Cykel-uland

| 7 kommentarer

Sverige är ett u-land för cyklister och ett av främsta skälen är att trafikplanerarna saknar kompetens att hantera cykel som fordon och som transportmedel. Cykeln i Sverige har fortfarande ställningen som ett slags fritidssysselsättning där man åker på fina naturutflykter i lugnt tempo. Vilket kanske var sant på, jag vet inte tidigt 30-tal? Idag används cykeln som ett transportmedel, precis som moped, motorcykel eller för all del bil, där målet inte är att långsamt glida fram och titta på utsikten. Och när trafikplanerarnas arbete krockar med verkligheten så sker olyckor. En 80-kilos cyklist som kommer farande i över 40 kilometer i timmen är livsfarlig för fotgängare det fattar vem som helst. Trots det blandas fotgängare och cyklister i körbanorna, även i stadsmiljö.

Andreas Grass förstår att det vore farlig om han krockade med någon som gick när han cyklar. Han valde därför att istället utsätta sig själv för risken att bli påkörd och köra ute i bilvägbanan. Det skulle han inte ha gjort – han blev nämligen mycket riktigt påkörd av en road-ragedrabbad 70-årig bilförare. Som friades, men Andreas fälldes och fick betala böter (vilket samtidigt innebär ett förtydligande: det är okej att köra på cyklister i vägbanan).

Andreas har alltså från och med nu ingen möjlighet att säkert cykla dit han är på väg – cyklar han på cykelbanan, där det finns fotgängare, riskerar han dels att skada eller rentav döda någon, dels att bli dömd för detta. Cyklar han i vägbanan riskerar han att själv bli skadad, eller dödad, samt dömas för detta. Damned if you don’t, damned if you do.

Det är så jävla puckat. Särskilt som lösningen är så enkel: Gör cykelbanorna till just cykelbanor. Det ska inte gå att missa att det är en cykelbana och den ska vara helt skiljd från fotgängare. Med trottoarkant eller räcke. Inte med liten tunn vit linje (som försvinner på vintern med snön, och som åtminstone i Stockholm fylls i oerhört sparsamt)

Samtidigt gick moderaterna (eller ”nya” moderaterna som de fortfarande efter fem år vill bli kallade) till val på bättre cykelvägar. Jag håller inte andan.

Jorå, sörrö. Visst.

Aftonbladet skrev (här också) och det gjorde också Expressen (här också).

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Trafikplanering 1 | Cyklistbloggen()

  • Dessutom är det ganska komiskt att cyklister som försiktigt kryssar fram på trottoarer av polis och andra myndigheter anses uppträda ”omdömeslöst” och ”utsätta fotgängarna för LIVSFARA” samtidigt som samma myndigheter anlägger hundratals mil SMALA kombinerade gång/cykelbanor (ofta betydligt smalare än nämnda trottoarer) där det inte alls anses vara något problem att blanda raskt cyklande (15-20 km/tim) cyklister och fotgängare. Man undrar vilken kroppsdel dom tänker med.

    CYKLISTEN!

    Sverige-Holland

    Mera Sverige-Holland

    Den oskyddade trafikanten

  • Trafikant

    Frågan är väl vilken har rätt till vägarna. Såsom gångtrafikant, cyklist, rullskidåkare, motorcyklist och bilist funderar jag hur bilister är funtade. Alla som inte sitter i en bil skall ha varselkläder och helst inte befinna sig på vägarna, det verkar var gängse inställning från bilisterna. Nåde den oskyddade trafikant som råkar vingla till precis när bilisten tränger sig förbi, för då är det (över)kört.

  • Michael har förstås en poäng i att cyklister också ska följa gällande hastighetsregler och att se sig själv som ett fordon – absolut.
    Men jag håller med Christian: det måste finnas ett utrymme för cyklisterna. Räcken och annat så att cykelbanorna blir fysiskt skilda från gångvägen, är ett sätt. Dessutom saknas det i Stockholm, enligt mig, ett medvetande om att cyklarna är en stående del av gatubilden, som i exempelvis Danmark eller Holland. Att gemene man har en hum om att det kan komma en cykel dundrande när de traskar ut i gatan. Även här skulle det förstås hjälpa om cykelbanorna var ordentligt utmärkta.
    Förakt mot cyklister, ja kanske. I många fall så har man förtjänat det också; alldeles för många cyklister kör mot rött eller mot enkelriktat, för att ta några exempel. Ger man aldrig tecken när man ska svänga kan man ge sig fan på att folk blir irriterande. Skulle det dock finnas cykelbanor, trafikljus som känner av när det kommer cyklister, bra skyltar etc kanske det skulle bli bättre. Men cyklisterna måste också bjuda till. För mig är det rätt häpnadsväckande att en person med körkort kan kasta trafikvettet överbord bara för att de sitter på en cykel. Jag antar att det är en process: mer ödmjuka cyklister, bilister och gångtrafikanter. Plus bättre cykelvägar. Då ska det nog ordna sig. Jag lovar ta min bit. Vem börjar bygga cykelbanorna?

  • Thomas

    Problemet är följande. Cykelbanor repareras sist när det grävs. Ofta lämnas det stora potthål som inte repareras på flera år. Gångtrafikanter går hur som helst på cykelbanor. Andra cyklister cyklar mot enkelriktat utan uppmärksamhet.

    Som träningscyklist är det livsfarligt att cykla i staden om man inte ger sig ut i normal trafik ibland.

    Nu är det inte bara i staden som det finns dårfinkar bland bilister.
    Det finns dom som inte förstår att det finns en bromspedal som kan användas så att man undviker att preja av cyklisten när man får möte på smal väg. Det finns också dom som medvetet prejar cyklister helt omotiverat utan möte.
    Dessutom så finns det dom som kör om trots att det är möte där jag som cyklist möter 2 bilar i bredd.
    Helt enkelt så verkar det finnas ett fruktansvärt förakt mot folk som cyklar.

    Jag tror i månt och mycket att det är feta olyckliga hatiska ofta gamla män gör detta. Min erfarenhet.
    Ofta i en hergårdsvagn av 745; dom fattiga varianterna, eller dom med mer pengar BMW.

    Jag önskar att folk kunde tagga ner och vara förstående och vänliga men det samhället är ”long gone” tyvärr.

    Bor föresten i Lund jag med. Han som blev påkörd skulle svänga vänster därför visade han det och styrde ut mot mitten av vägen. Men se det tyckte gubben inte om

  • Hur mycket ska en cyklist sänka farten på en cykelbana? När man cyklar bland fotgängare måste man köra i gångfart för att inte riskera köra på någon.

    Skillnaden för bilister är att de har helt egen körbana. Fundera tex hur det hade varit om hela bilvägen till jobbet hade varit märkt som Götgatsbacken, alltså märkt som ”Gångfartsområde”. Dvs en trafikmiljö med blandade trafikanter. Det går ju såklart inte och därför får bilarna egna vägbanor.

    Min poäng är att en ”cykelbana” med blandade trafikanter inte är en ”cykelbana”, utan just en gångbana. Precis som Götgatspuckeln inte är en bilväg utan just en ”Gångfarts”-väg.

  • Michael Arvidsson

    hur hade det varit om han cyklade på cykelbanan och cyklat ”normalt”. I stockholm pågår alltid en hemlig tour de stockholm där det är livsfarligt att röra sig både som fotgängare, bilist. Sänk farten lite eller varför inte lagstadga och ha trafikpoliser som faktiskt ser till att cyklisterna vet om att de för fram ett FORDON!