Tidigare i veckan skrev vi om hur kommunen nu låter cyklister vänta i en och en halv minut vid trafikljuset på det stora norr-södergående pendlingsstråket Götgatan i Stockholm. Skälet var först att busstrafiken skulle prioriteras, helt enligt kommunens framomlighetspolicy, men sedan att cyklister kommer i klunga och därför är det helt okej att de får vänta jättelänge. Så förstod vi det i alla fall.

Tio sekunder grönt och nittio rött räcker för cyklister

Det är alltid tråkigt att bara gnälla, så som de luttrade cyklister vi är letade vi efter en alternativ väg. Och det finns. Så här:

För begriplighetsskull är den väg vi brukar cykla till vänster, och den nya sträckning vi tog till höger.

Som ni ser går det rejält fortare om man istället tar sig ut i blandtrafik på högra sidan av Medborgarplatsen. Det kan vara lite otäckt för ovana cyklister att ge ut i biltrafiken som precis kommer ur tunneln ofta i rätt hög fart. Och om alla cyklister börjar ta den här vägen istället lär det kunna bli småläskigt även för biltrafiken.

Men den som är bekväm med att cykla i blandtrafik belönas med grönt varje gång. Åtminstone varje gång vi testat sträckan. Som ni ser på videon får man till och med grönt när det är rött. När vägen som den prioriterade kollektivtrafiken tar blir röd, alltså vägen rakt fram, så blir det istället fortsatt grönt för den lågprioriterade biltrafiken som ska svänga höger upp på Götgatan. Yay! So long, ni cyklister på pendlingsstråket som får vänta på oss! För vad vi förstår är det konsekvensen av att ha en dedikerad gröntperiod för högersvängande trafik här. Den är ”fientlig” mot cykeltrafiken från Götgatan.

Rött är den väg vi cyklar nu, grönt är det officiella pendlingsstråket enligt Stockholms cykelplan:

Pendlingsstr--k-G--tgatan

Så, skippa pendlingsstråket den här biten, kör ut i blandtrafik så får du grönt varje gång.