Verkar som en hål i vägen-app är på väg

| 4 kommentarer

Vi skrev ju om Danmark som har en ambitiös smartphone-app för att anmäla trafikhinder i vägen. Nu verkar det som om en sådan är på gång i Stockholm också. Eller något liknande i varje fall. I budgeten 2012 har kristdemokraten Erik Slottner lyckats få in en ”skräp-app”:

Jag har aktivt drivit frågan om en renare stad och föreslagit flera åtgärder. En av dem är införandet av en applikation på smart phones där man kan felanmäla exempelvis överfulla papperskorgar, hål i gator eller nedklottrade fasader.

Visst, det är inte ett jättefokus på just cykelmiljö, men ”hål i gator” är ju precis det den danska appen utgick ifrån. Rätt genomför kan förmodligen den här appen även användas av kommunens cyklister för att rapportera allt skräp som finns i cykelbanor och cykelfält – glassplitter, hål, taxibilar och så vidare. I varje fall kommer jag göra det.

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Kul

    Vi tog upp frågan på rundabordssamtalet hos Per Ankersjö för en månad sedan. Det är ju även så att trafikkontorets felanmälan på webben är synnerligen dåligt anpassad för smarta telefoner. Då sades inget om detta men, men huvudsaken är ju att det blir av.

    • Absolut och bra att ni tog upp det! Det som är synd är att det låter som om ambitionsnivån är satt rätt lågt – utifrån vad jag läser mig till hittills så handlar det mest om att göra en app som skickar ett mail. Jag hoppas de siktar högre och använder smartphonens möjlighet till GPS-taggning av foto och bygger ett system för transparent felhantering – så att man efter att man felanmält något kan gå in och följa ärendet. Som danskarna gjorde.

      • Tror du kommunen vill att genene man skall kunna gå in och följa huruvida de fixar grejer eller ej? 😉

        Du har helt rätt dock. Att kunna geotagga och skicka bild vore grymt. Vi har faktiskt funderat på att försöka utveckla något liknande själva men kört fast i programmeringen.

        Appen verkar inte vara mer än en mobilanpassad variant av felanmälan, vilket iofs behövs. Konstigt bara att man lyckas få sådant mediaståhej runt en gammal tjänst i ny förpackning.

        • Med tanke på att det tar månader för dem att svara på mail (jag väntar fortfarande på svar om hur de tänkte här: http://www.cyklistbloggen.se/2011/09/improvise-adapt-overcome/) så är väl viljan att faktiskt följa ett ärendes gång förmodligen låg. 

          Men appen är inte byggd än. Jag utgår från att de, med miljardregnet i ryggen, vågar ta i ordentligt.