre cyklister att trängas med.

Anders Andersson
Gäst

Ja – låt Slussen falla i bitar! Bygg alla nya lägenheter i Upplands Väsby! Ploga aldrig några vägar! Lägg ned alla affärer i city! och låt folk cykla till Kungens Kurva för att handla.

Olof E
Gäst

Du lever i en fantasivärld. Vilka kunder ratar havregryn som inte är dagsfärska? Vilka butiker har en anstormning av kunder vid öppnande kl 9.00 med samtliga kassor bemannade? Varför skulle det krävas ett utrymme för att köra in lastbilen. Tysta lyftar, truckar mm finns redan. Dessutom har det lett till minskade kostnader istället för ökade.

Anders Andersson
Gäst

Men sätt då igång och leverera på stört och visa att du kan tjäna pengar! Du sitter ju på en guldidé som ingen annan i hela världen har tänkt på!

Välkommen till verkligheten!

Richard
Gäst

”Leverans under dagens lågtrafik är heller inte populärt bland affärerna – kunderna kräver färska varor på morgonen och ratar det som är en dag gammalt. Dessutom vill man inte att anställda ska stå på lagret o plocka upp varor under försäljningstid – då ska de möta kunder.”

Det enda morgonkunder vill ha förskt på mirgonen är bröd (om de nu har slut på det och någon orkar gå till ICA). När handlar de flesta? Efter jobbet. Köerna är som längst 17:00-18:30. Då har leverantörer hunnit leverera under hela dagen.

Höll för övrigt på att bli överkörd av en bilist som snabbt körde om mig på Götgatan vid Skanstullsbron för att åka till höger mot Ringvägen. Jag klev av cykeln och bilisten viftade irriterat att jag skulle flytta på mig. Till slut vågade bilisten veva ner rutan och jag påtalade lugnt att han kört mot rött och att det är därför alla andra bilar står kvar vid rödljuset (han kontrollerade i backspegeln). Sedan bad han om ursäkt.

Det var var en omärkt Volvo men statistiken (96% enligt dig) talar för att han var en företagare med ett ärende.

Anders Andersson
Gäst
En stor affär får 5-10 leveranser om dagen, utspritt över dagen. De har folk nog att avvara en som plockar upp. Vid vssa leveranser plockar chaufförerna själva upp i hyllorna (men då måste bilen stå och blockera på gatan eftersom det inte finns lastplatser nog). En liten affär utan anställda måste däremot stänga butiken när varorna ska plockas upp. Och man vill som sagt inte överlåta åt andra att välja vilka blommor, frukter och grönsaker man ska sälja. Samtidigt vill morgonkunderna ha sin färskgjorda smoothie att sippa på, på väg till jobbet, sina fräscha blommor, sina färska tomater, sina färska lingon, sin färska svamp. Gå till Hötorget och försök köpa gårdagens blommor så får du se. Men just det – du handlar ju i Kungens kurva. Vore ju dumt om innerstans affärer skulle överleva… Du behöver nog också gå en kurs i grundskolestatistik. 6 % av personresorna sker med bil. Det säger inte ett dugg om det ärende din bil var ute i. Bortsett från att anekdotiska utsagor har noll värde (så som Christian har tjatat om det, borde alla nu ha förstått, eller…?), så är det dock mycket troligt att detta var en av de 6 % personresor, om… Läs mer »
Anders Andersson
Gäst

Richard – kanske är skillnaden mellan oss vilken innerstad vi vill ha?

Jag vill ha en levande stad med småbutiker och torghandel med en handel som lever under dagen. Du verkar mest vilja ha stora kedjor där du kan göra rationella storköp kl 17-18.30. Men sådana stadsdelar finns ju redan – Bredäng, Farsta, Hässelby mfl. Där finns också ett helt separerat cykelbanenät. Kanske det är där du skulle trivas?

