Uppdaterad: Svar från Trafikkontoret om Skeppsbronavspärrning

| 34 kommentarer

Felanmälde avspärrningen på Skeppsbron i går morse. Fick förvånansvärt snabbt svar från Trafikkontoret:

Screen Shot 10-09-14 at 05.24

Vi ska se över denna lösning tillsammans med entreprenören.

Det är såklart jättebra och jag tackar för blixtsnabbt svar.

Men vad är det för entreprenör som tycker den här avspärrningen var en bra idé? Är det så oerhört komplicerat att veta hur man ska hantera cyklister vid avspärrningar?

Varför finns inte den kunskapen när nu cykling varit prioriterat sedan typ 2012?

När jag cyklade hem idag upptäckte jag att det faktiskt är ett körfält avspärrat på Stadsgårdsleden också, bara några hundra meter från Skeppsbron. Så man skulle kunna jämföra.

Så här:

För bilister som ska in i fil med andra bilister: Först stor skylt som tydligt berättar för alla trafikanter vilket fält som försvinner och när. Inte mindre än 130 meter före själva stoppet:

2014-10-09 15.58.02

Sedan flera meter hög skylt med enorm pil och frickin blinkande lampor på toppen:

2014-10-09 15.58.38-1

För att inte tala om reflex-”sergeanter” runt hela skylten.

För oskyddade cyklister, som med pedalkraft ska ut bland motorfordon och matcha 50 km/h, liten skylt precis vid avspärrningen:

Gamla Stan 2

Detta alltså två avspärrningar som ligger någon minut ifrån varandra i Stockholm.

Jag är ingen trafikingenjör, så jag kan bara ge amatörförslag. Men här är några grejor man kunde göra vid Skeppsbron:

  1. Sänk hastigheten till 30 där cyklister ska köra i blandtrafik. Allvarligt talat, det är inte raketkirurgi det här. Vi vet ju om att hastighet dödar, eller hur?
  2. Använd reflexer i förväg så att cyklister får en rimlig chans att ta sig ut i den andra körbanan.
  3. Ge cyklisterna förgrönt vid rödljuset precis innan avspärrningen. Så hinner de före.
  4. Om man är riktigt djärv och modig: Sätt upp skyltar där cyklisterna kan återvända till cykelbanan igen. Så slipper de gissa.
  5. Informera för all del också bilförarna, precis som när man spärrar av för bilar. Så minskar man tutandet och ger dem en chans att lämna plats för cyklister som kommer i kanske halva deras hastighet. Till exempel med en skylt:

 

cykelledning

Nej, den här är photoshoppad. Så här gör man aldrig i verkligheten, hur skulle det se ut?

Det var förresten en djävla tur att jag blev omkörd på någon decimeters avstånd precis där jag blev, och inte två sekunder senare. Då hade jag förmodligen vält av sidovågen:


Jäkligt mysig trafikmiljö. Kommer locka nya cyklister I’m sure.

EDIT: Nu har vi fått Trafikkontorets TA, Trafikomläggnings, plan. Så här ser det ut:

Screen Shot 10-10-14 at 04.09 PM

Det uppmärksamme noterar att 50-skyltarna inte står där de ska stå i verkligheten och att en varningskylt, A16, saknas just nu.

Sweden_road_sign_A16.svg

 

Tyvärr är upplösningen för låg för att kunna se riktigt bra, men det verkar inte finnas några skyltar med för att markera när avspärrningen upphör. Jag tycker det är märkligt också att man använder varningsskylt A16. Den har ju inget med vägarbeten att göra, utan är en skylt tänkt att uppmärksamma bilister på att cyklister kan korsa vägen. Ungefär som man varnar för älgar.

Här handlar det ju inte om enstaka cyklister som eventuellt kan befinnas sig i vägbanan, utan om en vägbana, cykelfilen, som går ihop med en annan. Det vill säga, det handlar inte om enstaka cyklister som, likt älgar, kan tänkas ibland befinna sig på vägen – utan om en medveten ihopslagning där det garanterat kommer komma cyklister.

Jag är visserligen amatör, men eftersom man i all annan trafik använder anvisningsmärke F25 för att markera att ett körfält upphör vid vägarbete, borde man rimligtvis kunna göra det när just det sker. Oavsett om fordonen är bil eller cykel. Det är alltså skylten som är med i exemplen ovan, varav ett photoshoppat.

Swedish_road_sign_1_51571.svg

Trafikkontoret konstaterar också att:

Screen Shot 10-10-14 at 04.18 PM

Det verkar alltså som att de faktiskt tycker det är rimligt att nöja sig med en brandgul textskylt precis vid avspärrningen för att leda ut oskyddade trafikanter på en rätt hårt trafikerad femtioväg.

Tack till Viktor för TA-plan.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Skeppsbron: Cykelfält lika brett som bil- och bussfältet | Cyklistbloggen()

  • Maria Sterner

    Sen några dagar tillbaka har de ju ”löst” situationen genom att medelst målning dela av cykelbana och lägga till två övergångsställen så att gångtrafikanter på två ställen ska korsa cykelbana för att komma ut till busshållplatsen. Verkar gångtrafikanterna trygga med denna lösning? Inte särskilt, de flesta väljer att förska smyga så nära husväggen som möjligt i cykelfältet förutom några som faktiskt måste till busshållplatsen, varpå det blir ännu smalare för cyklisterna som ska kryssa mellan gångtrafikanter på båda sidor och farligare för både cyklister och gångtrafikanter. Ridå.

