Vi måste ju passa på och kommentera innehållet i SVT filmen vi kort nämnde igår. Det är alltså en illustrerad videosnutt som reder ut åtta regler - bland annat om man får cykla på övergångsställen.

Den är i princip rätt, vilket man får ge cred för. Vi har egentligen bara en invändning, och vi gissar att den är specifik för Stockholm. Och strikt taget är det inte SVT:s fel. Den här:

Illustration: SVT

Cyklist som ska cykla rakt fram ska alltså väja för högersvängande bil. Eller? Nja.

Vi tittar på SVT:s illustration ovan igen. Och så tittar vi på den här bilden från pendlingsstråket på Stallgatan:

Stallgatan i Stockholm

De är ju väldigt lika varandra - och enligt SVT:s film framstår det alltså som att cyklister har väjningsplikt här. Men det här är alltså ett vanligt cykelfält, högerregeln gäller för korsande trafik från vänster. Det är till och med byggt så, något vi skrev om för två år sedan. Det här är en rätt vanlig lösning i Stockholm, och den blir vanligare.

Problemet är att i Sverige har vi valt att använda två olika fyrkanter, med olika innebörd. De större M16 används för cykelpassager och cykelöverfarter. De mindre, M5, används för cykelfält. Helt olika regler gäller. Cykelfält, alltså målade med M5, räknas som vilket körfält som helst. Det vill säga högerregeln gäller.

Tittar man istället på en cykelpassage så ser den ut så här:

Cykelpassage

Fyrkanterna, M16, är flera gånger större än dem för cykelfält. Och åtminstone i Stockholm är cykelpassager för det mesta bara en linje, med ett övergångsställe på andra sidan.

För Stockholmscyklister innebär det livsfara när det plötligt blir väldigt otydligt vad som gäller. Den bilist som sett SVT:s film tror att cyklisten har väjningsplikt. Cyklister, som dessutom ju bara kör rakt fram, tror att det är bilisten.

Rörigt, som sagt.

Toppbild: Bevakad cykelpassage. Här har också korsande trafik väjningsplikt.