Och med anledningen av gårdagens rabalder kring en rätt oförarglig tweet som kom rätt dåligt tajmat efter en rätt omskriven händelse där en familj mejades ner av en bilist, så skulle vi vilja passa på att be alla er cyklist-twittrare en sak:

Svara inte när influencer/kändis/ med nästan sex siffriga följarskaror drar iväg ett tweet med en snabbdragning mot cyklister. Ni kan inte vinna. Vi ska försöka förklara varför.

För det första, ni kommer inte övertyga influencern. Man får inte nästan 100 000 följare (vilket mot bakgrund av hur stort det svenska Twitter är numera rimligtvis ska tolkas som "allihop") genom att vara nyanserad, problematiserande och lyssnande. Man blir inte twitterkändis genom att resonera, man blir det genom att alltid ha svaren. Man blir det heller inte genom att lyssna, man blir det genom att prata. En twitterkändis som lyckats bli twitterkändis ändrar sig sällan. Man blir inte twitterkändis genom att vara velig.

Ni kommer alltså i bästa fall få ett "Det var bara ett skämt".

Ni kommer inte övertyga svansen, från de hundra tusen följarna. Det ni kommer göra är att dra ihop en filterbubbla, "cyklisterna", och skapa en alldeles ny filterbubbla, "Vi som tycker cyklister är humorlösa". Bland de senare finns det folk som intensivt hatar cyklister, men också folk som inte har ägnat frågan en sekund tidigare, som mest ser det i flödet och provoceras över hur lättkränkta cyklister framstår som. De senare finner sig plötsligt vara i den varma gemenskapen av folk som avskyr cyklister på riktigt, vilket innebär att några av dem kommer gå ifrån det här med en helt ny inställning, cyklister - det är ett jävla gäng.

Det innebär att ge sig i svaromål med influencers med tusentals följare i bästa fall leder till att influencerns skämt eller hån, roligt eller inte, får betydligt större spridning än annars. I sämsta fall att det samtidigt också riskerar att födas ytterligare några nya cyklisthatare.

Man kan såklart svara när myndighetspersoner skriver dumheter (men på just Twitter börjar det bli tunnsått med aktiva sådana). Eller när random person med några hundra följare gör det - givet att man tycker att det är relevant.

Men, nästa gång ni ser kändis med stora följarsiffror, som levererar enkel skämtspark mot de där tokroliga cyklisterna - scrolla vidare. Blogga om det, skriv någon annanstans, men bidra inte till den där nya filterbubblan, där nya cyklisthatare föds.

Scrolla vidare.

Toppbild:  "Social Media Marketing Strategy", Wikimedia Commons. CC BY-SA 4.0