Och en bild av pollaren som är borta…

| 14 kommentarer

Så här fint ser det ut nu utan den där pollaren:

20131029-rutger_fuchs- utan stolpen 500

Nu är det bara reflexstolpen kvar som borde flyttas ut. Så här säger Trafikkontoret:

Stolparna står inte optimalt, men om de placeras närmare körbanan ökar oddsen för att de blir nerkörda oftare. Har försökt hålla ner markeringsskärmen storlek.

Vår inställning är ju att det är bättre om stolparna körs ner av bilar än av cyklister, eftersom cyklister är känsligare för just stolppåkörning än bilar och det håller Trafikkontoret med om:

Jo, jag vet. Sen är det å andra sidan inte bra om en stolpe blir nerkörd när en cyklist är i närheten.

På sikt kommer gatan att byggas om. Exploateringskontoret arbetar med ett stort projekt i Södra Skanstull, men planeringen pågår fortfarande och den nya gatustrukturen kommer inte verkställas förrän om några år

Vi föreslår att stolpen flyttas så att den står på utrymmet bakom plåtsargen, eller i vägbanan. Eller varför inte sätta reflexen direkt på plåtsargen? Där är den inte i vägen för någon, blir svår att köra ner och bussarna får varning om att vägen smalnar av.

Alltså vid de gröna markeringarna:

rutger

 

Trafikkontoret säger:

Du har helt klart en poäng, men jag tycker att markeringsskärmar är tydligare än vanliga reflexer i syfte att varna för fasta hinder vid sidan av vägen. Möjligen går det att flytta stolpen en bit. Nästa gång jag är där ska jag titta närmare på hur pass nära bussarna egentligen kommer.

Alldeles oavsett vad som händer med den där reflexstolpen är vi glada att pollaren är borta och framförallt är vi glada att få till stånd en dialog med Trafikkontoret. Det är så här det ska gå till – vi tar hellre en kort diskussion där vi inte är helt överens, än tystnad.

All cred.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Lägg löven i cykelbanan, så kan vi gå hem nu | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Det viktigaste är att skyltarna inte skadas | Cyklistbloggen()

  • Johan L

    Härligt att ni fått till en sån dialog! Det är ett bra steg på vägen mot byggen som såna här: http://bicycledutch.wordpress.com/2012/08/23/spectacular-new-floating-cycle-roundabout/ 🙂

  • sadel

    I en tidigare postning citerade ni mejl från trafikverket som sa: ”Pollaren monterades för att hindra motorfordonstrafik att köra på gång- och cykelbanan, och på så sätt smita förbi spårviddshindret i körbanan. Sedan spårviddshindret lades igen var den dock omotiverad.” ( http://www.cyklistbloggen.se/2013/10/stolpen-borta/#more-15345 )

    När spårviddshindret är bort är väl hela sargen meningslös? Bort med sarg, bort med markeringar, lägg istället dit en ca 5 meter lång rak kant mellan bil och cykelbana. Resultat: inga bussar kör på någon sarg, inga cyklister kör på någon skylt. win-win.

    Eller missar jag något här? Om inte så hoppas jag detta görs nu, inte om några år.

  • Hanna

    Förstår iof varför man inte sätter direkt på plåtsargen, då försvinner den nog bakom snön hela vintern tyvärr. Fast bakom sargkanten skulle väl vara toppen, instämmer i Richards punkt om att busschaufförer känner till sånt nog så väl, dom kan ju också sakta in 🙂

  • André

    Mycket bra jobbat! Ytterligare ett bevis att man måste kämpa för att få bra cykelinfrastruktur. Ingen kommer bara ge oss cykelinfra à la Köpenhamn. Vi måste kämpa för den. Bilisterna lobbar, klagar, skriver insändare och kräver sina rättigheter. Vi måste göra det samma. Cyklisterna i Holland tjatade till sig världens bästa cykelinfra. Skulle alla stockholms cyklister börja ringa till trafikkontoret, skriva insändare, anmäla fel och säga till folk som parkerar i cykelbanor skulle vi se en förändring.

  • David Pedal

    Ska inte busschaufförerna hålla en lämplig hastighet så dom ser hinder på vägen, t.ex. reflexer på en plåtsarg?

  • Richard

    1. Busschaufförer åker här flera gånger varje dag. De behöver inga skyltar. De vet att det smalnar av.

    2. Bilister som använder denna passage som smitväg får skylla sig själv om de inte håller sig i mitten utan skrapar upp bilen.

    3. Flytta busshållplatsen norrgående upp till Rutger Fuchs. Det är för trångt för cyklister att passera.