  • Pingback: Stockholm, en cykelstad som Amsterdam och Köpenhamn. Eller? | Cyklistbloggen()

  • Olof E

    Orsaken till att det blir så här är att det finns inga tydliga regler för hur cykeltrafik ska ledas om. I Stadens tekniska handbok del 5 finns massor av regler för hur biltrafik ska ledas om/skyltas men i stort sett ingenting om cykel. Det är entreprenören som ansvarar för att ta fram en TA-plan men entreprenören kan i sin tur anlita en firma som utformar TA-planen. Staden tillhandahåller dessutom ingen information om hur många cyklister som trafikerar det aktuella stråket. I teorin kan alltså TA-planen utformas av ett företag i Slovenien som inte har en aning om hur trafiken ser ut och om det passerar 10 eller 1.000 cyklister/timme. Visserligen måste planerna godkännas av en handläggare på tk men så länge planen följer reglerna är det nog svårt att inte godkänna TA-planen.
    Det utlovades redan i cykelplan 2012 att reglerna för TA-planer skulle ses över och jag vet att Krister Isaksson har varit inkopplad men varför händer det inget?

    • Franz

      Om det inte finns några särskilda regler för hur cykeltrafik ska ledas om, borde väl samma regler som övrig fordonstrafik gälla?

  • Frej

    En fråga jag ställer mig är varför det inte har rättats till ännu. Om Stockholm ska bli en cykelstad i världsklass så behöver man ta detta på större allvar.

    Jag har hittills struntat i skyltningen och valt cykelbanan. Idag testade jag dock att cykla som skyltningen d.v.s. i körbanan. Det slutade med att uppretade bilister körde läskigt nära mig och i farligt hög fart. En bilist tutade demonstrativt och pekade på cykelbanan som om jag hade gjort fel som valde körbanan. Jag kommer aldrig mer välja körbanan där igen.

  • Försten förbi ”hänvisningen” kan vrida/flytta skylten så den inte syns. Problem: löst.

  • Arne B

    Om den tillfälliga busshållplatsen flyttas fram (=norrut) ca 10 meter, till den öppna ytan mellan tullhusen, finns plats för tillfällig omledning för cyklister och busshållplats.

  • Hasse

    I morse upptäckte jag också att stombussarna döljer skylten som informerar oss cyklister för bilisterna. De har inte en sportslig chans att veta att vi har blivit utledda i deras körfält. Klart det blir irritation. Jäklar vad Volvon stänker vatten i din film!

    • Japp. När jag cyklade till jobbet igår cyklade jag istället i mitten av vägen – för att slippa få omkörningar på någon decimeters avstånd (vidvinkeln i filmen gör allt bredare). Plötsligt körde bilisterna om i bussfilen istället. Kändes mycket säkrare.

  • Tor Sandqvist

    Punkt 4 är väl på sätt och vis uppfylld genom den GC-baneskylt som passeras vid 0:11 i videon. Fast för att kunna uppfylla sin lagstadgade plikt att cykla på cykelbanan måste man ju då stanna mitt i körbanan och lyfta upp cykeln över trottoarkanten…
    Mitt tips till den cyklist som vill ta sig fram här på ett både lagligt och tryggt sätt är att leda cykeln mellan hänvisningsskylten och GC-baneskylten. Gjorde själv så idag och det gick utan problem. (Därmed inte sagt att jag tycker det är acceptabelt att man som cyklist ska behöva ta till en sådan lösning.)

    • Haha, jag tolkade faktiskt den som att de avsåg att cyklister skulle köra i vägbanan. Alltså att cyklister ska hålla till vänster om skylten, fotgängare till höger.

      Jag förstod den inte som att den avsåg att här återupptas cykelbanan – då hade den ju varit placerad till höger om cykelbanan. Tänkte jag.

      Inser nu att du har rätt, det är där de tycker att cyklisterna ska stanna på 50-vägen och lyfta upp cyklarna på cykelbanan igen.

      För varför slösa asfalt på en ramp liksom.

      • Franz

        Jag tolkar det som att körfältet blir cykelbana och gångbana. Annars hade väl skylten stått längre till höger?

        • Tor Sandqvist

          Den tolkningen föresvävade även mig — men om nu bussfilen är bussfil, körbanan är cykelbana, och cykelbanan och trottoaren är trottoar, var ska då bilisterna köra? Skeppsbron avstängd för personbilar, inte mig emot, men det verkar osannolikt.

          Glasklart är det inte.

          • Franz

            Trottoaren är även bussfil, om man tittar på bilden med 50-skylten. Inte lätt att förstå hur det ska funka.

  • Jocke von Scheele

    Helt obegripligt att de _höjer_ hastigheten till 50 precis där cyklarna ska ut.

  • Francisco Lorenzo

    Det verkar som att de löste ett problem för en grupp (busstrafikanter) och skappade ett annat, nu för två grupper (bilister och cyklister).

    Jag utmanar alla att följa ‘civil olydnad’ och köra ändå vid cykelvägen, det gör jag! Givetvis ska man vara mycket försiktigt när man kör förbi busshållplatsen så att man inte råkar köra på någon busstrafikant, för att de är tydligen mycker mer värdefulla än vi cyklister.

    Låt de som bestämmer de här sakerna testa själva hur det är att cykla i rusningstrafik vid Skeppsbron.

    • matt1as

      Igår när jag rullade förbi så var det nog 95% som valde att ignorera omledningen och fortsätta på cykelvägen ändå.

  • Fredrik Jönsson

    Jag fick typ samma svar.

  • Håkan

    Skickade du dina förslag till Mats också, han och entreprenören verkar behöva all hjälp de kan få.
    // Håkan

  • Krister Isaksson

    Haha, nä du är ingen trafikingenjör men du gör ett jävligt mycket bättre arbete än de som varit inblandade i detta elände!