Trafiklogg 1 februari / Läskiga cyklar

| 7 kommentarer

Ja, jag vet det är den tredje februari idag. Men eftersom jag ligger hemma med 39 graders feber så blir det inget cyklande idag. Så jag tänkte istället logga hemresan från i onsdags.

Cyklar är läskiga. Uppenbarligen, och särskilt för Stockholms Lokaltrafiks, SL, bussar. Därför har dagens trafiklogg underrubriken ”En busschaufförs vardag”.

Det här är busshållplatsen på Kungsträdgårdsgatan. Den ligger på en väg som huvudsakligen trafikeras av budbilar och bussar. Och enstaka taxibilar. Och cyklar.


Just den här kvällen stod det inte mindre än två bussar inne, en av de långa blåbussarna och en kort rödbuss. Som ni kanske ser ovan står blåbussen på diagonalen ut i vägen. Vi åker närmare.:

Det är alltså rött och det som har hänt är att bägge bussarna försökt blockera gatan. De hade kunnat stå kvar vid busshållplatsen tills det blev grönt och sedan bara kört rakt fram, men eftersom det kommer cyklar bakifrån hela tiden så gäller det att få ombord passagerarna fort, slå igen dörrarna och sedan snabbt ratta ut fören på bussen, så att ingen kommer förbi.

För som alla vet är ju cyklar livsfarliga för stora bussar, och bästa sättet att hålla efter dem är att ställa sig i vägen så att ingen kommer förbi. Då försvinner de av sig självt.

Men den uppmärksamme ser en skugga i ytterfältet. En cyklist tog sig förbi ändå! Den här bussföraren kommer få skit av sina kollegor i omklädningsrummet efter passet. Inte nog med att h*n misslyckades med att blockera ytterfilen, h*n placerade också bakvagnen för långt ut från trottoaren så att…

Japp, cyklisterna kommer förbi på insidan också. Föraren i den främre röda bussen är förmodligen mer erfaren i cykelprevention än blåbussföraren, eftersom h*n rutinerat ställt sig mitt i både cykelfält och cykelbox. Kanske håller de på med en övning? Take that eebil cyklister!

Se där, en kort betraktelse ur bussförarnas svåra vardag. Tänk på det nästa gång ni åker buss, det är inte så lätt när de omsvärmas av attackplansformerade cyklar som hotar själva deras existens.

För den som vill fördjupa sig i SLs strategier för cykelprevention så finns hela förloppet här:

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Cykling med en busschaufförs ögon | Cyklistbloggen()

  • JT

    Att cykla om bussarna, framförallt på höger sida är livsfarligt om bussen börjar åka. Klokare är att köra cx-stilen. Kliv av cykeln, spring med den på trottoaren, gå ut på vägen igen framför bussarna där de tydligt ser en. Eller åk den mycket trevligare vägen igenom kungsan och utmed gamla stans södra sida.

    • Yes, och det är väl den pragmatiska säkra lösningen.

      Jag brukar köra om bussarna till vänster just här. Med innerstadsbussarna brukar det gå rätt fort att få ögonkontakt med föraren i backspegeln – deras döda vinkel är rätt liten.

      Oavsett så ska man inte behöva springa med cykel på trottoaren för att kunna ta sig hem.

  • AlvinLindstam

    Andra platser där det är byggt för konflikter mellan kollektivtrafikbussar och cyklister:
    -alla hållplatser där cykelbana/fält slutar vid hållplatsen och fortsätter strax efter (skräckexempel hållplats Fleminggatan på S:t Eriksgatan, i riktning mot Fridhemsplan. Där göms cykelbanan av parkerade bilar, bussarna måste förflytta sig mycket i sidled på en kort sträcka och hastigheterna är rätt höga).
    -slutet av Birger Jarlsgatan vid Nybroplan. Här svänger buss 2 åt höger, och ett cykelfält passerar tvärs över den körbana som bussen ska använda. Stopplinjen ligger två-tre meter framför cykelfältet, så om bussen stannar vid stopplinjen då det är rött ljus blockeras hela cykelfältet. Om bussen istället stannar innan cykelfältet kan cyklarna passera då det är rött, men det är uppbyggt för konflikt och risker då det blir grönt. Ska bussen eller cyklisterna som då vill passera åka först?

  • AlvinLindstam

    Jag är både cyklist och bussförare, och kör många av de linjer som passerar där (2, 55 och 76). Jag kan verkligen se att området är besvärligt för cyklister, men vill gärna dela med mig lite av perspektivet från bussförarsätet.

