Vi skrev om den här vägen i april förra året. Vi tyckte det var vansinnigt utformat. Nu har första rapporterade olyckan skett – och av cykelns skick att döma blev det en rejäl smäll.

”Efter en kollision mellan en buss och en cyklist i Sjöstan kräver bussförare på nytt att säkerheten höjs utanför bussdepån”

Nu ska man inte dra jättestora växlar på en enskild olycka, men platsen är ett typexempel på trafikmiljö som är utformad så att det är otroligt lätt för alla inblandade att begå misstag. Alltså precis tvärtemot den Nollvision som omfattar annan trafik.

Så här ser platsen ut (Google Mapslänk):

Cyklisten måste ha kommit precis här, passerat första korsande vägen – precis som på videon nedan, kört spikrakt ett tiotal meter och sedan missat en buss som stod stilla och tittade efter bilar. Tittar man på bilden av cykeln i artikeln så är den rejält skadad.

Så här ser det ut i rörlig bild på eftermiddagen i december:

Som synes är det en sträcka med dåliga siktlinjer, med en obruten cykelbana som går i skarpa vinklar, med ett antal 90-graders svängar. Av någon anledning valde kommunen att lägga cykelbanan så den stryker precis förbi in- och utfarterna från det nya bussgaraget, istället för att låta cykelbanan gå in i cirkulationsplatsen. Hade man gjort det hade avståndet till utfarten blivit längre, och trafiksituationen hade blivit betydligt mindre komplicerad.

Så här ser det alltså ut:

FA----rbA----ttringar-sommaren-2017-2-1

Grönt är cykelväg in mot Stockholm, rött är cykelväg in mot Hammarby Sjöstad. Blått är ungefärlig placering av bussutfarterna. Som cyklist passerar man korsande fordonstrafik fem gånger.

Sträckningen är utformad som obruten cykelbana, men med målade cykelpassager förbi utfarterna. Det bidrar till den redan otydliga trafikmiljön.

Så här borde det ha sett ut:

F--rb--ttringar-sommaren-2017-3-1024x460

I det här alternativet cyklar cyklisterna där övriga trafikanter förväntar dem, samma sträcka som övrig trafik. Antalet passager där cyklister korsar annan fordonstrafik går från fem till noll (en om man räknar infart i cirkulationsplats) Cyklisterna får tydligare siktlinjer, slipper behöva kunna se biltrafik korsande snett bakifrån och får betydligt bättre framkomlighet. Kurvorna hade blivit rimliga. Väjningsplikterna blir samma som för biltrafiken en för övergångsställe och infart i cirkulationsplats, en för övergångställe utanför cirkulationsplatsen.

Samtidigt hade bussförarna sluppit titta efter korsande cykeltrafik från bägge hållen.

Ungefär så här hade det sett ut:

Det är förövrigt vårt förslag på lösning – att man i linje  med Nollvisionen bygger om. Keolis, som kör bussarna i garaget, har andra idéer:

– Vi har tyvärr bara väntat på att det här skulle hända och det här hade kunnat gå ännu mer illa. Vi tycker att det är jättetråkigt att trafikkontoret inte har gjort några fartdämpande åtgärder för cyklister eller satt upp varningslampor här. Jag vill se att man måste kliva av cykeln och leda den över här, säger Stephan Gard.

De tycker alltså att en rimlig lösning är att cyklisterna helt enkelt slutar cykla på platsen. För att sätta det i ett sammanhang är det här alltså huvudvägen till och från Södermalm och Götgatan för cyklister från ett bostadsområde som fullt utbyggt rymmer 35000 invånare. Det är större än till exempel egna kommunerna Vaxholm (11 621), Danderyd (32 653) eller Vallentuna (32 785).

Vi kan väl säga att vi inte håller med.

Läs också:

När kommunen bygger nya vägar på gammalt sätt

Direktpress: Cyklist kraschade in i buss i Sjöstan och Chaufförerna varnar för trafikkaos vid nya bussgaraget (jan 2017)