För några år sedan slutade vi i princip skriva om fulparkering i cykelvägarna, alltså motortrafik som ”skabara” och parkerar på cykelvägarna – mest för att det tills slut blev lite löjligt. Ingen brydde sig och skulle vi skriva om alla, så skulle vi inte få göra annat.

12006138_983537005030794_6108460449764727741_n-1
”SkabarainpåLidl”

Men nu har Trafikkontoret uttalat sig i frågan. Man kan sammanfatta deras slutsats som att ”det fungerar bra som det gör”.

Cykelfält och cykelbanor står högt upp på parkeringsövervakningens prioriteringslista vilket innebär att det alltid är nolltolerans mot felparkering på dessa.

Nej, Trafikkontoret. Det fungerar inte bra som det gör. Det har inte fungerat bra som det gör sedan vi började blogga, någon gång 2010.

Och hur man kan å ena sidan säga att det råder ”nolltolerans” mot felparkering i cykelfält och i samma veva också säga att:

Parkeringsvakten ska i första hand alltid upplysa och därefter vid behov utfärda en anmärkning.
Målet är att få en väl fungerande stad där hänsyn tas till alla trafikantgrupper. Parkeringsvakten får utfärda en parkeringsanmärkning, men det finns inget som säger att
parkeringsvakten måste utfärda en parkeringsanmärkning.

Trafikkontoret förtydligar med att parkeringsvakterna kan nöja sig med att lämna en ”upplysningslapp”.

Ett annat skäl till att avstå att göra något är att det kan vara farligt:

Det kan också vara så att parkeringsvakten bedömer situationen så pass allvarlig att hen väljer att inte utfärda parkeringsanmärkning

Hur är detta ”nolltolerans”? Det är en extremt tolerant inställning Trafikkontoret visar mot dem som väljer att bryta mot lagen och ställa sig i cykelvägar. Inklusive tolerans för att parkeringsvakter hotas.

Men för att vara rättvisa tror vi heller inte att det räcker med aldrig så massiv parkeringsövervakning heller. I en värld där inte ens flaggvakter som fysiskt står på vägen räcker för att förhindra att biltrafik ändå kör där det är tydligt skyltat att det är olagligt att köra, så måste man göra annat.

@Cyklistbloggen Det blev dessvärre en allvarlig arbetsmiljöfråga då flaggvakterna blev hotade. Deras säkerhet kunde därför inte garanteras

— Stockholms stad (@Stockholmsstad) June 7, 2016

Som på Skeppsbron där man nu bygger om, måste man bygga om hela infrastrukturen och på så sätt styra folks beteende.

Screen Shot 08-18-16 at 08.00 PM

[![2016-08-19 17.12.48](/content/images/2016/08/2016-08-19-17.12.48-768x1024.jpg)](/content/images/2016/08/2016-08-19-17.12.48.jpg)Svårare att mucka med ett stålhinder än en flaggvakt
Cykelvägar ska inte gå utanför bilparkeringar, som här på Östermalm:

De ska gå innanför. Som på Götgatan:
G--tgatan-parkering-2
Ingen fulparkering här