Richard
Gäst
Du brukar inte tycka om att jag antar en massa saker, ändå antar du en massa saker om mig nu. 1. Jag handlar toapapper 2 gånger om vid Kungens Kurva. Det kommer jag att fortsätta att göra. Detta påverkar knappast torghandeln. 2. Jag handlar min mat på Hemköp vid Skanstull. 700 meter ifrån där jag bor och mycket biligare än min närmsta butik (ICA) som hamnar bland de dyraste i hela Sverige år efter år. På vilket sätt ökar den levande staden för att jag förlorar 4000kr i månaden på att fortsätta handla på skit-ICA? Ja, det är en sån stor skillnad varje månad. 3. Jag handlar mat på alla tider på dygnet när Hemköp är öppet. Lugn, jag handlar även på Saluhallen också. Jag skrev att det är längst köer efter kontorstid. De som har kontorstider med barn har nog svårt att handla på andra tider. 4. Skulle aldrig kunna tänka mig att bo i förorten. Jag är född på söder och gillar att bo här. Om jag lämnar ön blir det för ett stort hus på landet med sjötomt nära en mindre stad. Du vet ingenting om mig. Däremot är det tröttsamt med lättkränkta personer som alltid ska… Läs mer »
Anders Andersson
Gäst

Jag vill ha en stad med småbutiker och levande torghandel – stora kedjor som Hemköp slår ut småbutikerna. Det må vara rationellt, men någon levande stad skapar det inte.

Richard
Gäst

Du skulle nog behöva gå en grundkurs i butiksförsäljning.

Så folk köper färska lingon och svamp på morgonen? Skulle inte tro det.

Så en stor butik får bara 5-10 besök om dagen? Jag höjer till 20. Minst.

Jag blev nästan påkörd mitt på dagen. Där sprack ditt antagande att det var i rusningstrafiken. Enligt dig är 94% av alla motorfordon företagare, nyttotrafik etc. i innerstan. Jag tror inte på den siffran hur mycket du än hänvisar till en gammal möglig undersökning.

Anders Andersson
Gäst
Eftersom jag också har jobbat som torgförsäljare, så jo – folk köper tidigt på morgonen. Det är som överallt: vill man ha de bästa grönsakerna, den finaste fisken, de fräschaste blommorna så måste man vara ute tidigt. Det gäller på torget, det gäller i partihallarna. Den torghandlare som försöker hämta varor kl 10 i Årsta och börja sälja vid lunchtid har inte mycket att hämta. Vi har kanske fortfarande olika skalor. En stor butik för mig är en som har fler än 3 anställda, till skillnad mot småbutiker som oftast inte har några anställda alls. Sen finns det naturligtvis ännu större butiker som får ännu fler leveranser. Det är en fråga om vilken sorts stad man vill ha. RVU, anger att 6 % av PERSONRESORNA sker med bil. Det är en en helt annan sak än hur många av bilarna som används till tjänstetrafik. Och ytterligare en annan sak än hur många trafikrörelser som dessa bilar utför. Den där statistikkursen verkar behövas… RVU-resultaten stöds också av årliga undersökningar som visar att ungefär lika många cyklar som åker bil till jobbet, medan trafikrörelserna med bil är mångdubbelt fler. Menar du att folk tar bilen till jobbet och sen är ute och… Läs mer »
Richard
Gäst

Du blandar ihop äpplen med päron. RVU klumpar ihop arbetsresor (de som tar bilen till jobbet), tjänsteresor (de som använder bilen i sitt arbete) och skolresor (de som skjutsar sina barn till skolan. Du har i flera kommentarer i flera olika inlägg hävdat att 94% av ALLA bilar i innerstan är nyttotrafik – alltså tjänstetrafik. Så är icke fallet.

Jag har aldrig trott på att 94% av ALLA motorfordon är nyttotrafik. RVU är en TRUBBIG undersökning som du kan sluta hänvisa till. Du har ingen aning om hur många som tar bilen till jobbet (lata bekväma bilpendlare) och hur många som måste ha bilen i jobbet (leverantörer till butiker + hantverkare).

