Fjärrkontrollen, larmet, fästanordning, plektrum och skruvmejsel

Jag har ett kluvet förhållande till larm på fordon. Min erfarenhet av billarm är att de står och tjuter lite spontant och helt oprovocerat, varför de blir tämligen värdelösa. Hur fungerar då ett cykellarm? Det ska vi ta reda på!

Larmet jag provat har det deskriptiva namnet "Vehicle Anti-Theft Alarm KS-SF22R" och jag blir först lite förvånad över hur litet paketet är. På förpackningen står att läsa att larmet har en tre-axlars sensor, kan ställas i sju olika känslighetssteg, tjuter med 113 dB, har lång standbytid och även har en SOS-funktion.

Inte illa för en så pass liten låda. I kartongen finns dessutom buntband och dubbelhäftande tejp för att sätta fast larmet, en liten skruvmejsel för att byta batteriet samt ett litet plektrum för att få upp larmenheten vid batteribyte (enheten innehåller 3 AAA-batterier). Larmet består av själva larmenheten som du sätter på cykeln, samt en fjärrkontroll, mycket lik den till bilar.

Larmet fästs på cykeln med buntband eller medföljande häftkuddar – enkelt men effektivt.

Så – med larmet fäst på cykeln är det bara att tuffa iväg dit du ska, låsa fast cykeln och aktivera larmet med fjärrkontrollen.

Det finns ingen GPS eller annan spårningsmekanism i larmet – det är rörelse som är triggern. Larmet känner av rörelse i alla ledder – uppåt – nedåt, höger-vänster och framåt-bakåt.

Det finns sju känslighetssteg så att du kan ställa in att inte vinden eller vibrationerna från en förbipasserande lastbil utlöser larmet.

Morrar innan tjutet

Precis som de talrika elscootrarna i våra större städer så ger larmet ifrån sig en liten elektronisk morrning om du stöter till cykeln. Skulle rörelsen fortsätta så börjar larmet tjuta. Och när larmet tjuter så kan bara du med fjärrkontrollen stänga av det. När något utlöser larmet så tjuter det i 30 sekunder innan det går tillbaka till vanligt läge. Skulle rörelsen fortsätta så tjuter larmet igen.

Förutom larmet finns även en "hitta cykeln"-signal som du utlöser med en knapp på fjärrkontrollen. Praktiskt om du skulle glömma var du parkerat cykeln bland många andra hojar. Dessutom finns en SOS-funktion – när du aktiverar funktionen tjuter larmet om cykeln skulle luta mer än 45 grader – som att du slänger cykeln ifrån dig eller om du skulle ramla.

Larmet installerat på oerhört tydlig och exponerad plats. Tips: göm det om möjligt.
Diskret i svart plast. 

Installation och montering

Det är plättlätt att montera larmet på cykeln. Buntbanden som följer med är extra långa så du kan fästa larmenheten där du vill. Larmet är dessutom tåligt mot fukt. Får du inte fast larmet med buntband kan du klistra det med klisterlapparna.

Handhavande och instruktion

Den medföljande manualen kommer inte att vinna något nobelpris för språket utan är skriven på tämligen Google-översatt engelska. Det tog mig några försök att sänka känsligheten en aning. Att slå på och av larmet kräver dock ingen instruktionsbok. En stor knapp på fjärrkontrollen slår på, och det öppna hänglåset stänger av. Tydligt och klart. Behöver du hitta din cykel på cykelparkeringen trycker du på signal-knappen. Jag ställde ned känsligheten tre steg när jag provade.

Ljudet från larmet är rejält starkt. När jag installerat larmet på cykeln i garaget och tryckte på det hoppade jag  högt själv.

Det finns sex olika larmsignaler och de låter skitjobbigt varenda en – som ett larm ska göra antar jag.

Vem är då detta larm för? Jag skulle kunna använda det själv då min cykel står på gatan precis framför kontoret. Jag skulle alltså höra larmsignalen genom fönstret om någon skulle muppa sig med min cykel.

Dock skrämde jag en tjej halvt från vettet när hon skulle parkera sin cykel bredvid min. Larmet gick igång och jag hade inte fjärrkontrollen i fickan, så det tjöt i 20 sekunder eller så – tillräckligt för att hon skulle gå därifrån. När jag till slut kunde stänga av så gick jag ut och frågade om hur hon upplevt illtjutandet. Hon sa spontant att larmet verkligen gjorde ont i öronen så att hon kände obehag av att stå kvar.

Just detta – att cykeln skulle stå och tjuta på stan gör att jag drar mig lite för att slå på det.

Men för dig som har cykeln parkerad inom synhåll kan det här vara ännu en del i ett bra skydd för cykeln – tillsammans med ett par rejäla lås.

Vehicle Anti-Theft Alarm KS-SF22R

Pris: Cirka 250 kr
Inköpsställe: https://batteridoktorn.se/butik/cykellarm/