Ibland överraskas ledarskribenter på väg till jobbet av sina medtrafikanter. I bilen, eller gående på trottoaren dyker en cyklist plötsligt upp. Ledarskribenten blir förskräck över att morgonens lugna rutiner plötsligt störs av något så oväntat. Och skrämmande.

Det är då, inbillar jag mig, de fortsätter till jobbet med sammanbitna käkar. ”Så här får det inte gå till. Någon måste göra något.”

Sagt och gjort, snabbt randas dagens kolumn ihop. Ämnet är cyklisttokarna och texterna ser alltid förvillande lika ut. De innehåller alltid ungefär samma påståenden: Cyklister är fartdårar. De dyker upp plötsligt. Män iklädda (löjliga) gummikläder är värst.

Förslagen på lösning ser också ofta förvillande lika ut: man vill begränsa cyklismen på olika sätt. Till exempel genom hastighetshinder, genom att förbjuda ”snabba cyklar”, eller för all del genom att motverka byggandet av cykelbanor.

Gemensamt är också att de sällan bygger analysen på annat än egna åsikter. Nu senast var det Göteborgs-Postens (GP) ledare Malin Lernfelt som tycks ha upptäckt cyklister.

Hon börjar med att konstatera att 2013 var ett bra år för cyklister, eftersom bara 14 dog (15 enligt Transportstyrelsen). Men, det finns alltid ett ”men”:

Samtidigt ökar antalet cyklister som råkar ut för allvarliga olyckor.

GP har hittat MSB:s (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, gamla Räddningsverket), undersökning från i höstas (som vi skrivit om flera gånger). De drar samma slutsats som både MSB och VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut,  dragit, nämligen att anläggandet och underhållandet av cykelinfrastrukturen måste förbättras. Vi håller med. Där finns otroligt mycket att göra.

Men sedan fortsätter GP snabbt med att kraftfullt slå fast självklarheten ”att cyklister precis som andra trafikanter måste bli bättre på att anpassa sig efter underlaget”.

[![Anpassa dig! Foto: Anna Mogren Östlund](/content/images/2014/04/10157387_10152965682600663_2094125949_n.jpg)](/content/images/2014/04/10157387_10152965682600663_2094125949_n.jpg)Anpassa dig! Foto: Anna Mogren Östlund
Och så är det ju, kör man på ett underlag gäller det att anpassa sig. Vana cyklister kanske skulle invända att det krävs rätt mycket anpassning och vi som kör både bil och cykel kanske skulle tillägga att det krävs betydligt mer anpassning när man cyklar än när man kör bil. Eller går. När DN gjorde en, förvisso ovetenskaplig, undersökning [hittade de ett hinder i snitt var 118:e meter](http://www.dagensnyheter.se/shared/491efde7-2fec-4f42-a062-a9136ec1c877).[![Screen Shot 02-13-14 at 09.11 AM](/content/images/2014/02/Screen-Shot-02-13-14-at-09.11-AM.png)](/content/images/2014/02/Screen-Shot-02-13-14-at-09.11-AM.png)Men i sak har GP så klart rätt. Om cykelfältet plötsligt försvinner under snö efter en korsning samtidigt som du cyklar parallellt med bussarna, då är det bara att anpassa sig till det.[![sl på strömsbron](/content/images/2013/04/sl-på-strömsbron.jpg)](/content/images/2013/04/sl-på-strömsbron.jpg)Eller om någon lagt cykelfältet så att det plötsligt gör en brant vänstersväng tvärs över bilkörfältet, ja, då får man anpassa sig efter det.
[![Vasagatan](/content/images/2014/01/Vasagatan.jpg)](/content/images/2014/01/Vasagatan.jpg)Glöm inte att anpassa svängen
Om någon plötsligt sopat upp löven under dagen och lagt dem mitt i cykelbanan när man ska cykla hem från jobbet  höstmörkret, då får man… se till att anpassa sig.
[![lövhög](/content/images/2014/04/lövhög.jpg)](/content/images/2014/04/lövhög.jpg)Now you see it, now you don’t
Eller för all del om cykelbanan plötsligt leds ut i mötande biltrafik. Då får man ju anpassa sig efter det.
[![BUNKnFNCYAAbKXk](/content/images/2013/10/BUNKnFNCYAAbKXk.jpg)](/content/images/2013/10/BUNKnFNCYAAbKXk.jpg)Foto: Jens Johansson/Twitter
Eller som ett sista exempel, om någon valt att placera en stolpe mitt i vägen, då får man ju… anpassa sig. Lite snabbt.
[![18202](/content/images/2014/04/18202.jpg)](/content/images/2014/04/18202.jpg)Foto: [Krister Isaksson / Bicycling.se](http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/trafikmaktordningen-pa-bild.htm#)
Sedan kommer enligt mallen för ledartext om cykling, ett eget förslag till lösning. I det här fallet vill ledarbloggen införa en helt ny hastighetsbegränsning, godtyckligt satt till 15km/h. Eftersom att:

Varken bilar eller andra fordon har rätt att köra rally genom stan.

Eller hur. Det stora problemet i svensk innerstadstrafik är att cyklister, till skillnad från bilar ”eller andra fordon”, inte fattat att de inte får köra rally i stan. ”Rally” här innebär alltså 16 km/h och däröver. För över 15 km/h innebär livsfara. Det behöver man ju ingen statistik för att underbygga, det är så självklart. Det räcker ju med att måla upp en objektiv bild över hur det ser ut på gatorna, där…:

Livrädda pensionärer och småbarnsföräldrar får kasta sig åt alla håll.

Det förstår ni ju själva. De kastar sig i drivor ute på stan.

Och värst av alla tycker GP är de ”främst medelålders män i spandex ”som anammat cykeln som en livsstil de senste (sic) åren”. Det finns ju inget löjligare, eller trafikfarligare, än 40-plussare som har på sig underliga kläder.

För att kontrastera GP:s bild av cykelmarodörer som inte anpassar sig efter underlaget kan man lämna ledarspalterna och titta på hur tidningar väljer att skriva om bilvägar i stället. När det gäller biltrafiken rapporteras det om särskilt olycksdrabbade sträckor. Det är så vanligt att de fått ett eget smeknamn, ”dödens väg”.

[![Dödens väg](/content/images/2014/04/Screen-Shot-04-14-14-at-10.29-AM.png)](/content/images/2014/04/Screen-Shot-04-14-14-at-10.29-AM.png)INTE ENS AMBULANSEN! På [dödens väg](http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/pa-dodens-vag-vagar-inte-ens-ambulansen-kora)!
[![Screen Shot 04-14-14 at 10.31 AM](/content/images/2014/04/Screen-Shot-04-14-14-at-10.31-AM.png)](/content/images/2014/04/Screen-Shot-04-14-14-at-10.31-AM.png)[Dödens väg](http://www.expressen.se/kvp/mc-foraren-lennart-dog-pa-dodens-vag/)
[![Screen Shot 04-14-14 at 10.33 AM](/content/images/2014/04/Screen-Shot-04-14-14-at-10.33-AM.png)](/content/images/2014/04/Screen-Shot-04-14-14-at-10.33-AM.png)HUR MÅNGA FLER?! [Dödens väg](http://www.motormannen.se/paverkan/e20.html)
[![Screen Shot 04-14-14 at 10.35 AM](/content/images/2014/04/Screen-Shot-04-14-14-at-10.35-AM.png)](/content/images/2014/04/Screen-Shot-04-14-14-at-10.35-AM.png)[400 miljoner](http://www.jnytt.se/klart-over-400-miljoner-satsas-pa-dodens-vag)! No more dödens väg!
Det fattar man ju att man måste göra något åt alla dessa dödsvägar som anfaller folk.

Cyklistbloggen cyklar varken i lycra eller spandex (det kanske är samma sak? Jag vet inte, jag använder jeans), och kanske är Göteborg helt annorlunda än Stockholm. Kanske är det lycraheaven.

Men där jag cyklar året runt är  ”spandex-cyklister” i klar minoritet. Det brukar inte hindra ledarskribenter från att bli provocerade av dem (Läs till exempel Erik Helmerson på DN). Ska man skriva om cykling, så måste man få med gummiklädseln, så är det bara.

Jag har faktiskt aldrig under mitt cykelpendlande sett pensionärer eller småbarnsföräldrar kasta sig åt något håll. Faktum är att vi som skriver på Cyklistbloggen är småbarnsföräldrar själva båda två. Så länge vi inte kliver ut i cykelbanan fungerar det för det mesta bra.

Lägre hastighet minskar risken för olyckor. Men varför 15 km/h? Varför inte 10? Eller 20? Eller 12? Kör de flesta cyklister ens så fort som 15 km/h? Är hastighetbegränsning det mest effektiva sättet att minska antalet singelolyckor bland cyklister, som det ju handlar om här? Vem vet, vem bryr sig.

Vi tycker att det är märkligt att cyklister som kör 15 km/h är livsfarliga fartdårar – samtidigt som det anses rimligt och hänsynsfullt att framföra ett motorfordon som väger över tonnet, i dubbla hastigheten framför skolor där små barn leker.

Av någon anledning bedöms personer som cyklar med helt annan måttstock än personer som kör bil. Det är helt okej att generalisera om cyklister och det räcker med att hitta på någon alldeles egen lösning. Det behövs inga fakta, ingen expertis eller kunskap, det räcker med några egna snabba hittepålösningar. Och det räcker med att spela lite på känslor för hur otäcka de är, de där rallycyklisterna, så är man klar och kan ta en tidig förmiddagsfika på redaktionen.

Det borde såklart krävas mer än så.

Läs också:

Det är skillnad på ”fort” och ”fort”

Fåfänga cyklister provocerar

Om Essingeleden var en cykelväg

Hur prioriterar man för att göra det säkert för cyklister?

och för all del: Brittiska the Times startar cykelkampanj