Vi skrev förra veckan om att vägarbetena på Skeppsbron nu flyttar till andra sidan gatan – mot Gamla Stan. De tidigare omledningarna fick ju göras om och en del av den kritik vi framförde handlade om att man så tydligt prioriterat bort framkomligheten för cyklisterna till förmån för biltrafiken (som egentligen inte påverkades alls).

skeppsbron_arbeten_vecka45

Vilket är lite märkligt eftersom kommunens Framkomlighetsstrategi är rätt tydlig med att kollektivtrafik och cykel ska prioriteras i staden. Men nu har de alltså gjort nya omledningar och nu känns det mer som om man utgått från strategin.

De har alltså dragit in en fil i vardera riktning och nu får buss och bil samsas i ett fält. Cyklisterna norrgående är tillbaks i sin cykelbana, men södergående har cyklisterna fått ny plats.

När jag kom cyklande i fredags blev plötsligt cykelbanan jääääättebred. Åtminstone kändes det så, när man är van vid stadens normalt mer modesta cykelfält. Så bred blev den faktiskt att bilisterna bakom inte förstod varför jag plötsligt mitt i höstmörkret körde ut i deras vägbana på 50 30-sträckan och bilisten bakom mig hängde sig därför på biltutan.

skeppsbron fredag

Och i går när jag stod på platsen i dagsljus och väntade så körde precis alla bilister glatt vidare in i cykelfältet:

Skeppsbron cykelfält

Och jag ska erkänna att jag själv blev lite osäker. De är visserligen nya streck som leder ut och tydliga ”cykelmyror” i det nya breda cykelfältet – men det är också heldraget mot bussfilen. Är det tänkt att det här är ett cykelfält – där all annan fordonstrafik är förbjuden, eller är det något slags blandfält?

Bryter bilisterna på bilden ovan mot lagen, och hur ska de veta att det är okej att köra över heldraget för att inte fortsätta i cykelfältet?

Sen undrar vi också, varför används vit färg här för omledningen, när man normalt annars använder brandgul färg? Så här såg det ju till exempel ut förut, bara några meter längre fram på Skeppsbron:

Gul cykelbana bloggsiez

Och på Götgatan används också brandgul färg.

De cyklister som jag såg passera den korta stund jag stod på platsen valde att fortsätta rakt fram, ända bort till reflexskylten, stanna och sedan försiktigt köra runt. Vilket väl inte var meningen?

![skeppsbron två](/content/images/2014/11/skeppsbron-två.jpg)Tveksamma cyklister
Oavsett så känns det livsfarligt att följa den där svängen ut just nu, när biltrafiken kommer i 50 bakom ryggen på en. Det behövs betydligt bättre uppmärkning. Sorry.

Uppdaterat 11/11:

@Cyklistbloggen Hej! Jag har haft kontakt med ansvariga och de kommer att prata med entreprenören, inte helt korrekt utfört.

— Stockholms stad (@StockholmsStad) November 12, 2014

Vad tycker ni andra som cyklar där just nu? Lämna en kommentar!