Fotgängare mot cyklister, vems väg ska röjas?

| 30 kommentarer

Det blir lite snöröjningstema nu, tidningen Mitt i Stockholm skriver under rubriken ”Snöfria stråk öppnar för
 cykelpendling året runt”:

I år storsatsar Stockholms stad på cykelvägarna. Förra året började man med tre maskiner som är specialiserade på att ta bort snö från cykelbanor. I år är det fem.

Problemet är innerstan, där sopsaltaren inte kan användas:

– Nej, om vi sopar där stänker det ner på parkerade bilar, skyltfönster och annat. Vi jobbar på att hitta andra lösningar där, säger Peter Ringkrans.

De ska försöka hitta en lösning till nästa år. Jättekul att de jobbar på att få effektiv snöröjning i innerstan också. Nästa vinter ser ljus ut för vintercyklister.

Men slutklämmen?

Han vill dock påpeka att satsningen på cyklister inte innebär att fotgängarna får stå tillbaka

– Vi glömmer inte bort de gående. De är många fler än cyklisterna.

Det lär väl vara fler fotgängare än bilister också, men inte är det väl antalet som ska styra snöröjningstrategin, utan det faktiska behovet.

Varför ställs just fotgängare mot cyklisterna? (Det är en retorisk fråga. Svaret är såklart att folk fortfarande inte ser cyklister som fordonsförare, utan bara som en lite snabbare slags fotgängare). Varför ställa dem mot varandra överhuvudtaget?

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Västtrafikmegahataren!

    Jag skulle helst röja Värsttraskits alla vägar, de använder ändå inte sina vägar på det sättet som de ska använda det på! Att de vågar irritera sina resenärer på högsta möjliga nivå och för livstid säger enligt mig mer om deras mogenhet! Jag har väntat på 50 uteblivna bussar i Uddevalla och 16 uteblivna tåg! Det här är fan den bästa bloggen jag har hittat där inga kommentarer censureras, men Värsttraskit censurerar kommentarer hela tiden! Försök själv vara lika förbannad som mig och skriva en kritisk kommentar, det går bara inte, den publiceras omedelbart men alla kritiska kommentarsskrivare blockeras så snabbt som möjligt! Den som har minst ett Disqus-konto borde bli moderator på sin webbsida, välkomna Värsttraskit dit och censurera bort även de snällaste av deras kommentarer så att de får reda på hur det känns… Och sist men inte minst borde Värsttraskit provåka med ett sådant bolag som de själva är så får de lära sig mer om sina resenärer! Litar inte på dem efter hur irriterad jag blev på dem! De är så otrevliga att de säkert inte fattade att vi är deras kunder! Ska vi behöva behandlas på detta vis som jag? säger jag bara!

  • berlioz

    Underbar blogg! Just híttat hit!!

  • Bike sporter

    Att se cyklister som någon slags snabbare fotgängare och inte fordonsförare är fel, här i Sverige skulle polisen se en cyklist som en fordonsförare. Cykel är ett fordon på vägen precis som bil, man får med det resonemanget inte köra om cyklister där det förekommer mötande trafik och vägen är för smal eller där sikten är skymd även när det inte förekommer någon mötande trafik. Jag som kör elcykel långa vägar och ibland även i regn om det börjar regna när jag kör elcykel och själv stötte jag på övningskörande bilister. När jag körde från Öxabäck till Överlida så kom en bilist ikapp mig efter att jag svängde vänster i en korsning och eftersom det kom mötande trafik och vägen var smal så körde bilisten inte om mig. Men även när den mötande trafiken har passerat oss så körde inte bilisten om mig på grund av att vi befann oss mellan farliga kurvor. Efter att vi passerade kurvor hade vi bara ett backkrön kvar tills bilisten skulle få köra om mig. Och eftersom jag som elcykelförare sitter högre än bilisten i sin låga personbil så gav jag ett tecken som betyder ”Kör gärna om mig.” och bilisten körde om mig. Ett annat exempel på hur försiktigt övningskörande bilister kör bilar är när jag körde elcykel från Mårdaklev till Överlida, jag körde ut på den större vägen då det inte kom någon bil. Efter någon minut kom en bilist ikapp mig och körde om mig när mötande trafik kom, den var långt framför mig och denne som körde om mig var inte övningskörande. Men den andre som kom ikapp mig följde mig istället trots att två eller tre bilar hade i det här fallet hunnit köra om mig och trots raksträckan. Istället fick jag ha en massiv biltrafik bakom mig och när den mötande trafiken har passerat har den övningskörande bilisten kört om mig tillsammans med de övriga bilister.

