Våra inlägg om rödljuskörningar (här och här) har skapat många kommentarer. Många har undrat varför man egentligen SKA stanna för rött som cyklist. Hur farligt kan det egentligen vara att glida förbi ett rött ljus, liksom?
I morse kom en kommentar från Per Åström som jag tycker sammanfattar Christians och min åsikt om rödljuskörning på ett … ja, vackert sätt.

Våra inlägg om rödljuskörningar (här och här) har skapat många kommentarer. Många har undrat varför man egentligen SKA stanna för rött som cyklist. Hur farligt kan det egentligen vara att glida förbi ett rött ljus, liksom?
I morse kom en kommentar från Per Åström som jag tycker sammanfattar Christians och min åsikt om rödljuskörning på ett … ja, vackert sätt.

Så här kommenterar Per:

För ungefär två år sedan vid Odenplan stod jag helt ensam vid ett rödljus helt utan annan trafik runt omkring annat än en cykel bakom mig. Jag väntade ett tag innan jag rullade över gatan (för rött) och trampade fram till nästa rödljus där jag fick stanna igen. Då kommer cyklisten bakom mig ikapp: en äldre sportig herre på 60-70 år på en racer med matchande cykelkläder, lite som en äldre Sean Connery. Han sa till mig (ungefär):

”Vi cyklister ska stanna för rött, vi ska visa att vi är mycket bättre än bilarna. Barn ska gilla cyklar och cyklister, vi måste visa hur man ska bete sig i trafiken. Jag tycker du ska stanna för rött, och du ser: du kom inte fram fortare än mig.”

Det lät så sjukt klokt när han sa det, och även om jag brukade stanna för rött gör jag det ännu mer nu bara av den enkla anledningen att det han sa var helt rätt och jag saknar argument emot det.

Det är enklast att börja med sig själv så att stanna för rött på cykeln och lägga ifrån sig mobilen när man kör bil är självklart.

Just så.

![](/content/images/2012/06/sean_connery_bike.jpeg "sean_connery_bike")"Jaså, du cyklar mot rött. Well, jag kommer ikapp dig ändå".
Bild: [Rides a bike](http://ridesabike.tumblr.com/post/1690413467/sean-connery-rides-a-bike)