Vad krävs för att Stockholm ska bli en cykelstad? Massor av saker – flera är redan på gång, bland annat älskar vi ju nya Götgatan.

[![Götgatan parkering 2](/content/images/2016/08/Götgatan-parkering-2-1024x769.jpg)](/content/images/2016/08/Götgatan-parkering-2.jpg)Älskart
Men en av de första sakerna har vi skrivit om tidigare: Rätt till egen väg. Så här ser det ut just nu på Hamngatan:
[![Hamngatan](/content/images/2016/09/Hamngatan-1-e1472753081615-576x1024.jpg)](/content/images/2016/09/Hamngatan-1-e1472753111927.jpg)Foto: Anonym
 

Japp, cykelbanan har blivit en tjusig busshållplats. Bästa platsen, såklart. Vad kan bli fel med folk mitt i vägen liksom? Eller förlåt, ”banan”. Det är ju ingen väg det här.

Och det här är ju inget undantag, som vana Stockholmcyklister vet.

10307420_10152180370203292_7054450819865246101_n

Sjöstan

[![2015-11-04 17.27.04](/content/images/2015/11/2015-11-04-17.27.04-768x1024.jpg)](/content/images/2015/11/2015-11-04-17.27.04.jpg)Ser du busshållplatsstolpen i bilden? Den är där till höger om cyklisten.
För det är klart att det är bra med cykelvägar. Men ännu viktigare är… allt annat. Och så länge det är så, kommer Stockholm fortsätta vara något alla utom de inbitna cyklisterna undviker. Spelar ingen roll hur många cykelmiljarder man än slänger över stan.

Läs också: Cyklister behöver rätt till egen väg

och Stockholm har ett problem med vardagscyklister