Härom dagen skrev vi att det var fler höstcyklister än någonsin (något flera påpekade kan ha att göra med att det regnat otroligt lite den här hösten). Samtidigt läser vi nu att det säljs fler dubbdäck än någonsin. Eller i varje fall att försäljningen ökat ”markant”.

Snart inte ensam cykel i snöstället
Snart inte ensam längre

Och det måste ju betyda att vintercyklingen också gjort det. Ökat markant alltså.

EDIT: I Stockholm har vintercyklingen ökat med 30% sedan 2012/13 enligt Trafikkontoret.

Cyklistbloggen är vis av erfarenhet varma anhängare till vinterdäck. De är en effektiv försäkring för att få ordentligt grepp i vinter och det behöver inte vara särskilt svårt att fixa på dem.

Det enklaste sättet är att bara gå in till närmaste cykelhandlare och säga ”Jag vill ha vinterdäck”. Om du är nybörjare och får motfrågor, typ ”hur många dubb?”, säg bara ”så många jag behöver”. Vill du vara mer ambitiös läser du: Vintercykling – dubbdäck eller inte?  Och läs för all del Testfaktas dubbdäckstest från förra vintern: Bästa cykeldäcket för vinterhalkan.

Det brukar kosta några hundralappar för nya däck och några hundralappar för att få dem ditsatta.

Vi läser också hos LTZ.se att IF gjort en undersökning som visar att var tredje cyklist fortsätter att cykla på vintern.

Men det krävs snöröjning också

sopsaltarsighting_farsta_500
Sopsaltat i Farsta för några vintrar sedan

Med fler cyklister än någonsin ute och vintercyklar är det extra kul att höra att Stockholm tänker lära av misstagen från förra året, då snöröjningen gick om inte helt, så ganska överstyr. Vi har ju några vintrar skrivit hyllande om sopsaltaren, men förra året fungerade det av någon anledning inte.

Så här säger Stockholm till P4 Stockholm:

–Ned till 7-9 minusgrader kan staden att kunna använda sopsaltaren som både borstar och saltar cykelbanan. Den ger ett närmast barkmarkslikt underlag. Under 9-10 minusgrader plogas cykelbanorna på konventionellt sätt.

Kommer du cykla i vinter?