    Lösningen som du föreslår, att stå kvar vid hållplatskanten tills det blir grönt och köra då, tror jag inte skulle fungera särskilt bra. Om bussen står kvar vid hållplatsen uppfattar resenärerna det som att de ska kunna stiga på, som bussförare tror jag inte så många skulle uppskatta om de kom springandes till en buss på hållplatsen och föraren vägrar öppna dörrarna för att han/hon redan släppt på passagerare. Så står man vid hållplatsen får man räkna med att släppa på passagerare som kommer. Att vänta på att en passagerare ska stiga ombord, stänga dörrarna, vänta på att dörrlåset släppt, kontrollera trafiken till vänster och framför bussen och komma iväg kan dock ta rätt lång tid, så att man riskerar att inte hinna komma förbi trafikljuset innan det slår om till rött. Det kan därför vara viktigt att ”lämna hållplatsen” så att man är beredd att komma iväg då det blir grönt, och vid en plats som den här innebär det att svänga ut åt vänster med framdelen av vagnen.

    På videon ser man en svart personbil passera till vänster om den blå bussen (den har inte rätt att köra där, men många gör det ändå, både privatbilister, budbilar, taxibilar och turistbussar). Ett inte obetydligt antal av dessa svänger i korsningen framför (de får inte svänga vänster, men om de vore laglydiga skulle de inte köra där från början) och tvingas vänta på korsande mötande trafik (bilar, cyklar och fotgängare) ska passera innan de kan åka. Även där finns en risk att bussen inte kommer förbi trafikljuset, och det kan därför finnas en anledning att svänga ut och ställa sig i kön innan fler blockerande bilister smiter före.

    Om man står vid en hållplats med en buss behöver man åka rätt långt innan bakdelen av bussen tagit sig tillräckligt långt ut från kanten för att cyklar ska kunna passera. Att en buss står diagonalt och blockerar vid vägkanten med sin bakdel är alltså inte något avsiktligt, utan som regel en konsekvens av fordonets längd och den längd som det har kunnat åka. Samma problematik finns vid Skeppsbron (i riktning mot City, strax efter slussen), där bussen efter hållplatsen ska korsa ett cykelfält och en kö med personbilar för att komma åt kollektivfilen till vänster. Står bilarna på kö funkar det inte att snällt stå där och blinka och tro att bilarna lämnar en lucka där man kan passera genom kön. Det som återstår är att köra fram mot bilkön och visa vilken bil man förväntar sig ska stanna och släppa förbi en, med konsekvensen att man under en period kan blockera cykelfältet samtidigt som man inte kommit tillräckligt långt för att cyklarna ska kunna passera på höger sida.

    Vad gäller situationen i Kungsträdgården tror jag att förändrad infrastruktur är det som krävs. Vägen vid hållplatsen är förhållandevis bred, och alla sorters fordon kan passera mellan bussarna. Det här är trots allt en väg där det bara är bussar i linjetrafik och cyklar som får åka, så någon omkörningsmöjlighet för motorfordon behövs inte (taxi får åka här om natten, men då är busstrafiken så pass gles att det inte borde vara något problem att vänta eller ta sig förbi). Om man skulle bygga om hållplatserna så att de enbart bestod av två mötande bussfiler (typ som på nybroplan), där inga andra fordon kan/får passera, skulle man väl frigöra åtminstone 3-4 meter att bygga separata cykelbanor på?

    Jag tror att det förekommer situationer där cyklister känner sig orättvist behandlade av kollektivtrafikbussar, där det i stort handlar om en dålig infrastruktur och bristande förståelse för bussarnas framkomlighetsbehov. Jag hoppas att fler förare än jag gör sitt bästa för att bidra till cyklisters trygghet och framkomlighet, men självklart finns det rötägg även hos oss.

  • nä USCH, med sån feber önskar jag bara ettvarmt krya  på dig!

    Vad sägs om en lunch när du är frisk, har mailat dig 🙂

  • Arne

    Jag cyklar där varje dag och kan vittna om att platsen är som tagen ur en handbok för trafikplanering – som avskräckande exempel. Busshållplatsen ligger uppenbart för nära korsningen och inte tillräckligt långt in i Kungsträdgården. Bästa stället för de bägge hållplatserna på Kungsträdgårdsgatan är omedelbart norr om övergångsstället mellan Arsenalsgatan och K-gården. Med en rejäl ficka. Nästa dödsolycka med cykel(!) inblandad, kan mycket väl inträffa vid platsen du skriver om.

    För övrigt är gatan i södergående riktning enbart till för bussar mellan kl 06-22. På natten får även taxibilar köra där.

    Tack för en läsvärd och varierad blogg. Tyvärr är den lite trögladdad.