/ ghostbike

Stockholms mest hemliga cykelbana. Eller trottoar?

Jag är ny på det här med trafikplanering, så när jag såg de där filmerna om hur man gör en cykelsäkerkorsning så blev jag lite imponerad. En liknande lösning skulle ju kunna användas uppe på Pelikanslingan vid Slussen. Det var där Jeanette Trygg kördes ihjäl av en högersvängande lastbilschaufför för två år sedan. Gör man en ”ö” som skydd, så kommer högersvängande bilar hamna i rätt vinkel för att se cyklisterna:

[![ö 3](/content/images/2013/09/ö-3.png)](http://www.youtube.com/watch?v=FlApbxLz6pA)Junction design the Dutch – cycle friendly – way
Precis sådär kunde det se ut uppe på Slussen. Men när jag cyklade idag så insåg jag att det faktiskt nästan redan såg ut så. Åtminstone för högersvängande cyklister. Tror jag. Cykelbanan går nämligen upp på trottoaren innan vägen – även om jag aldrig sett det alla de gånger jag cyklat förbi rakt över korsningen. Ingen annan cyklist verkar ha sett det heller – alla de högersvängande cyklister jag sett har kört ute i vägbanan. De enda som verkar se trottoaren är fotgängarna. Men kolla, så här ser det ut på cykel:

En ö

Ser ni ”ön” mitt fram i bild? Och trottoarkanten som svänger av till höger. Visst är det cykelbanan för högersvängande cyklister? Så här ser det ut när man kör:

På skylten man passerar står det ”Gående mot Gamla Stan hänvisas till andra sidan”. Det finns också ett målat övergångsställe, även om det är slitet. Och en trottoarkant. Men när man rullar vidare nerför backen är vägen fylld av stolpar och sedan släpps man ut i cykelfältet som välplanerat mynnar ut i en bussparkering.

Det är helt ouppmärkt, slitet och jag är fortfarande inte säker på om jag idag cyklat på Stockholms mest hemliga cykelbana. Eller på en trottoar. Det är skönt att cykelmiljön är så glasklar.

Någon som vet?

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer