I förra veckan fick vi upp ett tweet i vårt flöde. Det var från en ambulanssjuksköterska som blivit larmad till en cykelolycka på Stadsgården på Södermalm:

Var på en cykelolycka och andra cyklister KÖR PÅ AMBULANSPERSONALEN. När  vi uppmärksammar dem på olyckan så ba: ”men det är en cykelbana också”
Platsen, men utan ambulanspersonal på vägen

Det här vill vi såklart ha reda på mer om. För det här är ett rätt vanligt problem för dem som arbetar i trafiken, att trafikanter inte respekterar dem. Vi delade till exempel Trafikverkets aktion "Standdown" för ett par veckor sedan:

– Det är en väldig attitydförändring, det är mycket mer stress.  Fullständigt galet är det! Folk orkar inte stå i kö över huvud taget,  säger Ingvar Jacobsson.

Det här är inget nytt, när det gäller vägarbete brukar det regelbundet larmas. Här till exempel från 2009:

"Att nästan varannan vägarbetare oroas över den bristande säkerheten är  alarmerande", säger Janne Rudén, förbundsordförande för Seko, enligt ett  pressmeddelande.

Men det är alltså tyvärr inte begränsat till motorfordonstrafiken. På Stadsgården förra veckan blev en av ambulanspersonalen påkörd av en av de passerande cyklisterna. Vi hörde av oss till Christine Lorne, som var ambulanssköterskan som twittrade.

– Jag jobbar på ambulansen i Nacka och vi fick larm om en cykelolycka. Det var två cyklister som krockat med varandra där den ena cyklisten skadats.
– Olyckan hade inträffat på cykelbanan och alltid vid olycksfall där vi inte kan utesluta nack- eller ryggskador så vill vi ha patienten still tills vi kan immobilisera patienten på en spineboard. Därför behövde vi vara kvar i cykelbanan medan patienten bedömdes. Mitt fokus var på patienten men jag uppmärksammade att det var cyklar som rörde sig väldigt nära oss, de flesta i låg fart men några i betydligt högre fart. Vid ett tillfälle reste sig en kollega och skulle gå runt patienten och blev då- som jag uppfattade det- touchad/påkörd av en cykel som passerade. Kollegan säger argt att det är en olycksplats varpå cyklisten säger att det faktiskt är en cykelbana också.

Vid tillfället var det inga avspärrningar, men:

– Jag tror att det var i samband med detta en förbipasserande ställde sig och dirigerade ut cyklisterna på kajen istället. Det var verkligen en hjälteinsats och den personen bör hyllas för sin handlingskraft!

Hur skulle du som ambulanssjuksköterska vilja att omgivningen/trafiken beter sig när du är ute och arbetar?

– Sänk farten, oavsett om du kör ett motorfordon eller cykel. Håll avstånd och stanna helt om något är oklart. För många år sen stannade jag som privatperson på en olycka där en bil kört in i ett träd som vält över bilen och trädet låg ut över hela vägen. Då försökte bilister köra över trädet vilket såklart var fruktansvärt farligt både för patienten och oss som försökte hjälpa till.

Vad skulle du vilja säga till de cyklister som passerade olycksplatsen?

– Stort tack till de som stannade och erbjöd sin hjälp och till alla som tog det väldigt försiktigt och gick förbi oss. Jag har efteråt förstått att många inte såg oss eller inte tänkte att det var en olycka då vi inte hade blåljusen på. Det är något jag tar med mig tillbaka till kollegorna på SOS alarm att vi vid olyckor som denna kanske behöver stöd av polis för att dirigera cyklister och skydda oss.

På Twitter fortsatte diskussionen med just synpunkten att platsen inte spärrades av. Christine berättar att de oftast har polisen med sig, men att i det här fallet hade SOS Alarm av någon anledning valt att inte göra det. Som Christine säger är det bra att se till att olycksplatser dirigeras om, kanske särskilt på en så hårt trafikerad plats som Stadsgården.

Men. Oavsett vad som gjorts eller inte gjorts är det ju solklart att man som trafikant saktar ner när man märker att någon är i vägbanan. Det ska ju inte spela någon roll varför - Trafikförordningen är glasklar på att alla har ett ansvar att undvika olyckor.

Vid tillfället stod det inte mindre än tre stora ambulanser på platsen och alltså amulanspersonal ute på vägbanan. Det syns. Då saktar man ner. Går det inte att cykla förbi, kliver man av och leder. Märker man att cyklister framför drar ner på farten oväntat, så gör man samma sak tills man vet varför.

Sedan kan man efteråt verka för att ansvariga skaffar bättre rutiner för avspärrningar. Vi vet alla att det är si och så med hur allvarligt myndigheter tar på att hantera cykeltrafik - med dåliga eller obefintliga omledningar vid vägarbeten och med cykelbanor som används för precis allt utom cykling.

Men det är ingen ursäkt för att riskera att skada ambulanspersonal som inte har något med de besluten att göra.

Så, sakta ner när det går folk på vägen. Skriv arga blogginlägg, rya på myndigheter efteråt. Men sakta ner först.

Och vem vet, nästa gång kanske det är du som ligger där och behöver hjälp.

Foto: Swedish Ambulance in Gothenburg, Albin Olsson/Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0