”Uppmuntra inte cyklisterna genom snöröjning”

| 43 kommentarer

Det är som sagt valår i år och nu börjar valrörelsen komma igång på allvar. Det gäller för politikerna att synas med sina profilfrågor och Malmömoderaten John Roslund har hittat sin.

Snöröjning.

Men inte vilken snöröjning som helst, utan snöröjningen för cyklister. Det gör han i en debattartikel i Sydsvenskan i fredags (31/1) under rubriken ”Uppmuntra inte cyklisterna genom snöröjning”.

För snöröjda cykelvägar lockar till sig…. cyklister. Herreje. Och det vet man ju hur det är med cyklar på vintern. Politiker Roslund:

Då är den helt plötsligt en fara för cyklisten och dess omgivning.

Eller hur. En av trafikens allra farligaste fenomen för omgivningen är cykeln.

bil rammade hus

Det finns något slags idé bland dem som inte cyklar på vintern att det inte går att cykla på vintern eftersom cykeln är särskilt olämpad för att köras i snö.

Bilar däremot, de klarar i princip vintern av sig själv. De har ju motor och grejor och man sitter inomhus så därför är det helt lugnt. Det är stopp i trafikenDärför är det helt logiskt att politiker Roslund, i sin djupa och ärliga omtanke om alla cyklister skriver att:

Vi har en nollvision om trafikdöda i Malmö, men även som mål att minska skador på bland annat cyklister och av den anledningen genomförs otaliga cykelbaneprojekt. Att då prioritera cykelbanor framför vägbanor vid snöfall, riskerar uppenbart att göra så att fler människor fortsätter cykla på dagar då de istället borde valt ett annat färdsätt.

Bra om vi tex kan få dem att köra bil istället. Eller, kanske till och med samåka. Polisen varna Det ena problemet med snöröjningen för cyklister är alltså att man riskerar att uppmuntra dem, så att massor av folk börjar cykla, vilket är livsfarligt till skillnad mot att ta bilen istället. Just nu stopp i trafiken Det andra problemet är att det är för få som cyklar på vintern därför är det helt onödigt att ploga för dem:

Således kör ett pärlband med bilister och bussar på vägar som är obehandlade, samtidigt som en enstaka cyklist väljer att gå emot allt vett och cykla till sitt arbete.

Vilken fin bild! Ett pärlband, som sliter där med sina fordon på de råa vägarna, samtidigt som en bortskämd cyklist glider fram i sin renplogade gräddfil. Så kan vi ju inte ha det.

flera trafikolcykor

Det är två starka argument som liksom gör att det blir rätt oavsett. Å ena sidan leder plogning till att fler börjar cykla istället och det vill vi alltså inte uppmuntra. Å andra sidan är de ju för få, så därför är det onödigt. Krona, jag vinner, klave du förlorar.

Det här sporrade också kommentarsfältet där en påhejare konstaterar att bilar ju är bättre skickade att klara av en plogad väg än cyklar eftersom: Inga dubbdäck Joråsatt

2012-12-06 17.08.14

En liten anekdotisk betraktelse: Jag trivs ju med att cykla på vintern, så det har jag gjort sedan 2004. Hittills är skadeläget gott kan jag rapportera, jag har inte varit med om en enda olycka. Och då cyklar jag fem dagar i veckan.

Saker som man sällan hör talas om: Cykelseriekrockar. Cyklar som kört av vägen och krockat med hus. Vägar blockerade av cyklar som kört fast i snön.

masskrock

En cykel som kör fast i snön lyfter man bort. Det är jävligt bra när sedan en kollektivbuss, en ambulans eller brandbil behöver komma fram. En bil däremot står fast.

20121217_110807

Så, varje privatbilist som låter bilen stå i stadstrafiken och cyklar istället betyder att samhället rullar lite bättre även på vintern. Win-win. Även för kollektivtrafiken.