    Men jag stötte också på andra vanliga bilister som skulle ha kört om mig även i farliga situationer och där det är olagligt. En annan gång när jag körde elcykel från Öxabäck till Överlida stötte jag på en bilist som körde om mig och den mötande bilisten i kurvan tvingades bromsa. Det är inte ekonomiskt att köra bil i 20-30 kilometer i timmen länge, mer ekonomiskt är det att köra bil i 70-90 kilometer i timmen (men tyvärr finns det även bilar med optimala hastigheter av 130 kilometer i timmen och den hastigheten är olaglig i den svenska trafiken). Det är bara mer ekonomiskt att köra bil i 20-30 kilometer i timmen än att köra den i 150 eller mer. Jag tycker att om man vill spara strömmen (i en elbil) så är det bäst att köpa en Twike och köra den istället. Bilen väger runt 200-300 kilogram, men man behöver inte köra den med elmotorer utan kan bara trampa på cykelpedalerna upp till en viss hastighet.

    Elcykeln är ett motordrivet fordon till viss del och är den klassad som cykel så anses den enligt lag inte som något motordrivet fordon. Men elcykeln är större än en vanlig cykel. Jag har kollat Västtrafiks webbsida om man kan få ta med sig en elcykel på bussarna. Anledningen till att jag planerar att göra det är den 5 juni 2013 då extrabussen i riktning mot Överlida uteblev och jag tvingades att utan några andra transportalternativ vänta på nästa buss i två timmar (och nöja mig med att den kom då jag väntade fem gånger på fem uteblivna bussar!). Nästa gång något sådant händer ska jag ha min elcykel i beredskap vid skolan som jag bor ungefär 30 kilometer från. På webbsidan stod inget om elcyklar men jag fick ett mail om att man får ta med sig elcyklar enbart om det finns gott om plats för den och om busschauffören går med på att transportera elcykeln. Jag hoppas på att jag får ta med mig min elcykel den dagen vi avslutar skolan för även om man måste betala så blir inte förlusten av pengarna stor utan jag tycker att det är värt att betala högst 30 kronor för cykeltransporten och sedan köra sin elcykel från skolan innan extrabussarna avgår och komma hem snabbare än med den bussen som kommer efter den uteblivna extrabussen. Om jag börjar köra min elcykel från skolan vid 11:00 så är jag hemma senast 13:00, med den senare bussen skulle jag vara hemma runt 13:48. Kortare restid med bussen men snabbare ankomst med cykeln, för att inte tala om hur mycket billigare och miljövänligare det är att byta från buss till elcykel.

  • Erik S

    Fast du vet väl att vi i StockholmsC gör vad vi kan för att förbättra cykelsituationen? Inom det politiskt möjligas ramar förstås. Om du är åt vänster så finns MP också. Försök själv att få igång betonghäckarna i S/M… <3

    mvh Erik S, snackarverkstad.wordpress.com @snackarverkstad

    • Jorå. Per Ankersjö håller hög profil i cykelfrågan, får man säga. De som har lägst profil är väl kanske KD, följt av S och därefter V.

    • knight22

      Kruxet är bara att ni agerar stödparti åt John Roslund och hans kompisar.

  • Richard

    Något som jag undrar över är om sopsaltaren ställer till med nya bekymmer? Hur är det att cykla på en sopsaltad cykelväg med dubbdäck?

    Anledningen till att jag frågar är att jag aldrig har cyklat med dubbdäck. Med bil vet jag att dubbdäck har längre bromssträcka på torr asfalt (Stockholmsbekymret) och att bilen kan sladda om svängradien blir för snäv (när man svänger ut från en parkering).

    Pendlar man från förort in till stan och innerstan är eftersatt blir det stora underlagsskillnader (torr asfalt / isiga cykelbanor).

    • Franz

      Det är väl ungefär som du säger. Dubbdäck är sämre på ren asfalt. Och sopsaltat är som en daggvåt sommarväg.

    • Jag cyklar med dubbdäck, mest i innerstan, det funkar hur bra som helst på torrt eller blött (snöfritt) underlag.

      Hjulen låser sig nog lite lättare, beroende på hur man har pumpat däcken, men det är inget som jag har haft några problem med.

      Det största problemet för mig med dubbdäck på snöfritt underlag är att man har pyntat 300kr per däck och det känns jobbigt att dubbarna slits i onödan 😉

    • Kent

      Jag kör med dubbdäck och har blandat underlag, vissa sträckor saltad landsväg annan isbelagd cykelväg. Tycker man mest märker att dubbdäcken rullar lite sämre och är lite ‘trögare’ att styra än andra däck. På ren is är dubben en fröjd, då rullar de lika lätt som landsvägsdäck – det är bästa underlaget för dem.

      • Richard

        Det låter ju bra (förutom att det blir trögare). Risken för att slira ökar alltså inte med dubbdäck i kurvor på torr asfalt? Det är väl den (felaktiga?) anledningen till att jag avstått från dubbdäck.

