Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Om oss

Vi som bloggade här var två Stockholmscyklister som huvudsakligen använde cykeln i vardagen. Vi har nu pausat bloggen för obestämd tid.

Vi cyklar istället för att köra bil eller åka kommunalt och vi vill att cykling ska kännas lika säkert och få samma villkor som alla andra trafikslag. Det har det inte alltid och det skriver vi om. Men vi skriver också om allt som gör cykellivet värt och vi hoppas att vi drar vårt strå till stacken för att se till att göra Stockholm till en äkta cykelstad. Kommentera gärna! Vill du nå oss hittas vi på våra sociala medier.
Christian och Jeroen

6 svar på ”Om oss”

  1. Micke skriver:
    20 juli, 2022 kl. 10:17 f m

    Hej

    Jag har en fråga om cykelpassager och väjningsplikt.

    Jag vet att cyklisten har väjningsplikt vid cykelpassage, om dom vill cykla över.

    Men vad händer om man sätter upp en väjningsskylt (B1. Väjningsplikt) och ”hajtänder” (M14. Väjningslinje) INNAN en cykelpasage? Förändrar detta något det juridiska? Blir detta plötsligt en cykelpassage där cyklister kan cykla över, och bilisten får väjningsplikt?

    Eller är detta ett felaktigt sätt att använda skyltar och vägmarkeringar, som juridiskt inte håller?

    Med vänlig hälsning,

    Micke

    Svar från transportstyrelsen:

    ”För cyklister så gäller kapitel 6, detta gäller oavsett hur dessa ser ut med eventuella åtgärder som du beskriver ovan.
    6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

    Med vänliga hälsningar
    Hans Östh

    Sektion regelinformation
    Transportstyrelsen”

    Laddar in …
    Logga in för att svara
    1. Cyklistbloggen skriver:
      26 juli, 2022 kl. 3:08 e m

      Vi har faktiskt tagit upp just det i Guiden till Väjningsplikt, punkt 13!

      https://www.cyklistbloggen.se/2020/06/den-uppdaterade-guiden-till-vem-som-har-vajningsplikt/

      Men i korthet: Korsande trafik får väjningsplikt utifrån ”hajtänderna”. Men det upphäver inte cyklisternas skyldigheter.

      Laddar in …
      Logga in för att svara
  2. Kjell E Johansson skriver:
    8 januari, 2011 kl. 10:33 f m

    Vilket bra initiativ er blogg är! Den behövs verkligen. Eftersom jag är aktiv i Cykelfrämjandet Storstockholm vill jag berätta för er att vi är några som inlett trafikpolitiskt arbete med Cykelfrämjandet som plattform. Vi tror att Cykelfrämjandet har ett bra ”varumärke” för kommunikation mot t.ex. beslutsfattare. Vårt största problem är att få fler aktiva med oss. Skulle vi kunna ta ett samtal om detta?
    Kjell E. Johansson
    070 771 3221
    Kjell.e.johansson@home.se

    Laddar in …
    Logga in för att svara
    1. Cyklistbloggen skriver:
      11 januari, 2011 kl. 9:35 f m

      Hej Kjell!
      Berätta gärna mer!

      Laddar in …
      Logga in för att svara
  3. Marcus skriver:
    26 november, 2010 kl. 8:13 f m

    Tjena.
    Trevligt med en blogg om cykelpendling i Stockholm. Jag har detsamma om Malmö och Lund. Länkbyte kanske? Skicka mig ett mail så kan vi prata lite kanske?

    Laddar in …
    Logga in för att svara
    1. Christian skriver:
      9 december, 2010 kl. 11:04 f m

      Absolut. Vi ska försöka få till stånd en bloggroll.Vi återkommer!

      Laddar in …
      Logga in för att svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d