Det finns inget med cykeln som gör den sämre som fordon än bilen på vintern. Det är inte fordonet som är problemet utan föraren, oavsett om hen sitter bakom en ratt eller ett styre. På vintern måste man se till att ens fordon är rätt utrustat, med till exempel vinterdäck och kontrollerade bromsar, och att man drar ner farten och ökar marginalerna. Tillsammans med vettig snöröjning minskar då olyckorna.

Sen har ju cykeln andra fördelar, något som politiker Roslund är snäll nog att lyfta fram:

Cykeln är ett genialiskt färdmedel. Man tar sig snabbt och smidigt genom stan utan utsläpp, bortsett från föraren själv. Man slipper dyra parkeringsavgifter och man får friskvård på köpet.

Ett tips till politiker Roslund är att ringa sin partikollega i Stockholm, Ulla Hamilton. Hon är inne på helt rätt spår.

Multihog, även känd som "Sopsaltaren"

Multihog, även känd som ”Sopsaltaren”

Och vill ni öka folks kunskap om hur man gör när man cyklar på vintern, kan ni kolla här.

Vi avslutar med några fina vintercyklingsbilder. Som ett pärlband.

Cykelliv malmo

– En bild till @Cyklistbloggen #plogat – hyllar @malmostad ! Foto: @CykelLiv/Twitter

2012-02-10 09.15.41

2012-02-01 09.15.43Fotonot: Nepp, inga av tidningsklippen handlar om cykelolyckor.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: När Nollvisionen används som argument mot cyklisters framkomlighet (del 2) | Cyklistbloggen()

  • John roslund

    Gud så lätt det är att göra sig lustig och så enkelt, när man inte ens behöver uppge sitt namn.

    Knight22 förmodar jag är själv väldigt aktiv avseende att tycka, fast mest som feg anonym på bloggar.

    Själv vågar jag stå för mina åsikter och lägger ned stor tid på min fritid med att försöka göra Malmö lite bättre som fritidspolitiker. Måhända att mina åsikter inte alltid faller i smaken hos alla, men människor likt Knight22 som inte vågar stå för sina, har jag ingen respekt för.

    Hade hade nu Knight22 följt Malmöpolitiken som han påstår att han gör, hade han vetat att jag fått igenom en motion om att införa cykelpapperskorgar. Dessa kan man se på exempelvis Kaptensgatan. Vidare har jag fått igenom en motion om gröna förskolor och en om att donera träd. Samtliga under denna mandatperioden.

    Vad har du Knight22 genomfört, mer än patetiska inlägg på bloggar

    • Richard

      Jag är oerhört glad att denna seriösa blogg finns för att skapa opinion och påverka makthavare eller utförare att få ett större cykeltänk.

      Förutom bloggens två grundare vet jag att det även är flera andra av bloggläsarna som via Twitter kommunicerar med makthavarna i Stockholm.

      Själv är jag också anonym i bloggen och har ingen avsikt att engagera mig politiskt. Är jag också en feg person med patetiska kommentarer? Måste man vara politiker med antagna motioner för att få rätt att yttra sig?

      Ja, det är bra att det finns människor som orkar vara fritidspolitiker (tycker personligen att demokratin bara går på tomgång då och denna billiga lösning kan vara en förklaring att kommunalpolitik går så långsamt.

      Kul för dig att du fått igenom tre motioner men innan denna blogg kände jag inte till dig (jag bor ju i Stockholm). Det enda jag har att gå på är din text och den gör mig fortfarande förbannad. Hur tusan tänker du när anser att vägar för bilar ska plogas före gång- och cykelbana? Dess GC ligger oftast i anslutning till busshållplatser (med felplacerade busskurer). Ska folk pulsa i snön till bussen bara för att du ska kunna köra fortare till jobbet?

      Eftersom det tar längre tid att åka buss till jobbet än bil (om det är samma sträcka) är det väl rimligt att de börjar ploga trottoarer och GC innan bilvägarna eftersom bussresenärer (och cyklister) måste starta tidigare på morgonen.

