Klas Elm från Svensk Cykling om vintercykling

| 14 kommentarer

Och för den som vill läsa alt. läser det här inlägget i framtiden när klippet ovan avpublicerats: Så klarar du vintern på cykel.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

14 Comments on "Klas Elm från Svensk Cykling om vintercykling"

Notify of
avatar
Dmitri F.
Guest

Kör också två lampor fram och två bak (en på hjälmen) nu på vintern. Ibland kör jag även med en tredje röd som jag fäster någonstans på kroppen, om det snöar mycket.

Tommy Leandersson
Guest

Hur är det med herr ordförandes kunskap om blinkande lampor fram och sen såg ju baklampan lite klen ut? 😉

Cykla på vintern är underbart bara man är rätt klädd… dock så kommer nog inte min cykel ut denna vinter, men det beror på baciller i kroppen som har roat sig lite för länge innan de är nerbrottade.

Simon Skoog
Guest

På Swedish Bike Expo började jag nästan tro att det var olagligt att ha fast sken på framlampan.

Dmitri F.
Guest

Han hade iofs 2 lampor bak, en liten knog och en cateye. Dock kan tilläggas att en modern knog lyser rätt bra, och man kan faktiskt köra de flesta lampor med fast sken om man vill bli svårupptäckt.

Och han förespråkade dessutom två lampor fram… Låter rätt vettigt, kör själv med två fram och tre bak nu på vintern.

I min erfarenhet både som f.d. ”bilist” och cyklist så tycker jag att en fram- o baklampa med blink syns ”bättre” i en uppsjö av lampor som finns i en storstad. Men jag skulle gärna se forskning som studerar detta.
Och nej, ”lagen” räknas inte. (lagen tycker att man ska ha plinga på cykeln, trots att alla som cyklar har mun)

AndreasD
Guest

Jag är också intresserad av att veta vad som faktiskt syns bäst – blink eller fast sken. Jag tror också att blinkade är ett bättre val för en stadscyklist med upplysta omgivningar. 

När det gäller plinga så gillar jag faktiskt detta – det hörs, det är ett ljud som man känner igen och förstår vad det gäller – bättre än ”öhhhhhhhhh – akta!!!”. Vad jag inte förstår är de personer som lagt 50 tusen loppor på en hoj, men inte har råd med varken lampor eller ringklocka.

Dmitri F.
Guest

Ringklockan handlar nog inte om pengar, det handlar om stil och fåfänghet!
Annars skulle alla 50 000 krs cyklar ha skärmar, pakethållare, kedjeskydd, reflexer och annat tjafs.

Sen vad gäller ljudet, så tycker iaf jag att cykelplinga är rätt otrevligt. Dessutom oftast riskabelt, folk brukar hoppa i vägen för en bara (min erfarenhet). Bättre att köra förbi med bra marginal och lite långsammare hastighet. En cykel är rätt smal så man kan ofta bara väja runt. I Ryssland finns ett ordspråk som man brukar applicera på tutande bilar (eller cyklar) – ”du kan väja, du är ju inte en spårvagn”. Låter bättre på ryska, men meningen är densamma.

Oavsett så är det ett idiotiskt krav från lagen – man kan väl välja själv om man vill skrika/säga till eller plinga. Har själv aldrig använt plingan på min gamla fulhoj. Rösten/bromsen var oftast snabbare. Har man tid att plinga, har man tid att köra runt.

Det känns som att lagen om ”cykelutrustning” är något från sent 1800-tal då just sådana ”detaljstyrnings-lagar” var populära, men jag vet inte.

Erik Johansson
Guest

Bättre att plinga 50-100 meter innan då har de 7-15 sekunder på sig om du kör i 25 km/h, som väl är ganska snabbt om man ska swischa förbi gående.

Annars håller jag med om att det är många som inte vet vad dom ska göra när man plingar precis bakom ryggen, men ju mer tid man ger dom desto lättare är det för dom att reagera korrekt.

Jag har hört en del billister som klagar på blinkande ljus för att det är svårt att se något annat än detta blinkande.

Dmitri F.
Guest

Till dessa bilister ett tips för alla vår säkerhet – dags att lämna stan eller lägga körkortet på hyllan… vad är näst? Förbud mot kamera med blixt! Det kan störa bilister 😉

Johannes Westlund
Guest

Min erfarenhet av ringklocka är att om man plingar tillräckligt långt bort för att det ska finnas tid för fotgängare att väja så hörs man inte. Plingar man tillräckligt nära för att höras kör man snart över fotgängarna. Jag har en ringklocka monterad men jag har sällan nytta av den. Antagligen beror det främst på den usla ljudmiljön som blir runt andra tyngre och bullrigare fordon.

Personligen har jag dessutom mer trubbel med bilar som är i vägen, och det är först då kraftfull ljudsignalering är nödvändig. Och då räcker inte en liten ringklocka. Jag har ännu inte hittat rätt lösning på det problemet.

ArneBivrin
Guest

Blink eller inte fram är egentligen ingen stor sak. Det viktigaste är att man syns. Tidigare var jag benhårt emot blink, men har svängt i frågan. Blink signalerar att det är en cyklist. Nu är det så mörkt och många väntar sig inte cyklister, därför är blinkning ett bra sätt att göra medtrafikanter medvetna. Blinkning sägs försvåra positionsbestämning, men jag tycker det man vinner i uppmärksamhet väger tyngre.

Man kan även använda sig av två lampor fram. Jag har en med fast sken på cykeln och en med blink på hjälmen. Bakåt har jag två på cykeln och två på hjälmen. Extremt? Ja, men det fungerar väldigt bra.

Dmitri F.
Guest

Vad an detta ”rädsla” för att hojja på vintern…
Det verkade nästan som att hon ville få honom att säga typ att ”nä, har man inte blöja ska man lämna cykeln hemma” typ… Var det ett dolt cykelhat eller bara okunskap? Eller ville hon  övertyga tvivlarna i smyg?