Olof E
Gäst

Den enda resvaneundersökning jag känner till som behandlar resor inom/till och från trängselskattesnittet är Trivectors från 2005. Där anges att 18,3% av resorna inom zonen gjordes med bil och 22,6% över snittet. Av dessa resor var 63% arbets/skolresor och 7% tjänsteresor.

Anders Andersson
Gäst

Samma undersökning visar att persontrafikresorna med bil i innerstan då var 8 %. Sedan dess har persontrafikresorna med bil minskat med 20 %, så totalt skulle de alltså ligga på 6,4 %. Kanske är de så många som 10 %, kanske tom. ännu lite fler, men det ändrar inte slutsatsen: Större delen av de trafikrörelser med motorfordon som sker i staden görs inte av folk som pendlar till och från jobbet utan av folk som har ärende i stan. Och av de som de facto pendlar med bil till jobbet, så behöver en del av dessa bilen under dagen, och andra är svårpåverkbara – de har ju hittills inte brytt sig om varken trängselskatter, smalare gator, minskade antal P-platser, sänkta hastigheter, dubbdäcksförbud…

Slutsatsen stöds också av mina egna observationer – det är väldigt många fordon
som rör sig i staden under dagen. Det är knappast arbetspendlare som är
ute och finåker på blanka vardagen…

Det finns helt enkelt inte en stor pool av fordonsförare som enkelt kan byta till cykel eller kollektivtrafik. De som skulle kunna byta är envist hårdnackade. Och även om dessa kunde tvingas att byta så behövs fortfarande gatuutrymmet för alla dem som använder fordon i tjänsten.

Anders Andersson
Gäst

Samma undersökning visar också att endast 4,9 % av bilresorna i innerstaden sker under morgonrusningen. Vad ska man tro att alla andra bilar under resten av dagen åker där om? Är det sysslolösa raggare som cruisar fram och tillbaka?

Olof E
Gäst

Ska vi fortsätta den här diskussionen får du visa hur du räknat och varifrån du hämtat siffrorna. Jag kan inte hitta något i Trivectors rapporter som stöder dina påståenden.

Motvalls
Gäst

Klockan 9 måste jag vara på jobbet (och när jag cyklar till jobber, vid 6-snåret, är det redan mycket trafik på E18). Min lokala ICA-butik får varor levererade även på eftermiddagar: inte sällan att det plockas upp varor när jag är där och handlar vid 17-snåret. Och butikerna i den lokala gallarian får varor levererade vid lunch … Men ”nyttotrafiken” kan aldrig göra/vara fel, eller?

Anders Andersson
Gäst

Tycker mig ha hört det här förr nån gång: ”just JAG kan inte ställa bilen/ändra mina vanor…”

Stora affärer får 5-10 leveranser per dag. Färskvaror på morgonen, andra varor senare.

Jocke
Gäst

Tycker du kan cykla stadsgårdsleden en morgon och räkna bilar vs cyklister, här är det inte tal om 90% firmabilar. Skulle säga att det dessutom ärfler cyklister än bilar som passerar.

Arne B
Gäst

Om staden ska kunna växa kontrollerat och med ett resultat som tar lärdom ur dagens och gårdagens misstag, behöver biltrafikens utrymme begränsas. 50 % fler bilar vill ingen se i Stockholm, därför behövs styrningsmedel för att bromsa den utvecklingen. Om bilutrymme tas i anspråk till förmån för cyklister, erbjuder infrastrukturen ett alternativ som är fantastiskt billigt och kostnadseffektivt. Ja, rent av lönsamt!

RVU beskriver en situation och erbjuder enbart underlag till beslut. Den är ingen lösning. Jag är dessutom benägen att tolka den en aning kritiskt. Jag misstänker att många som svarat att de använder bilen i tjänsten, men primärt transporterar sig själva.

Staden och invånarna förtjänar en bättre framtid än att acceptera allt som det ser ut – helt utan ambitioner att bygga en bättre stad.

wpDiscuz