      Din trångsynthet för andra människors val att ta sig fram till jobbet, din bristande analysförmåga vilken trafikgrupp som kostar sjukvården mest pengar och din arroganta ton gör dig olämplig som politiker.

      • John Roslund

        Tänkte inte bemöda ännu en anonym person på detta forum, men väljer ändå att göra det. Arrogansen har du helt skapat själv genom att du utan att ha en aning om vem jag är som person försöker klistra på mig åsikter jag inte har.

        Du har dessutom ingen som helst aning om vad jag har för analysförmåga eller vilken grad av lämplighet jag har som politiker. Att man bara måste dela dina åsikter för att anses som lämplig får en att tänka på ett land i Östers syn på demokrati.

        Kul dock att frågan engagerade så många människor, fast störst påverkan har man ju i en politisk nämnd, men Richard då kan du inte gömma dig bakom en alias utan måste stå för dina åsikter på riktigt och det tycks ju vara svårt för de flesta på detta forumet.

        http://www.sydsvenskan.se/malmo/papperskorgar-for-cyklister/

        • Richard

          En sak som jag troligtvis delar med många andra i Sverige är den demokratiska öppenheten i Sverige. Politiker möter sina väljare (eller motståndare) på gator och torg. Attacker på våra politiker är än så länge få.

          Först brukar politikern hålla ett tal och sedan (om folkmassan inte är för stor) kan publiken få ställa frågor. Men aldrig att det krävs då att man ska uppge sitt fullständiga namn för att politikern ska svara. Jag ser bara nätkommentarer som en förlängning av denna tradition – att få deltaga i den politiska debatten utan att ange sitt fulla namn.

          Jag håller inte med dig att detta är fegt. Och ja – digital mobbing eller näthat är ett stort problem men det är en annan fråga. Jag kommenterar och lyfter fram mina tankar på de poster som läggs upp på denna blogg. Jag kommer aldrig att mejlbomba dig, ringa mitt i natten eller på anat sät hota din säkerhet. Allt jag har gjort är att föra en diskussion OM dig på denna blogg och när du nu själv skriver en kommentar TILL mig väljer jag att SVARA på den.

          Om du inte vill utveckla din dåliga debattartikel genom att peka på att det finns minst två som kommenterar på denna blogg är anonyma så är det du som är feg som inte vågar ta debatten.

          PS Jag kommer inte heller att förfölja dig på nätet. Jag håller mig till Cyklistbloggen. Men Christian Gillinger vill gärna att du utvecklar dina tankar. Och för att du ska våga skriva kan jag lova att inte kommentera mer om dig om det nu känns bättre för dig. Men tro inte att du vinner poäng genom att hävda att jag är kommunist som kräver att alla ska hålla med mig.

          Jag anser fortfarande att din debattartikel är dålig och den som redan i andra meningen raljerar att cyklister också genererar utsläpp (alltså pruttar) har redan förlorat min respekt innan du ens har kommit till din argumentering.

          ”Cykeln är ett genialiskt färdmedel. Man tar sig snabbt och smidigt genom stan utan utsläpp, bortsett från föraren själv”

          Tycker du att den öppning var lyckad? Det är att raljera.

        • Mattias Andersson

          När det gäller att klistra på dig åsikter som du inte har – eller hur det nu är – är du väl själv bäst på det med den synnerligen effektiva tekniken ”jag skriver ett debattinlägg som jag några timmar senare hävdar var skrivet ‘med glimten i ögat'”

          Sen kan man ju konstatera att istället för att svara i sakfrågan, så tar du till den klassiska moderata motattacken, ”håller han inte med mig, så måste han vara kommunist”. Jag tycker att den motattacken börjar bli lite gammal o sliten nu…

    • Umm… jag skriver hela bloggposten under eget namn? Men jättekul att du hittade hit! Kan du inte utveckla ditt resonemang i debattartikeln, för som säkert framgår, så är jag rätt frågande inför budskapet.