        • Jag har faktiskt aldrig upplevt några problem med dubb på asfalt. Mer än att det kan bli lite stötigt om man kör längre sträckor.

          Jag funderar mer på saltet i så fall – om det sliter på cykeln.

          • Richard

            Kanske läge att rostsprayskydda cykeln? Om det nu går utan att det blir fult.

            Funderar på att köpa oväxlad vinterhoj med ständigt dubbdäck på. När det blir snövinter tar jag den enklare cykeln. När det är tövinter den med växlar. Men visst, då blir det dubbla låsuppsättning.

            • Då tror jag nästan mer på att köpa separata vinterhjul, alltså två hjul som alltid har dubbdäcken på. Enklare att bara byta hjul, i teorin skulle man kunna byta efter väderlek helt och hållet.

              • Jocke von Scheele

                Själv har jag två cyklar – det är väldigt praktiskt när den ena fått punka, eller måste in på service. Och det har dessutom fördelen att man kan ha dubbdäck på den ena och sommardäck på den andra. Och sedan välja cykel utifrån väder & humör.

            • Jocke von Scheele

              Jag har inte märkt någon som helst rosteffekt av saltet. Som sagt, så orsakar nog sanden, som fastnar överallt och binder fukt, mer rost.
              Jag tycker växlar är mer motiverat vintertid än sommartid – det är när det är dåligt snöröjt man har behov av de lägsta växlarna.

          • Fredrik Jönsson

            Jag skulle tro att ryktet om saltets slitage på cykeln är kraftigt överdrivet. Det lär i alla händelser inte vara någonting jämfört med den sand och grus som annars används. Däremot är saltlake korrosiv, framför allt om cykeln står ute.

        • Fredrik Jönsson

          Du får något sämre grepp så man kan inte attackera fullt ut i kurvorna, men skillnaden är marginell. Det märks när man är van att ta ganska branta kurvor i 30-40km/h, inte annars. Skillnaden minskar också lite när man har slitit in däcket. Buller och rullmotstånd är de främsta nackdelarna.

          • Jocke von Scheele

            Jag tycker bullret är en fördel. Fotgängarna hör en mycket tidigare och flyttar sig ibland självmant från cykelbanan, utan att man behöver plinga på dem.

            • Fredrik Jönsson

              Ja, det är riktigt, i synnerhet som att mitt Alfine-nav inte har något tickande frihjul.

        • Kolle

          Jag kör på Schwalbe Winter (120 dubb). Enligt den info jag fick från tillverkaren så ska greppet inte vara sämre på torr asfalt jämfört med vanliga däck. Min erfarenhet är att det stämmer, snarare ger de bättre grepp än vanliga däck då gummiblandningen är anpassad efter vintertemperaturer.

          Som med alla dubbdäck ska de köras in minst 4 mil innan de är optimala, efter det minskar ‘rasslet’ från dubbarna, rullmotståndet blir lägre och dubben sätter sig ordentligt i däcken. Men det går inte att komma ifrån att de fortfarande har högre rullmotstånd än vanliga däck. Det priset betalar jag gärna för att kunna vinterpendla utan att dra de obligatoriska 2-3 vurporna per vinter.

    • Jocke von Scheele

      Dubbdäck är BÄTTRE på ren asfalt vintertid än vad sommardäck är. Av den enkla anledningen att det inte existerar ren asfalt vintertid – även om sopsaltaren (eller sopmaskinen) nyss sopat så ligger det alltid kvar en massa grus i kurvor och vid korsningar, där det är knixigt och svårare att sopa rent. Och eftersom dubbdäcken har grövre mönster än sommardäcken så är de inte lika känsliga för rullgrus.
      Så ja, dubbdäcken är något sämre på torr, REN asfalt än sommardäck. Men ren asfalt existerar bara mitt i cykelbanan, längs raksträckor. Där du verkligen behöver greppet, i korsningar och kurvor, ligger det kvar grus och skräpar. Och då är dubbdäcken bättre. Så om du vill prioritera väggrepp i kurvor framför lättrullat på raksträckor så byt till dubbdäck, eller andra grovmönstrade däck. Och byt inte tillbaka till sommardäck förrän allt grus regnat bort sent i vår nångång. Vill du däremot prioritera lättrullat, och istället cykla försiktigt i kurvor, kör på sommardäck.

    • Kolle

      ”Technically speaking, they are also safe under these normal conditions: The spikes not only ”grip” ice, but also asphalt.”

      http://www.schwalbe.com/gb/newsreader/snow-and-ice-spiked-tires.html

      • Richard

        Imponerande! Har kollat deras sajt och Winter blir ett bra val i Stockholm.