Under sommaren har det på försök gjorts om längs Kungsholmsstrand i Stockholm. Många cyklister undrade hur det egentligen var tänkt och tyckte det såg underligt ut.

[![Foto: Demi Barbanousse](/content/images/2015/08/Kungsholmsstrand.jpg)](/content/images/2015/08/Kungsholmsstrand.jpg)Foto: Demi Barbanousse [CC BY-NC-SA](https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/)
[![Foto: Goran Gozo](/content/images/2015/08/Kungsholmsstrand-3.jpg)](/content/images/2015/08/Kungsholmsstrand-3.jpg)Foto: Goran Gozo
#### Så här är det tänkt

Men, Stockholms kommun har en sida som förklarar:

Sommaren 2015, från juli till september, genomförs ett försök på Kungsholms strand mellan Fridhemsgatan och Igeldammsgatan. En yta för cykling kommer att markeras genom målning och symboler för cykling. Förutom bättre framkomligheten för cyklister är ambitionen att bilister ska ta större hänsyn till de som cyklar.

Tanken är alltså att biltrafiken får en fil, men ska visa hänsyn och anpassa sin färd efter cyklisterna. Inspirationen hittas i (drumroll…) Nederländerna och när man tittar på hur deras är utformade så blir det lite klarare kanske. Så här ser det ut i Leiden:

[![Foto: Jörgen Trued‎](/content/images/2015/08/Cykelväg.jpg)](/content/images/2015/08/Cykelväg.jpg)Foto: Jörgen Trued‎
De två filer som vägar brukar bestå av har reducerats till en och utrymmet har istället blivit cykelbanor. Poängen är alltså att cyklisterna får dubbelriktade breda fina cykelfält och biltrafiken får samsas i en. När det kommer möte får biltrafiken använda cykelfälten, men på cyklisternas villkor. Det är helt enkelt ett smart sätt att utan att behöva riva hus, eller flytta träd – [saker som brukar skrämma trafikpolitiker](https://www.cyklistbloggen.se/2013/10/det-finns-ingen-plats-kvar-i-stan/) – så kan man skapa betydligt bättre framkomlighet för cyklisterna, utan att det blir tvärstopp för övrig trafik.

Bara klagomål hittills

En smart idé tycker vi. Men, nu är det dags att utvärdera försöket. Och hittills har det tydligen bara kommit klagomål till Trafikkontoret. På att 45 parkeringsplatser försvunnit. Och för den som vill att Stockholm inte bara behåller det som det är, utan till och med förbättrar det så att det ser ut som i Nederländerna så är det dåliga nyheter.

Läs mer i tidningen Mitt i Kungsholmen, sidan fem.

Så. Dags för Stockholms cyklister, framförallt kanske ni som cyklar på platsen, att göra er stämma hörd. Cyklistbloggen drar sitt strå till stacken genom att citera från Facebooktrådarna:

<span data-ft="{"tn":"K"}" data-reactid=".1u.1:5:1:$comment867172023390477_867186136722399:0.0.$right.0.$left.0.0.1.$comment-body">”De försöker något liknande nu på Kungsholms strand i Stockholm. Men bilfältet fick så klart bli mycket bredare än på din bild och cykelfälten fick ynkla 1.25m”

<span data-ft="{"tn":"K"}" data-reactid=".1u.1:5:1:$comment867172023390477_867188470055499:0.0.$right.0.$left.0.0.1.$comment-body">”Va? Ska man på något sätt förstå att det bara är en bilfil i mitten?”

<span data-ft="{"tn":"K"}" data-reactid=".1u.1:5:1:$comment867172023390477_867189026722110:0.0.$right.0.$left.0.0.1.$comment-body">”Yes, de borde måla stora bilsymboler i marken!!”

<span data-ft="{"tn":"K"}" data-reactid=".1u.1:5:1:$comment867172023390477_867189393388740:0.0.$right.0.$left.0.0.1.$comment-body">”Gärna upphöjda typ 10cm så att man känner ordentligt när man åker på dem också ”

<span data-ft="{"tn":"K"}" data-reactid=".3u.1:5:1:$comment847705888670424_847897675317912:0.0.$right.0.$left.0.0.1.$comment-body">”Vågat att ta en sådan undanskymd plats att göra om.. Bra att de gör något men st:eriksgatan kanske skulle varit i större behov i det området”

<span data-ft="{"tn":"K"}" data-reactid=".3.1:5:1:$comment964266106957145_964270510290038:0.0.$right.0.$left.0.0.1.$comment-body">”Jag kör i bilfältet, om det inte kommer möte, då går jag ut i cykelkörfältet (kollar såklart – ingen cyklist) men vissa kör i fältet markerat med cykel hela vägen. Speciellt i det som är lite bredare

<span data-ft="{"tn":"K"}" data-reactid=".3.1:5:1:$comment964266106957145_964490336934722:0.0.$right.0.$left.0.0.1.$comment-body"> ”Det hade behövts en annan färg på underlaget för att göra lösningen tydlig. Har cyklat på dessa typer av vägar i Holland – mycket angenäm upplevelse. Men då med rödmålade cykelfiler.

Hör av er till Stockholm Stad

Ni som vill höra av er till Stockholms Stad, skicka ett mail till: <span data-ft="{"tn":"K"}" data-reactid=".4c.1:5:1:$comment875118862595793_875119689262377:0.0.$right.0.$left.0.0.1.$comment-body">trafikkontoret@stockholm.se. Eller skriv en rad i kommentarsfältet nedan. Eller bägge och, hängslen och livrem!

Cyklistbloggen sammanfattar dock med att vi gillar försöket och hoppas det permanentas och utvecklas.

Läs fler åsikter på Facebook. Kanske alldeles särskilt om du arbetar med försöket:
Tråd 1

Tråd 2

Tråd 3

Tråd 4

Och läs mer om försöket hos Stockholms Stad:Kungsholmen, Kungsholms strand