    • Sune

      Jag förstår inte vad du menar med att du står för dina åsikter, först skriver du en artikel, och sen kommer det ett nytt inlägg där du säger att det hela var skrivet ”med glimten i ögat ” , är det att stå för sina åsikter?

    • Bengt Persson

      Du skriver nedan ”Att man bara måste dela dina åsikter för att anses som lämplig får en att tänka på ett land i Östers syn på demokrati.”. Samtidigt verkar du vara emot att medborgare som inte identifierat sig skall få yttra sig i politiska frågor. I flera av världens diktaturländer, bl a Kina, finns just det system du förespråkar: man får inte vara anonym på Internet, och anledningen till det är att makthavarna skall kunna ge igen och kontrollera den som uttryckt obekväma åsikter. Är det det systemet du vill ha? Eller är det kanske så att du återigen skriver ”med glimten i ögat”?

      Din artikel gjorde många människor, som är beroende av att cykla för att ta sig till studier och arbete heligt förbannade. Jag tycker vi förtjänar ett seriöst svar istället för att du försöker flytta fokus ifrån sakfrågan.

    • sune

      Du illustrerar ju själv genom ditt agerande varför det är så viktigt att medborgare anonymt kan diskutera politik och bemöta politiker. Istället för att diskutera sakfrågan går du till personangrepp mot knight22 och Richard som du beskyller för att vara kommunist. Det är ju ett klassiskt debatt-trick att när man förlorat debatten i sak så går man istället till personangrepp.Vi vill inte ha ett samhälle där politiker istället för att diskutera sakfrågan på olika sätt trakasserar de medborgare som är obekväma för politikerna. Kan du i ditt nästa inlägg diskutera sakfrågan?

    • knight22

      Du är duktig på att beskylla andra för det du själv gör dig skyldig till.

      Du tycker inte om människor som inte står för sina åsikter medan det inte ens hinner gå ett helt dygn innan du själv backat från ditt eget ursprungliga inlägg.

      Du beskyller Richard för att vara kommunist när det i själva verket är du själv som visar kommunistiska tendenser. Du är motståndare till att individen själv skall ha frihet att välja hur denne vill transportera sig till arbetsplatsen. I stället är det staten som skall diktera detta uppifrån, i det specifika fallet genom att inte snöröja. Du får gärna reda ut hur ett sådant totalitärt perspektiv är förenligt med medlemskap i ett parti som säger sig verka för individens frihet.

      Vidare är du motståndare till att medborgare skall kunna yttra sig i politiska frågor utan någon slags identifikationsprocedur. Den typen av åsiktskontroll är ju också något som har starka band till de gamla kommuniststaterna, är du säker på att du tillhör rätt parti? Eller skall det hela tolkas som att moderaterna är för demokrati och åsiktsfrihet, men endast under förutsättning att ni vinner valen och slipper kritiska åsikter?

  • knight22

    Finns fler genomtänka yttranden av allas vår John Roslund här, bl a ”vi måste sluta dalta med zigenarna”:

    http://www.skanskan.se/article/20101207/MALMO/712069782/1004/*/reepalu-s-rasar-mot-text-om-zigenare

  • Ulrika

    Åh vilket kul inlägg, underbart!

  • knight22

    Jag tror John Roslund helt emot vad han hade för avsikt gjorde mycket god PR för cykling genom sitt självmål till inlägg. Jag följer kommunalpolitiken i Malmö och har svårt att förstå vad det skulle betyda att man är ”grön moderat”. De röstar alltid allihop nej till alla förslag som på något sätt gynnar cykling i kommunfullmäktige. Möjligen innebär det att vara ”grön moderat” att man fortfarande röstar nej, men kanske inte med lika mycket entusiasm?

  • Richard

    ”För i John Roslunds värld räcker det att det plogas för cyklisterna i Malmös stadskärna”

    Så skulle det stå!

