Fler konstigheter på splitternya cykelbanor

| 25 kommentarer

Vi skrev för ett par veckor sedan om hur staden struntat i sin egen handbok när den anlagt nya cykelbanor. Nu har det hänt igen.

Krister Isaksson är trafikplaneraren som varit med och tagit fram ”Cykeln i staden, Utformning av cykelstråk i Stockholms stad” från 2009. (Ladda ned handboken som PDF.).

Sedan Krister efter cirka 10 år som cykelplanerare i Stockholm slutade jobba för staden är han en av de ivrigaste kritikerna av den cykelinfrastrukturen som nu sakta växer fram.

Nu har han cyklat på nyöppnade cykelvägen längs Rålambshovsparken, även känd som Lilla västerbron. Kristers recension hittar du på hans blogg (följ den!) i inlägget Ny cykelbana på Lilla Västerbron – ska det aldrig bli rätt?

Det är rekommenderad läsning idag. Läs och bli bedrövad. Det verkar vanvettigt svårt att göra rätt för cyklister.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Pingback: Du damen, det där med hyfs | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Nu ordnas Lilla Västerbron, men räcker det? | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Stockholm gör ”allt” för att göra Lilla Västerbron farbar | Cyklistbloggen()

  • Gustav Svärd

    Förra veckan vardet arbete som pågick i cykelbanan. Igår var avspärrningarna borta. Kanske rättade man till det fel som blivit vid det stora bygget? Nån som kan bekräfta?
    Det vore åtminstånne en rätt snabb åtgärd isf.

  • Peter

    Alltså, en cyklande polis skulle ju vara självförsörjande i den här stan. Hen behöver ju bara cykla runt, runt o lappa bilar i cykelbanan. En polis kostar 30tkr/månad plus soc.avg samt semesterersättning. Totalt ca 45 tkr/månad. Om har jobbar 21 dagar i månaden så behöver han bara lyckas med drygt 2 böter/arbetsdag för att vara kostnadsneutral för polisen. 900-1000 kr för varje bil är böterna. Jag cyklar mkt i centrala stan men oftast bara korta sträckor, totalt ca 30 min per arbetsdag, jag ser MINST 1 bil felparkerad per dag, lågt räknat. Galet vad det skulle göra mkt nytta….

    • Gustav Svärd

      Var det itne något inslag i ABC om något liknande försök för att rensa blåbussarnas körfält inne i stan? eller var det bara parkeringsvakter på mc?
      Jag vill minnas att det var 1 eller 2 som hade just specifikt den uppgiften och att det förbättrat märkbart för bussarnas framkomlighet.

      • Det var MC-parkeringsvakter. Deras uppgifter ska enligt 2014 års budget även inkludera rensning av cykelfält.
        Ska bli 6 stycken 2014 iaf, vet inte hur många det finns nu.

  • Ms_Xx

    Igår höll de på med nånting där igen. De hade skurit bort vägbeläggningen i ett 40cm brett ”dike” tvärs cykelbanans båda ändar och ställt upp en reflexskylt som varning mitt framför.

    Med den breda cykelbanan var det gott om plats på båda sidor om skyltarna och jag cyklade rakt ner i diket. Glad att jag har rejäla däck på cykeln, annars hade det blivit punka.

    Bad lite snällt vägarbetarna att tänka på hur det är att cykla när de skyltar upp, och påpekade att det var lätt att inte förstå att de hade spärrat av när det gick att cykla både till höger och vänster om skylten. De var trevliga, jag var trevlig, vet dock inte om budskapet gick hem.

    En bit innan stog deras gigantiska lysande skylt igen (monterad på en specialbil) och varnade bilister för att de höll på med arbeten kring en busshållplats. Ingen risk för missförstånd där inte.

    Suck.

  • Gustav Svärd

    Jag gick över bron ifråga igårkväll. Såg efter ett tag vad grundfelet är:
    den nya extrabredden för gc-banorna är ett tillägg utanför de tidigare. Dvs det har i princip bara lagts på ett lager betong ovanpå den yttre delen av gamla bilkörbanan (efter ytskiktet hade tagits bort). Därav att cykelbanan har ”diket” i sig istället för att luta helt åt ena hållet. Ett tecken på detta är att de vattenavledningsbrunnar som installerats ligger en bra bit in i cykelbanan.

    Detta är alltså stort arbete med klart märkbara avstängningar för trafiken som när det kom till själva centrala punkten i vad som skulle åstadkommas snålades på både i planering och genomförande. Hade man brytt sig om att tänka ett steg till och prata med experter på cykelbaneutformning ens nån timma hade detta fångats upp och åtgärdats innan spaden i marken.

    • Anders Andersson

      Det är svårare än så. Den tidigare cykelbanan lutade ut mot vägbanan – vilket gjorde vattenavrinning enkel – men att den snäva kurvan från västerbron var den mest feldoserade i hela Stockholm. Nu lhar de lagt lutningen in mot skiljelinjen cykel-gångbana, vilket väl är rätt tänkt, men visade sig tydligen för svårt att genomföra.

      Det är märkligt detta: år 2013 med laserpass och precisioninstrument är vi sämre på att göra flata vägar som lutar åt rätt håll (minns pölen vid Strömbron) än vi var 1960.

      Fast det gäller ju badrum också, så det är inte specifikt vägar…

  • Ms_Xx

    Fick förresten ett mail från trafikkontoret idag att de tänker sätta upp stänkskydd på centralbron (jag fick smutsvatten skvätt i ansiktet uppe från bron vid T-banan Gamla Stan nu i veckan, lessnade och skickade in ett klagomål). Jag hoppas verkligen att det blir i form av bullerabsorbenter, de skulle ju hjälpa mot båda problemen (tänker på att det är så himla bullrigt där vid kanalen/munkbroleden/centralbron). Men i alla fall, ska bli skönt att slippa bli nedskvätt av smutsvatten från två håll samtidigt sen :-)!

  • Ms_Xx

    Ja, tänk. Och det enda vi begär är sisådär 1/6 av den yta bilarna får ta och i alla fall i närheten av samma standard och tanke för att vara RIKTIGT RIKTIGT nöjda.
    Verkligen konstigt att det är så mycket svårare att fixa för cyklister än för bilister. Nästan lika svårt att förstå varför som att förstå universums oändlighet…

    • Pelle

      Men härregud, det är ju en grym förbättring mot tidigare. Uppenbarligen är dom också missnöjda med utförandet eftersom det nu står reflexskärmar där. Ge dom tid så fixas det till. Välj era strider, för trovärdighetens skull. Att reflexmässigt gnälla över något som i grunden är bra gynnar inte oss som älskar cykel.

      • Om man inte klagar så görs inget. Då kommer entreprenörer att fortsätta bygga skit och Trafikkontoret kommer fortsätta att beställa samma skit från samma entreprenörer.

        Tycker du verkligen att det är ok att en helt nybyggd cykelbana som dessutom har kostat 20 miljoner kronor, och varit ett av stadens flaggskeppsprojekt inte ska hållas till absolut högsta standard?

        Det finns dessutom chans att man faktiskt inte godkänner arbetet och det görs om, chansen är liten, men det tanke på den pressen som trafikkontoret och stadshuset nu har på sig gällande cykelfrågor, så finns den chansen.

        Det är tjafs som har lyckats få till nästan all cykelinfrastruktur i Stockholm. Stella Fare blev public enemy #1 för 15 år sen när hennes parti använde sin vågmästarroll för att se till att Stockholm fick sina första cykelbanor. Utan tjafs händer inget.
        Och detta gäller speciellt politiker och tjänstemän, be om en limpa och du får en skiva. Därför måste ALLT påpekas. Ofta.

        Trafikkontoret är ju inte ett barn eller hund som måste få positiv feedback för att fortsätta göra sitt jobb, det är en organisation som ska arbeta å medborgarnas vägnar, oavsett om vi är nöjda eller inte.

