Cyklister betalar skatt i andra länder också

| 17 kommentarer

Det visar sig att diskussionen om att cyklister inte betalar vägskatt inte är unik för Sverige. I USA funderar staten Washington att införa en speciell skatt för cyklar, mest ”för att” vad det verkar. Det har fått en politiker att uttala sig om att cyklister minsann också släpper ut koldioxid:

Also, you claim that is is environmentally friendly to ride a bike. But if I am not mistaken a cyclists [sic] has an increased heart rate and respiration. That means the act of riding a bike results in greater emissions of carbon dioxide from the rider. Since CO2 is deemed a greenhouse gas and a pollutant, bicyclists are actually polluting when they ride.

Det spreds såklart blixtnabbt i sociala medier.

En längre diskussion om hur skatter för infrastruktur fungerar i USA finns här.

Också i Storbritannien dyker idén om att cyklister ska betala vägskatt upp, senast när taxibolagschefen John Griffin ville få bort cyklisterna förra våren (läs mer på Cyklistbloggen här). De har vad jag förstår ungefär samma system som vi har här och journalisten och bloggaren Carlton Reid har startat bloggen ipayroadtax.com, där han regelbundet bemöter påståenden om att cyklister smiter undan från skatt.

Så, inget nytt under solen.

Men jag undrar ändå hur mycket koldioxid en cyklist släpper ut per kilometer i jämförelse med en genomsnittlig bil, eller fotgängare. Tills dess, så här säger Steve Jobs:

EDIT: Tydligen hittade Jobs stöd för sitt påstående i Scientific American från december 72. Så här ska det ha stått:

When one compares the energy consumed in moving a certain distance as a function of body weight for a variety of animals and machines, one finds that an unaided walking man does fairly well (consuming about .75 calorie per gram per kilometer), but he is not as efficient as a horse, a salmon, or a jet transport. With the aid of a bicycle, however, the man’s energy consumption for a given distance is reduced to about a fifth (roughly .15 calorie per gram per kilometer). Therefore, apart from increasing his unaided speed by a factor of three or four, the cyclist improves his efficiency rating to No. 1 among moving creatures and machines.- Stuart S. Wilson, Scientific American (1973)

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Trevligt klipp från amerikansk media om de idiotiska uttalandena av politikern i Washington:
    http://www.youtube.com/watch?v=pruZe-MzWYA

  • Elin/Putthefunbetweenyourlegs

    Ojojoj, behöver jag ens nämna att det är skillnad på koldioxid från människans utandningsluft och koldioxid från fossila bränslen?
    Det lärde man sig ju i högstadiet… koldioxidets kretslopp. Uppenbarligen inget denne senatorn fick lära sig.

    Bisarrt att staten Washington skulle införa en cykelskatt, när Washington DC har gjort så fina omställningar i infrastrukturen för att promota cykling. (Eller det kanske är därför?)

    Därmed iofs inte sagt att det kan behövas ökade skatter för att fixa infrastrukturen i USA. USA ligger ju inte direkt i topp när det gäller att betala skatt… tänk o fantastiska tanke om de vågade beskatta oljan lite mer…

    • En av kommenterarna tog upp det faktiskt, men hen argumenterade för att koldioxiden kommer från växter i bägge fallen:

      http://bikeportland.org/2013/03/02/wa-legislator-cyclists-increased-respiration-leads-to-air-pollution-83669#comment-3807922

      Om jag minns rätt är dock poängen med koldioxiden från fossila bränslen, att den är bunden i marken. Dvs stör inte kretsloppet. Men det var ett par år sedan jag gick i skolan…

    • Ms_Xx

      Tycker att det är lite intressant att bilkramrna glömmer att man faktiskt andas och förbränner energi i kroppen när man kör bil också. Lite mindre än när man cyklar i och för sig… men det borde väl vara rätt så marginellt… (dessutom lär fler bilkramare tillhöra kategorin ”om du säger nåt om klimatförändringar äter jag ett kilo kött till i protest”, så ekvationen är nog till cyklisternas fördel i alla fall. Om jag får döma utifrån empirisk erfarenhet).

    • Washington DC ligger inte i staten Washington, det finns ingen koppling förutom namnet… Det är Seattle som är huvudstaden i staten Washington. Washington DC ligger i Maryland och är officiellt inte en del av någon stat…förvirrande skit.

      • Huvudstaten Washington ligger dessutom inte Maryland utan mittemellan Maryland och Virginia!

  • Jocke

    Intessant – idag hade jag en diskussion med en kollega som gick ut just på detta: att cyklister minsann inte betalar för sig och åker snålskjuts på bilisterna. När vi var klara sa han ”Jaja, jag tycker det är svårt att hålla på och argumentera men jag tycker vi ska ha bilar i stan, annars är det ingen stad!”. 🙂

    • Tragiskt, men det är nog många som har fastnat i de tankebanor.

    • Ms_Xx

      Haha, klockrent. Jag tycker iofs att vi ska ha cyklar i stan också, och fotgängare, annars är det inte heller nån stad.

  • POVelo

    Mig veterligen betalar inte mopedister vägskatt. Hur gör man med dem? Du är tvungen att ha trafikförsäkring men nån särskild skatt betalar man inte. Och sen måste de som kräver skatt pga CO2 från cyklister redovisa MÄNGDEN utsläpp per km i relation till övriga fordonsslag. Vad händer om cyklisten släpper sig kontra bilisten? Genererar en vego cyklist mer metangas än vegobilist???

    Sen det där med ökad risk för hjärt- och kärlssjukdomar hos bilister m.m. Vem betalar de ökade sjukvårdskostnaderna? Ju mer man tänker på det ju dummare blir det.

  • Utsläppen beror på bränslet, dvs vad cyklisten äter. OM cyklist-CO2 öht ska beskattas, ska skatten ska läggas på bränslet. Köttätande cyklister släpper ut mer koldioxid än ekologiska vegetariska. Alltså: köttskatt.

  • Ibland känns det lättare att gaffla på väggen tills den tapetserar sig själv än att få folk att begripa vad FOSSIL koldioxid innebär. Maten vi stoppar i oss släpper givetvis ut bland annat sådan typ av koldioxid indirekt. Jordbruksverkets förslag om köttskatt går ju därigenom att härleda syftet till, men cykelskatt lät ju lite mer långsökt.

    • Re: skatten i Washington..enligt artikeln är en av anledningarna för cykelskatten just att få bilister att må bättre… från artikeln:
      ”a nod to motorists who complain that bicyclists don’t pay their fair share.”

  • Fantastiskt att du hittade texten ur Scientific American!

    Men när ska det bli skoskatt? Det är inte gratis att bygga trottoarer kan jag tala om! För att inte tala om den dyrbara vita färgen som skiljer gångbana från cykelbana!

    • Ja, speciellt om man ska använda det nya planerade cykelfältet på kungsbron som måttstock, ca:350m á 15 miljoner kr. Det var dyr färg det!