  • Richard

    Jag tog mig tid att läsa igenom alla kommentarer och hittade detta svar från John Roslund:

    ”Vad härligt att trafikfrågorna väcker så många känslor! Skrev min insändare utifrån vad jag upplevde på väg till jobbet. Efter att ha flyttat ut från Gamla Sofielund till Djupadal, så är det inte lika enkelt för mig som svårt hjärtsjuk att vara politiskt korrekt och cykla till arbetet på en vanlig cykel.

    När jag bodde i centrala Malmö uppskattade jag mycket att man tog hänsyn till cyklisterna avseende snöröjning. Dessa är ju ett trafikslag som ständigt ökar. Vad jag däremot har mycket svårare att köpa är att man snöröjer cykelbanor i våra ytterområden såsom Bunkeflostrand, Djupadal, Oxie och Segevång med flera innan man röjer vägbanorna till förmån för kollektivtrafiken och samåkande bilister.

    Uppfattar själv att det finns en stor övervikt av trafikanter som väljer andra trafikslag än cykel i ytterområdena. Det är möjligt att vi i en framtid kommer ha en övervägande del människor som kommer att välja cykel som färdmedel från våra ytterområden, men så är det knappast idag och det var det jag ville förmedla med mitt inlägg.

    I centrala delarna av Malmö är det en självklarhet att cyklar ska vara högprioriterade, något jag inte lyckades få fram i min insändare. Mina synpunkter på att kollektivtrafik skall ha samma prioritering i ytterområdena som cykelbanor är min egen åsikt.

    Såklart finns det mycket sällan ska i moderaternas politik, så ett bättre ord är naturligtvis bör.

    Avslutningsvis är det synd att människor har så svårt att ta emot att man skriver en insändare med glimten i ögat. För de människor som känner mig, vet att jag förmodligen är en av de grönaste moderaterna i Malmö och att jag skrev insändaren utifrån att jag ser stora risker att cyklister kan skada sig i dåligt väder. Bilar, bussar och vägbanor är hårdare än en cyklist och inte vill väl någon att vi ska få fler skadade i trafiken när vi är på rätt väg?

    😉 John Roslund (M)
    Vice ordförande i Servicenämnden i Malmö”

    Jag tänker inte gå i polemik att han använder sitt hjärtfel för att slippa fler arga kommentarer. Det räcker så väl med att han anser att det är ”politiskt korrekt” att cykla. Därmed försöker han definiera och bunta ihop en trafikgrupp som en negativ politisk rörelse. Det skulle vara intressant att få veta vad mer som John Roslund anser vara politiskt korrekt. Feminism? Vegetarisk mat? Gågator? Om detta kan jag bara spekulera i men bara att han tillskriver cykling som politiskt korrekt avslöjar att han verkar vara en man av verklighetens folk.

    Något som han däremot avslöjar ganska tydligt är att han bor i Djupadal och där minsann plogas cykelbanor före bilvägarna, helt felaktigt enligt honom. För i John Roslunds värld räcker det att det plogas för cyklisterna i bil.

    Djupadal är för den som inte känner till Malmö ett villa och radhusområde i Limhamns församling. John Roslund har exakt 6,3 km bilfärd till Malmö Centralstation.

    Eftersom jag utgår ifrån att John Roslund inte har en dold agenda och använder sin position som politiker för att se till att just hans väg till jobbet alltid är plogad varje morgon och att han har förmågan att inse att alla inte är hjärtsjuka och har kapacitet att cykla så går det inte att tolka honom att han tycker det är helt orimligt att cykla en sträcka på 6 km. I alla fall om man bor utanför stadskärnan, för där åker man bil, buss eller samåker.

    Slutligen försöker John Roslund släta över sin publicerade text genom att hävda att han skrev med glimten i ögat. Personligen kunde jag inte se detta utan bara en arg text om sakernas tillstånd och budskapet var tydligt, i alla fall för mig: cyklister är egoister som skadar sig själva och andra och därmed belastar de sjukvården och skattemedel. Dessutom pruttar de också – de politiskt korrekta hycklarna!

    PS Jag har inte glimten i ögat när jag skriver detta. Jag är förbannad.

    • eriksandblom

      Han har tyvärr rätt i att cykling är politiskt korrekt. Det ligger oss i fatet om vi vill öka cyklingen. Mvh vintercyklande vegetarian.

      • Richard

        Jag lärde mig cykla som barn och har fortsatt cykla som vuxen för att det är ett smidigt, roligt, snabbt och billigt sätt att förflytta mig utan att bli trött i fötterna.

        Jag slutade inte cykla efter att jag köpte bil för 10 år sedan (nu är den skrotad pga ålder, inte av politiska skäl).

        Har aldrig tänkt att det är politiskt korrekt att cykla. Min fru gör det för att slippa trängsel i tunnelbanan. Dessutom kommer hon avslappnad och glad till jobbet efter att ha vaknat till och lyssnat på musik.

        Det är naturligtvis smidigt att köra bil men kul? Det går inte att jämföra. Med cykel ser jag mer och kan stanna överallt utan besvär. Jag upptäcker nya affärer, utställningar, stadsdelar – you name it – bättre från en sadel än farligt bekvämt från en bilstol där det mest blir från punkt A till B. Och om det är bilköer kommer jag snarare till jobbet irriterad.

        Mvh
        Året-runt-cyklist, liberal, feminist, ateist och köttätare (äter grönt också men aldrig som huvudrätt).

        • eriksandblom

          Visst är cykling jättebra! Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer och hälften av befolkningen bor inom 5km från jobbet. Det tar 20 minuter på cykel. Trots det sker bara var tionde resa i Sverige med cykel.

          Varför cyklar folk inte mer än de gör? Cyklister lever längre. De minskar trängsel, buller och avgaser. Det finns bara fördelar.

          Så varför är det så få som cyklar, och varför går det så trögt att bygga ordentliga cykelbanor? Enda svaret jag kan komma på är att det är en attitydfråga. John Roslund ser denna attitydfråga och plockar poäng på den. Där har vi en utmaning! Hur ska vi göra cykling så accepterat och vanligt som det borde vara?

          Källor:
          De flesta rör sig inom tio kilometer

          Wikipedia – Cykel – Säkerhet och hälsa vid cykling

          Samt Trafikanalys, RES 2005-2006 Den nationella resvaneundersökningen, figur 6.1, för färdmedelsandelar.

    • knight22

      Det är fullständigt uppenbart att inlägget inte skrevs med ”glimten i ögat” eftersom det ligger helt i linje med hur moderaterna agerar i omröstningar i Malmös kommunfullmäktige och nämnder. Att komma dragande med ”glimten i ögat” och hjärtsjukdom för att släta över det hela är bland det mest patetiska jag sett inom svensk politik.

  • Artur Hansson

    Fantastiskt skrivet!

  • Cyklist66

    Tack John Roslund för att vi cyklister får ta del av en så stor visdom och kunskap på området. Vi vet ju inte alltid hur vi skall bete oss i trafiken.

    ”När det är snöblaskigt och minusgrader ska cykeln stå hemma och dess förare ska istället åka kollektivt, samåka eller ta bilen till jobbet.”

  • Holger Motzkau

    Uppmuntra inte bilister att åka fort genom att laga potthål

    Bilen är ett genialiskt färdmedel. Man stannar kollektivt i bilkön och vilar i baksätet, bortsett från föraren själv. Man slipper regn och vind och man får stress på köpet.

    […]

    Vi har en nollvision om trafikdöda, men även som mål att minska skador på bland annat bilister och av den anledningen genomförs otaliga vägprojekt. Att då prioritera potthålslagning framför cykelinfrastruktur, riskerar uppenbart att göra så att fler människor fortsätter åka för fort då de istället borde valt en annan hastighet.

    Bilolyckor lär inte minska belastningen på våra sjukhus.