Cyklister och väjningsplikt

| 19 kommentarer

Twittrade ut den här för några veckor sedan, men sedan tappade jag bort den. Så för att hitta, så lägger jag den i en bloggpost. Alltså, väjningsplikt mellan cyklister och bilar på en enda pdf. Ladda ner här.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Högerregeln gäller också cyklister | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Gäller inte högerregeln cyklister? | Cyklistbloggen()

  • Maria Malm

    Å, det är så dumt med så otydliga regler! Jag cyklar ofta, men hatar cykelbanor, just för att jag då inte får samma rätt som andra trafikanter. Jag vill att högerregeln, huvudled och givetvis trafikljusen ska gälla mig på samma villkor som bilarna. I Stockholm upplever jag nu att cyklister har fått så många specialregler och så ofta har blivit sammanfösta med gående att de flesta faktiskt inte vet riktigt vad som gäller, och följaktligen då gör lite som de tycker, alltså precis som när de är ute och går. Cykla i fel riktning på cykelbanor har till exempel blivit väldigt populärt på sistone. Det blir bara farligare och farligare!

  • felix reychman

    Ytterligare en aspekt är ju det som togs upp för ett tag sedan, nämligen förbudet att blockera. Även om andra är skyldig att lämna dig företräde, har du inte rätt att blockera andra, medan du väntar på att det ska bli ledigt framför dig.
    Eller… ?

  • felix reychman

    Det känns som om hela det här regelverket är ganska förvirrat, och som om vi alla är ganska oense om vad som gäller. Oavsett vad som faktiskt gäller brukar ju just ”Oense” vara en av de största riskfaktorerna. Lägger man till detta att de bilister som är farliga är det för att de tycks anse, alldeles oavsett vad lag och sunt förnuft säger, att cyklar alltid ska flytta på sig för bilar, eftersom vägarna är just ”bilvägar” inte ”fordonsvägar”, har vi yttterligare en dimension av Oense, som dessutom sträcker sig rätt mycket längre.
    Den här diskussionen, av folk som ändå anser sig pålästa och insatta, och som, i allmänhet, debatterar hyfsat ärligt, visar hur svårt det är att göra rätt, till och med när man försöker, och hur stort utbildningsbehovet och förtydligandet är.

  • felix reychman

    Tydligare: Om man jämför de två nedre vänsta blå rutorn, med de svängande bilarna som korsar cyklistens väg, vad har trafikljuset för roll? Det är ju det enda som skiljer. Hur påverkar existensen av trafikljuset väjningsplikten?

    • Nils Calmsund

      Visst är det märkligt!

  • felix reychman

    Rondellfrågan här behöver något tydligare när det gäller bilister som ska TILL rondellen.

    (Som Nils säger…)
    Nästan alltid sitter bilistens skylt om väjningsplikt, och tillhörande triangel-linje, på ett sätt så att de ska lämna företräde mot den korsande cykelbanan, vilket i princip aldrig efterlevs, utan bilisten stannar tvärs över cykelbanan i väntan på en lucka att köra ut i.

    Dessutom
    Jag har ofta fått höra att cykelbana som löper längs väg är att betrakta som ytterligare ett körfält av vägen. Det brukar ju vara argumentet när man talar om vilken hastighetsbegränsning som gäller på cykelbanor. Det skulle, isåfall, innebära att den bil som svänger korsar ett annat körfält, vilket gör att bilisten skulle ha väjningsplikt i de fallen. Det är ju också typiskt så att bilisten måste blinka och svänga ,medan cyklister bara kör rakt fram på sin egen väg. Det är ett förhållande som brukar innebära att bilisten har väjningsplikt. Så står det inte i bilden. Var har jag fel, och varför? (Nej, jag är inte sarkastisk, utan nyfiken.)

    • AndreasD

      Felix, då skulle även cykelbanan vara huvudled när den går parallell med huvudled. Så är dock inte fallet (Tyvärr). Jag har inte explicit ställt den frågan du tar upp ovan men i de kontakter jag haft med Transportstyrelsen så har jag förstått att separat, parallell cykelbana inte betraktas som ytterligare körfält av vägen. Cykelbanan är en egen ”vägform” här.

      Mycket med cykelbanor skulle bli bättre om den kunde klassas som huvudled om den går parallellt med bilhuvudled.

    • Jag har fått det förklarat så att det bara gäller cykelfält, som räknas som vilken fil som helst om än bara tillåten för cyklar och mopeder. I praktiken är jag inte säker på att det finns stöd för att säga att cykelbanor, alltså en separat väg, automatiskt har samma hastighetsbegränsning som en parallell väg.

      • Läste en artikel i en tidning när en polisjurist svarade. De berättade att en cykelbana bredvid en väg, är en egen väg och ska ha en egen hastighetsbegränsning. Annars så gäller 50 km/h inom tätbebyggt område, eller annars 70 km/h.

        Det är förstås inga hastigheter som är lämpliga på en cykelbana om det är andra trafikanter där.

  • Erik Johansson

    Får bilar köra om cyklister innan övergångsställen? Det är en rätt jobbig situation att bli ut prejad när man ska ha koll på gående också.

    • Nils Calmsund

      Nej, omkörningsförbud innan obevakade övergångsställen gäller för alla fordon (dvs även cyklister).

  • Nils Calmsund

    Saknas dock ett (avgörande) undantag i bilden nämligen vad som gäller i de två övre exemplen om bilisten kommer från vänster och har väjningsplikten innan cykelöverfarten.