[![](/content/images/2012/02/C39-1.png "stoppskylt")](https://www.cyklistbloggen.se/2012/02/parkering-i-cykelfalt-topp-10-varsta-gatorna/c39-1/)No stop for you!
Vi har ju skrivit en hel del om hur populärt det är för slöa bilister att använda cykelfältet som en lättillgänglig och praktisk parkeringsplats. Eller bilister och bilister, även lastbilschaufförer, containerägare, poliser och Posten-mopedister gillar cykelfält skarpt. På twitter har diskussionen förts om någon bryr sig förutom cyklisterna själva. Jag blev så nyfiken att jag hörde mig för hos Trafikkontoret och beställde ut statistik. Och jo, det delas ut en del straffavgifter.

Ni som följer Cyklistbloggen vet ju att det inte är tillåtet att stanna eller parkera i cykelfälten. Sedan 2006 har det i Stockholm delats ut inte mindre än 3073 straffavgifter, p-böter, för otillåtna stopp eller parkeringar i cykelfält. Antalet p-böter ökar hela tiden, något kommunen tror beror på att cykelfälten blir fler och fler.

Jag gick igenom den statistik jag fick från Stockholms kommun och då syntes det snabbt att det är ungefär samma tio gator som står för lejonparten av alla böter. Så här ser topp-10 listan ut för perioden 2006-nu:

  1. Birger Jarlsgatan (569st)
  2. Hornsgatan (411st)
  3. Karlavägen (386st)
  4. Flemingatan (299st)
  5. Sveavägen (196st)
  6. Hammarby Allé (158st)
  7. Skeppsbron (125st)
  8. Odengatan (108st)
  9. Karlbergsvägen (94st)
  10. Vasagatan (90st)

Det som slår mig är hur lite det är. Jag cyklar varje dag längs Hammarby Allé och det står alltid fyra-fem bilar i cykelfälten. Jag är ju inte den som bara drar en siffra ur näsan och för att visa att jag med ”4-5” menar exakt fyra, så är här en situationsbild från min hemcykling i fredags. Mina damer och herrar, Hammarby Allé den 24 februari 2012 (klicka för större bild):

[![](/content/images/2012/02/fyra-1024x708.png "fyra")](/content/images/2012/02/fyra.png)400 meter, fyra bilar
Trots det har det alltså bara lappats 158 bilar där sedan 2006. Det känns som om det finns en oexploaterad marknad här…

Jag har ett helt Excelark med alla p-böter, när jag hinner ska jag försöka lägga upp lite statistik för hur det ser ut per år. När jag fått kläm på Excel…

Hur funkar det där du bor, hålls cykelfälten efter? Och hur väl respekteras de av övriga trafikanter?