Cyklistbloggen har funnits sedan 2010-2011 och med lite ojämna mellanrum har vi konstaterat att väldigt lite har blivit bättre. När vi ska lista ”riktiga” förbättringar, har det i princip varit två saker som platsat på listan, Götgatans omgörning mellan Ringvägen och Medis och så sopsaltaren – det vill säga den markant förbättrade snöröjningen för cyklister.

[![](/content/images/2017/09/2017-08-29-12.07.36-300x400.jpg)](/content/images/2017/09/2017-08-29-12.07.36.jpg)”Nya” Götgatsbacken norrut
Inte så mycket mer. Förrän nu. För i sommar har flera gamla usla trafiklösningar fixats och vi är för första gången genuint imponerade.

Vi börjar med Götgatan norrgående. Ett av de största cykelstråken i Stockholms nord-sydliga riktning. Genom att enkelrikta sträckan efter Folkungagatan har man nu lyckats med två saker.

Polisen rensar utanför Medis

För det första att skapa fler taxifickor till alla taxis som ska hämta folk vid Hotell Malmen. För det andra bredda cykelfälten där drastiskt. Först utanför Malmen:

[![](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017-1024x576.jpg)](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017.jpg)Så här ser det ut i augusti 2017
[![](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017-före-Malmen-1024x576.jpg)](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017-före-Malmen.jpg)Så här såg det ut i augusti 2013
Åt andra hållet är det ännu tydligare. Den knappt 40 centimeter breda passagen förbi övergångsstället är äntligen historia:
[![](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017-6-1024x576.jpg)](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017-6.jpg)Så här ser det ut augusti 2017 och…
[![](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017-Medis-1024x576.jpg)](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017-Medis.jpg)… så här såg det ut innan.
Och hela vägen fram dit är också plötsligt rejält bredare:
[![](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017-medis-2-b-1024x576.jpg)](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017-medis-2-b.jpg)Så här ser det ut nu och…
[![](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017-medis-2-1024x576.jpg)](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017-medis-2.jpg)så här såg det ut förr.
Sträckan upp för Götgatsbacken har också gjorts om helt, något som blev klart när de vita pollarna kom upp i förra veckan. Nu kan jag äntligen bli omkörd och slipper känna mig som en bromskloss i min breda Nihola:
[![](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-20173-1024x576.jpg)](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-20173.jpg)Jättebrett sommaren 2017
[![](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017.-götgatanjpg-1024x576.jpg)](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017.-götgatanjpg.jpg)Smal trottoar förut.
På samma sätt har Götgatsbacken ner mot Hornsgatan fått ny asfalt och breddats:

Här är kanske inte cykelvägen upp för backen så mycket bredare. Men den stora förbättringen tror vi kommer vara att de målat gångväg på högra sidan av gatan. Den här sträckan har alltid haft mycket folk som promenerat över hela vägytan. Det är för att själva Götgatspuckeln är gågata och det är inte självklart att man upptäcker att gångdelen tagit slut. Nu blir det väldigt tydligt. Det här blev klart i förra veckan, så tiden får visa om vi tror rätt.

Sedan har de nu äntligen fått klart passagen över Strömbron nere i Gamla stan – i bägge riktningar.

Norrut ser det numera ut så här:

[![](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017-4-1024x576.jpg)](/content/images/2017/09/Förbättringar-sommaren-2017-4.jpg)och här behövs egentligen ingen ”före bild”, man ser den tidigare vita linjen i gatan.
Det är otroligt mycket bredare än förut och tack och lov behöll de separeringen mot trottoaren. Norrgående är det på samma sätt:
[![](/content/images/2017/09/Strömbron-norrut-1024x576.jpg)](/content/images/2017/09/Strömbron-norrut.jpg)Sommaren 2017 och…
[![](/content/images/2017/09/Strömbron-norrut-2013-1024x576.jpg)](/content/images/2017/09/Strömbron-norrut-2013.jpg)… sommaren 2013
Slutligen en förbättring som faktiskt överraskade oss. Det handlar om sträckan Stallgatan – Nybroviken. Vi visste sedan tidigare att Stallgatan skulle göras om, men vi invände då att det inte spelade så stor roll, eftersom Nybroviken är usel ur cykelhänseende.

Stallgatan byggs om. Men var ska cyklisterna ta vägen?

Men plötsligt för några veckor sedan: en ny cykelväg. Som är bred. Och genomtänkt. Och som gäller hela Nybroviken! Herrejösses. Titta:

Det kändes helt otroligt att passera den här sträckan som annars brukar vara ett trafikhaveri utan like.

[![](/content/images/2017/09/Stallgatan-2016-1024x576.jpg)](/content/images/2017/09/Stallgatan-2016.jpg)Förr hamnade man i bilkö
Tyvärr är inte passagen förbi Grand Hotel gjord utan den nya börjar efter korsningen vid Blasieholmstorg. Men vi tror det beror på arbeten vid Grand Hotel och att det kommer i nästa steg – så att den förbinds med Strömbron.

När man sedan svänger runt och ska ta sig förbi Nybrokajen så har cykelvägen flyttats ner från kajpromenaden, ner i vägbanan. Mycket bättre, mycket bredare. Men, det finns ett jättestort ”men”. Ni kanske ser att vi faktiskt inte är i den nya cykelvägen:


Så här såg det alltså ut innan omgörningen:

Men, som sagt, på översta bilden är vi fortfarande i gamla cykelvägen. Skälet är att när de la den nya sträckan med plaststolpar mot biltrafiken så var det också det de gjorde. Men den här vägen är rejält nerkörd av tung trafik så vi höll på att gå över styret när vi cyklade där första gången på ”vanlig” cykel. Det är helt otroligt ojämnt, faktiskt så att det blir farligt.

Och eftersom nu alla fotgängare ser den här nya cykelvägen så har den gamla, med rätta, tagits över av gångtrafiken. Vilket gör att vi faktiskt slutade köra här förra veckan. Det här är såklart jättesynd på en grym lösning. Det kan bli fantastiskt, bara underlaget ordnas till, men fram tills dess är vårt råd att ta annan väg.

Till sist nås vi av domsdagrubriker från Stadsgårdsleden:

Men Carolina kan vara lugn – kollektivtrafiken påverkas inte, bussfilerna blir kvar. Det som händer är att kommunen tar ett körfält på sträckan Fotografiska museet fram till Slussen:

Gång- och cykelvägen på sträckan Tegelviksslingan till Fotografiska kommer nu att breddas till sju meter. Från i höjd med Fotografiska fram till Slussen tas ett körfält från bilarna till förmån för gång- och cykeltrafikanter.

– Det försvinner ett körfält ut från stan under två år, säger Helldén och tillägger att ändringen görs på försök för att sedan utvärderas.

Anledningen är såklart att Stadsgårdsleden är huvudvägen för cyklister från Hammarby Sjöstad, Nacka och Värmdölandet och just Stadsgården är en av de mest olycksdrabbade sträckorna.

Passagen, där det dagligen passerar 4000-6000 cyklister, är på sina ställen bara 2, 7 meter bred och har varit hårt olycksdrabbad med dödlig utgång i fyra fall sedan år 2000.

Läs mer: StockholmDirekt.se

I korthet betyder det här att det nu börjar likna Köpenhamnsstandard hela vägen från Ringvägen till Strandvägen (om man inte låtsas om jättearbetet vid Slussen som ju är tillfälligt). När Stadsgårdsleden är breddad gäller samma sak från Londonviadukten också hela vägen till Strandvägen.

Det börjar likna något. På riktigt.

Så här ser allt ut i verkligheten: