Cyklisternas fel att det inte plogas

| 21 kommentarer

Så här säger ”Kaj” som är snöröjare i Stockholm till Radio Stockholm:

– Det märks ju inte att man har varit framme. Så har vi ju våra kära cyklister. De låser fast sina cyklar vid stuprör och stolpar. Det gör att vi inte kommer åt att ploga på vissa trottoarer och det leder till att vi nästan blir lynchade av de som bor där, säger Kaj.

Jag förstår att det måste vara ett av de största problemen för att lyckas med snöröjningen just nu, drivorna av cyklar som står överallt. Då förmodar jag att vi har snösvängen med oss när vi propagerar för att ta bilparkeringsplatser på gatan och ersätta dem med cykelparkering. Som i New York:

Eller för all del i Stockholm förr:

Korsningen Sveavägen/Kungsgatan år 1946. En riktigt stor cykelparkering. Ack ljuva tid. Foto Lennart af Petersens, CC BY-NC-SA.

 

Så det inte går som för den här cyklisten i Montreal efter det att snösvängen passerat:

Vill man ha en cykelstad i ”Amsterdamklass”, kan det ju vara en detalj att titta på om man är beslutsfattare. Varje cykelresa börjar och slutar med en parkerad cykel. Som tar betydligt mindre plats än en bil. Och hittills har väl kommunens intresse varit måttligt.

Läs mer på Cyklistbloggen om cykelparkering.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Ms_Xx

    Åh, jag satt på bussen till jobbet i morse (resignerade ju och köpte SL-kort i måndags, har inte hunnit vinterrusta nån cykel än) och såg flera cyklister streta på på de oplogade cykelbanorna. Kände mig både lite avundsjuk och beundrande. Bra jobbat alla ni som cyklar! Ni syns, det är bra! Då går det inte att påstå att ”ingen” ändå cyklar på vintern.
    Angående snöröjningen, ja, om staden ordnade ett cykelutrensningsprogram och började se till att det finns parkeringsplatser även för andra cyklar än lånecyklar (politikernas lilla älskling) också så skulle det ju vara ett steg på vägen. Tills dess kommer det att hänga fastlåsta cyklar i varenda ledig stolpe.
    Och så skulle de kunna budgetera snöröjningen utifrån att det faktiskt snöar på vintern, och handla upp BRA snöröjning, inte bara så lite som möjligt, så skulle det ju kunna bli riktigt bra det här!
    Mötte f.ö. en som åkte skidor till jobbet också, härligt!

  • erik

    Helt off topic, men tänkte jag skulle submitta detta till er (vet inte om ni engagerat er i lånecykelsystemet):
    http://www.direktpress.se/viivasastan/Nyheter/Nu-kan-Vasastan-fa-Djurgardens-kungliga-cyklar/Två parallella system för lånecyklar alltså?

    • erik

      korrekt url: http://www.direktpress.se/viivasastan/Nyheter/Nu-kan-Vasastan-fa-Djurgardens-kungliga-cyklar/

    • Det där är dårskap – om det blir av så betyder det att alla tillgängliga platser för cykelparkering kommer att tas upp av lånecykelrack! Politikerna toknöjda eftersom det innebär inkomster och fria marknaden yada. Misär och oväxtår för oss som har investerat i en egen, användbar, cykel, inte minst eftersom fotgängarlobbyn kommer att ondgöra sig över att hela stan är full av ”cyklar” och driva fram nolltolerans mot stolpparkering. Sedan går en av de konkurrerande satsningarna i stöpet och deras övergivna ställ _kanske_ plockas bort.

      Låt dem buda på reklamplatsen på existerande hojar istället, eller i alla fall dela på infrastrukturen.

      • Frågan är om man inte borde tänka om när det gäller hyrcyklar/lånecyklar. Uppställningsracken tar ju onekligen massa plats i anspråk och tilldelas ofta de mest attraktiva ytorna. Jag känner samma oro att vi som äger våra egna cyklar trängs ut. Det blir något slags paradigm att man ska vara kollektivtrafiksberoende. Cykeln blir en integrerad del i kollektivtrafiken för ”sista biten”, men inte ett alternativ för hela resan, för då finns ingen parkering. Kommersiella hyrcykelställen kan väl få hyra sina egna affärslokaler och ställa sina cyklar där? Eller något i den stilen.

        • Ms_Xx

          Eller ställa krav på att det ska finnas minst lika många cykelställ för ägda cyklar som för hyrcyklar där de ordnar det? Vid t-banan i Gamla stan t.ex, där för övrigt hyrcykelställen är placerade så att en del ställer halva hyrcykeln ut i cykelbanan, extra irriterande…
          Håller med om problemet, att man bara satsar på cykelställ för hyrcyklar, inte alls bra. 
          ”Vi satsar på cyklister” är inte sant, de satsar på bilister som vill kunna ta en cykel ett par kvarter nån gång då och då, som komplement till bilen.

  • Snöröjare klagar? Ha, ha. Själv tvingades jag cykla på gatan bland slirande lastbilar idag eftersom det inte går att cykla i lössnö som når nästan ända upp till navet. Det är inte ok. Man kan tycka att åtminstone ena sidan av vägen borde plogas för cyklister och gångtrafikanter. För 15 minuter sedan var det fortfarande inte plogat en enda gång det senaste dygnet på någondera sidan vid Enskede vägen (sockenplan ->svedmyra).

    • Klockan 20 hade det redan för länge sedan slutat snöa, men att cykelbanan såg ut som den gjorde ändå. Där står väl inga cyklar i vägen? Var är plogbilarna? Folkungagatan och Götgatan är fortfarande inte plogade trots att flera timmar har gått sen snön slutade falla… Kanske sitter de och klagar på cyklister 😉

      http://i.imgur.com/Dx5EP.jpg

      • Ms_Xx

        Problemet är med största sannolikhet att staden inte har handlat upp bättre snöröjning än så här. Jag undrar också var alla plogbilar är, har faktiskt inte sett till en enda, varken igår eller idag, och har ändå rört mig en del inne i stan under den tiden.
        Sänkta skatter och mer pengar i plånboken åt MIG är helt enkelt viktigare än en fungerande snöröjning, så har vi röstat, så blir det (och nej, jag är inte vänster politiskt, men det måste finnas en fungerande samhällsapparat, och jag är beredd att betala för det).
        Man får vad man betalar för helt enkelt. Man har tur som har bra balans, pigga starka ben och inte är beroende av bil eller pendeltåg… 🙂

        • Om kommunen ville skulle man kunna ge några av alla arbetslösa som tvingas till socialbidrag utbildning och säsongsanställning. Kostnaden för detta blir netto inte så hög eftersom kommunen i samma veva avlastar de kommunala trygghetssystemen och dessutom ökar skatteintäkterna. Dessutom om framkomligheten ökar så betyder det att vi andra måste lägga mindre tid på att halka runt och har mer tid över att skapa andra mervärden som kommunen också tjänar på. God snöröjning bör ju också göra det attraktivare att bo och leva i kommunen vilket kan vara en delkomponent i att öka inflyttningen.

          • Ms_Xx

            Jag håller helt med. Det skulle nog inte gå dock, de skulle ju i så fall konkurrera med den fria marknaden… det går ju inte. Jag gissar att politikerna tycker att de arbetslösa, utförsäkrade ska organisera sig, starta företag och ge sig in i gatusopnings- och snöröjningsmarknaden.
            Fast då förlorar de förstås alla inkomster tills de har fått några uppdrag, vilket nog är svårt om man levt på socialbidrag (dåligt utrymme för att spara till en buffert).
            Känns lite som ett moment 22, det här med den heliga fria marknaden…
            Som sagt, är glad att jag har starka ben och bra balans!

  • Kommenterade ett bilist+snöstorm+snyfthistoria-inlägg på fejjan och föreslog att de tar cykeln inne i stan istället. Då fick jag en kommentar av en ”bilistpolare” om just detta radioprogram.

    Ännu ett exempel på hur alla som cyklar alltid står för alla andra cyklisters laglöshet/parkering/avsaknad av körkort etc. Det är väl ingen som säger till någon som skriver om bilar att ”hörde precis på radion att det blir svårt att ploga när bilister inte flyttar sina bilar på städnatten”… 

    Konstigt det där!

    Sen tror jag överlag att det hade varit mycket lättare att ploga om man inte behövde ta hänsyn till alla parkerade bilar… Kanske borde någon klaga på det istället. Då hade man ju kunnat bara köra upp stora högar med snö där bilarna står nu. Så gjorde man nämligen i sovjett på kommunisttiden, det fanns inte så många parkerade privatbilar då nämligen.

  • Ytterligare ett riktigt bra argument för att säkerställa att det finns ändamålsenliga cykelparkeringar överallt i staden, och att så många som möjligt av dessa är väderskyddade. Förslag till ny regel: ”På gator där gatuparkering medges, exklusive särskild parkering endast avsedd för rörelsehindrade, skall ytan avsedd för detta förses med minst en stöldsäkrad uppställningsplats för cyklar. Längd och bredd skall motsvara en bilparkerings-ruta eller vara större. Väderskydd bör övervägas.”

    Detta säkerställer alltså att man inte parkerar på trottoaren i onödan. Vem parkerar på trottoaren om det finns stöldsäkrad parkering precis bredvid?

    Kanske kan läggas till i de berömda *interaktiva* handböckerna?

  • Om det nu e svårt att komma fram där cyklarna/bilarna/stolparna/människorna står, kan hen ju ta fram spaden och göra som det gjordes på den gamla goda tiden. För hand! (valkar på köpet första dagen)

    • johnnyronnberg

       Snöskottning förhand är så omodernt, inte kan man väl göra det 😉 Stora dyra maskiner skall det vara precis som med gatsopningen.

  • Cykelstolpar på parkeringsplatser skulle onekligen göra det svårplogat i stan… Kanske flyttbara moduler vore lösningen – om staden bara blev bättre på att ta bort övergivna skrotcyklar så skulle befintliga fasta cykelparkeringar säkert räcka till under vintermånaderna.

  • Idag har alla Stockholmsbilister fått känna på hur cyklister har det varje gång det snöat under dec-mars… 

    • Gillat och twittrat.

    • johnnyronnberg

       Var rätt skönt i morse att kunna cykla på den nyplogade gång- och cykelbanan medan bilvägen vara spårig och dan.