        • Anders Andersson

          Nej – det finns en gräns för hur mycket man tillåts klaga. (Men påpeka saker innan slutbesiktning ska man naturligtvis göra)

          Det gäller att välja sina strider. Annars betraktas man bara som en bortskämd 80-talist och cyklisthatarna blir fler.

          • Ja, jag är bortskämd 80-talist och om mina försök att få till en bättre miljö för alla i den här stan ökar antalet cyklisthatare, skiter jag i – den dagen den sorgen. Det finns alltid Amsterdam.

            • Då är jag en bortskämd 70-talist. Det är ofta känslan jag får när jag cyklar, ”bortskämd”. Så känns det. ”Här cyklar jag bortskämd med all den här fantastiska vägmiljön.”. Not.

              • Richard

                Då är jag en bortskämd 60-talist. När jag var liten fanns cykelbanor – i förorten. I innerstan cyklade man bland bilar. Cykelfält fanns inte. Så visst – nu finns det cykelfält – som är finfina ställen att felparkera på. Bortskämd? Nej, knappast.

            • Anders Andersson

              DÄR har du hela skillnaden mellan oss – du bryr dig inte om ifall ditt agerande leder till en sämre cykelmiljö än om du handlar strategiskt – för du tänker fly från alltihop om ditt gap och skrik leder fel. Egoistiskt och självcentrerat.

              Jag hade tänkt bo kvar i den här staden, låta mina barn växa upp i en cykelvänlig stad och jag tänker fortsätta vända mig mot hetsiga ungtuppar som riskerar att förstöra allt bara för att de vill ha revolutionen IDAG och inte orkar jobba strategiskt och långsiktigt.

              Du har ju engagemang – använd det till att förändra på riktigt – jobba politiskt i nämnder och partier – istället för att stå och gapa utanför och sen dra någon annanstans när du ruttnar på att ingen lyssnar på dig.

              • Att rösta med fötterna är ett legitimt sätt att kämpa för något.
                Det finns en anledning till att många städer i USA bygger cykelinfra – företagen trycker på för att cykelinfra lockar anställda som de vill ha.

                Om en stad inte skapar en trivsam miljö för sina medborgare så flyttar folk, det är ett faktum i livet.

                Jag gillar Stockholm – men jag vill inte sitta här när jag är 80 och klaga på dålig vattenavrinning på nybyggda cykelbanor eller på idioter som parkerar i cykelfält. Om det inte blir en ändring så kan jag tänka mig att flytta, så enkelt är det.

                Jag håller dock absolut inte med dig om att skrik leder till något negativt. Än så länge har skrik lett till rejäla förbättringar i den här stan, bara på senaste året – man ser skillnad i hur Trafikkontoret arbetar, cykling är på alla politikers munnar. Det är ett konstant tryck från bloggare, twittrare och klagare som får till detta. Tystnad hörs inte.

              • Ms_Xx

                Jag har en bekant som kör med precis det där argumentet, att om man inte engagerar sig politiskt är det ingen idé att försöka påverka för man gör ändå ingen skillnad utan gnäller bara.

                Ni har så j-a fel, båda två (dvs. min bekant och du. Och jag blir fruktansvärt provocerad av den inställningen, den är SÅ BAKÅTSTRÄVANDE och dödar positivt engagemang).

                Var glad att folk bryr sig! Sen kanske nån av de som faktiskt bryr sig engagerar sig i nämnder och partier, men man KAN inte begära att alla som bryr sig ska göra det. Och utan vår opinion skulle dessutom de politiker som tycker som vi ha mycket svagare stöd för sina åsikter.

      • Ms_Xx

        Jag har även hyllat det som är bra. Fokusera inte bara på ”gnället” så blir bilden lite annorlunda!

        Dessutom är inte kritik av saker som inte blev bra samma sak som gnäll. Om man inte utvärderar saker åt alla håll, och även ser vad som inte blev så bra blir det aldrig bättre än nu. Viktig erfarenhet.

        Positiv feedback är som du säger också viktigt, men det tror jag att de flesta här redan fattar!