Under tiden i vida världen…

| 17 kommentarer

Vi har det ändå rätt bra i Sverige. Vi blir inte bötfällda när vi cyklar i cykelfälten. Det hände ett antal cyklister i New York:

Rienti says the officer told him that the precinct had received complaints about cyclists using the path. Rienti told the officer that it’s a shared-use path where cyclists are allowed. ”He sort of just shrugged his shoulders and wrote the ticket,”

Läs mer här

Mer från New York – polisen har gått ut med råd till fotgängare hur de ska göra för att vara säkra i trafiken. Råden inkluderar förutom reflexväst, också att veva med armarna och hålla sig inne under mörker, när det regnar och i dimma. Som man kommer spara på kostnader för paraplyer! Läs mer här. (EDIT: Och historik här. Lappen är från 90-talet och bygger på myter om vad som orsakar fotgängarolyckor)

Reflexväst för fotgängare har faktiskt varit på förslag från polisen här i Stockholm också:

Men så mycket mer blev det inte med förslagen på trafikantuniform.

Vi skrev ju häromdagen om den nya cykelsupervägarna i London, en stad där inte mindre än sex cyklister körts ihjäl på två veckor. Det känns ju som att det är dags att ta krafttag för att öka säkerheten. Londons borgmästare Boris Johnsson missar inte som stadens ledare chansen att vara med på tåget cykeln och föreslår kraftfulla åtgärder.

Nämligen att förbjuda hörlurar på cyklister:

”I’m very alarmed about cyclists wearing headphones. I would not be against a prohibition or ban on cyclists wearing headphones. Call me illiberal but it makes me absolutely terrified to see them bowling along unable to hear the traffic.”

Yesbox. Inte för att de sex dödade cyklisterna faktiskt hade hörlurar på sig när de kördes ihjäl, men de kunde ha haft. Och då hade det såklart varit bra om de inte hade det. Och därför så är det en bra idé att förbjuda dem.

Förutom att det gäller att se till att alla cyklister är beredda med alla sina sinnen för att snabbt kunna kasta sig ur vägen när den ostoppbara naturkraften ”bilar” kommer ångande, så skadar det inte att de också har reflexväst på sig:

Also on Tuesday the head of traffic enforcement for London’s police defended an operation in which officers stopped dozens of cyclists to advise them to wear high-vis jackets and helmets.

Joråsåatt.

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

17 Kommentarer på "Under tiden i vida världen…"

Avisera mig när
avatar
Ms_Xx
Gäst

Apropå att synas i mörker vill jag passa på att vädja till alla som har strålkastarframlyktor att rikta dem MER NEDÅT!

Jag blir HELT bländad, minst tre gånger/kvällscykeltur hem nu, blir så j:a irriterad på egoismen i att ha lysen som visserligen gör att man syns väldigt bra men också att alla man möter är halvblinda en lång stund efter mötet. För mig innebär det här att jag har svårt att se fotgängare etc. ungefär halva cykelturen hem, pga. kvarhängande bländningseffekter.

Snälla, söta, kolla hur era lysen är monterade…

Peter Holmberg
Gäst

Om bilisterna inte ser mig med lampor och reflexer på cykeln är det dags att (1) bygga säkrare bilar som erbjuder mer ”koll” på vad som är runt bilen och (2) sänka hastigheten för bilar.

Det kan aldrig ligga på de som drabbas börda att skydda sig. Som att säga åt ett våldsoffer att börja träna kampsport.

Peter
Gäst

Om man är döv, får man inte cykla då?

zeraien
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla

jwolfers
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla

marcusalmgren
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla

souljens
Gäst

@Cyklistbloggen Ja varken hjälm eller reflex-väst gör högersvängande lastbilar mindre dödliga.

Richard
Gäst

Jag cyklar både med hörlurar och utan hjälm – det går alldeles utmärkt.

Men sedan jag satte på en fet trälåda som cykelkorg har jag noterat att fler bilister uppmärksammar mig i trafiken och bromsar in. Jag syns bättre särskilt i deras sidospeglar. Rekommenderas. Dessutom får jag plats med två matkassar.

Peter
Gäst

Intressant, kan du speca vilka situationer det funkar bäst?

Erik Johansson
Gäst

Längre, bredare och mer stora synliga saker på cykeln, det får bilar att stanna i korsningar. Nu när jag cyklar mer på vanlig cykel igen så får jag uppenbart mindre plats av bilar när jag cyklar i korsningar i cykelfält.. Funderar på att gå tillbaks till min långa lådcykel även om den inte behövs varje dag nu.

Richard
Gäst

Vad är intressant? Hörlurar, ingen cykelhjälm eller låda?

Dmitri F.
Gäst

Låda e fan bäst. Har aldrig haft så mycket nytta av min cykel som efter jag monterade låda. Underbart!

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/0QimQ8mOwm @Cyklistbloggen

ErikSandblom
Gäst

@Cyklistbloggen Kul bild i ämnet -> http://t.co/IH3dJpyy7Q

eriksandblom
Gäst

Oj.

kallecyklar
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla

ErikSandblom
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla

wpDiscuz