/ debatt

KAK: "Bilismens framtid är ljus"

– En konstruktiv diskussion kring infrastrukturplanering bör fokusera på att hitta smarta lösningar för alla trafikslag.

Det skriver Kungliga Automobilklubben, KAK, i ett debattinlägg i UNT.se. Och det visar hur fel man kan tänka om man är en klubb för just bilar.

Screen Shot 07-25-16 at 06.25 PM

En konstruktiv diskussion kring infrastrukturplanering bör såklart inte fokusera på att hitta smarta lösningar för alla trafikslag. En konstruktiv diskussion kring infrastrukturplanerning bör fokusera på att hitta smarta lösningar för alla** människor**. Hur bygger vi en infrastruktur för att folk på bästa sätt kan få ett bra liv?

Det är en milsvid skillnad.

Bilen i sig är en fantastisk uppfinning. Problemet är inte bilen, problemet är att den har varit lösningen på precis allt. ”Markhyran är för dyr för en ny affär i innerstan! Inga problem, marken två mil utanför stan kostar mycket mindre och där finns det hur mycket plats som helst! Vi bygger ett köpcentrum! Och alla har ju bil!”

”Vi har ingen plats för skola i city!” ”Inga problem, vi bygger den utanför! Alla har bil, så det är inga problem!”

Sedan uppstår det märkliga några år senare att allt plötsligt ligger väldigt utspritt över jätteområden. Och vägarna räcker plötsligt inte till eftersom alla har bil. Svaret? Mer vägar!

[![Screen Shot 07-25-16 at 06.22 PM](/content/images/2016/07/Screen-Shot-07-25-16-at-06.22-PM.png)](/content/images/2016/07/Screen-Shot-07-25-16-at-06.22-PM.png)Mer vägar som sagt
Och det KAK vill är att samhället ska se till att hitta lösningar **för specifikt bilburna människor**. Och då gäller det att måla upp bilden av att folk måste ha bilar, lite oavsett vad.

Många är de familjer och enskilda personer som är direkt beroende av bilen i sin vardag. Att skjutsa barnen till skolan och mellan fritidsaktiviteter, att handla eller att ta sig till jobbet skulle för många vara omöjligt utan den frihetsmaskin som bilen är. Den är en livsviktig del av livspusslet.

”Många?” Hur många? Det går ju att invända att de undersökningar som görs visar att de flesta resorna i tätorter är förhållandevis korta, de flesta under milen. Trafikverket skriver till exempel:

”Av det totala antalet bilresor är ungefär hälften kortare än 5 kilometer. I tätort är i allmänhet runt 80 procent av bilresorna kortare än 3-4 kilometer.”

Man kör helt enkelt för att man har bil och det är bekvämt. Inte för att det är det bästa sättet att resa de där enstaka kilometrarna. Det är såklart inga konstigheter. Men frågan är om man ska samhällsplanera utifrån bekvämlighet. Eller om en konstruktiv diskussion kanske ska innefatta andra saker?

(Många är också de familjer som skulle vilja att deras barn kunde gå och cykla till skolan utan att riskera att bli påkörda (läs: Färre går och cyklar till skolan – dags att sluta skjutsa dina barn ). 1981 cyklade eller gick 94% av svenska barn till och från skolan enligt statistik från dåvarande Vägverket. 2009 var siffran nere på 47%.)

Problemet är att att när alla kör bil hela tiden och alla bor tätt tillsammans i städer och kör omkring, så blir det bekymmer. Biltrafik tar stor plats. Biltrafik skapar trafikföroreningar, inte bara i allmänhet, utan också lokalt. Vissa gator i Stockholm har till exempel fått sin luftmiljö utdömd.  Biltrafik är också farlig när den blandas ihop med annan trafik – som gång- eller cykeltrafik.

Men  det löser KAK med de nya argument som vi börjat se introduceras i debatten, nämligen att teknik kommer fixa allt:

– Samtidigt pågår en fantastisk teknisk utveckling av bilarna. Nya bränslen gör dem utsläppsfria. Självkörande teknik gör att trafikflöden kan effektiviseras. Nya säkerhetssystem har potential att minimera dödstalen i trafiken.

Man kan såklart göra många invändningar mot det. Dels att tekniken inte finns än, vi har ingen aning om hur de kommer påverka eller förändra bilens påverkan på omgivningen. Elbilar kanske fixar utsläppen (om elen inte kommer från gamla gistna kolkraftverk). Men en eldriven Volvo kombi tar lika stor plats som en bensindriven.

Stadsgårdsleden elbilar
Dels att ingen teknik i världen kan göra en vanlig personbil för fem-sex personer, alltså för att lösa det där ”livspusslet” som i huvudsak alltså tycks handla om att skjutsa barn till skola och fritidsaktiviteter, mindre och mer utrymmeseffektiv än idag. Särskilt inte för alla de där kilometerkorta resorna.

Man kan såklart argumentera för att de betydligt mindre smarta eldrivna bilarna faktiskt är mer yteffektiva än en standard-Volvo V70:

[![electric-car-789325_1280](/content/images/2016/07/electric-car-789325_1280-1024x576.jpg)](/content/images/2016/07/electric-car-789325_1280.jpg)Foto: Public Domain /Pixabay
Men dels löser de väl inte det där livspusslet med fritidsiidkande skolbarn som ska köras milsvida kring. Dels tror jag faktiskt inte det är den typen av bilar KAK har i huvudet när de vill satsa på bilismen.

Men om det är det så är vi såklart positiva. Den typen av fordon skulle också kräva betydligt mindre yta. Filerna skulle helt enkelt kunna bli smalare. Och då skulle fler få plats. Nackdelen skulle vara att man helt missar folkhälsovinsten med att människor rör på sig av egen kraft. Alltså vardagsmotionerar. Och att de förmodligen fortfarande är farligare runt till exempel skolor, än barn och föräldrar som går eller cyklar. Och dyrare. Vilket gör det hela lite onödigt om man ska vara konstruktiv.

Sedan kan man också ifrågasätta hur effektiva nya säkerhetssystem skulle vara i en storstad. Till exempel diskuterar andra än KAK hur säkerhetssystemen kommer tvingas lära sig vilka de ska döda (Läs också: MIT: Why Self-Driving Cars Must Be Programmed to Kill) när en olycka involverar flera människor. Som de ju ofta gör.

En enklare lösning på trafiksäkerhetsproblemen är kanske att sträva efter att minska andelen onödigt stora och motorstarka fordon på platser där många människor samlas – som i tätorter eller för all del runt skolor. Det vill säga att se till att föräldrarna 2016 gör som föräldrarna 1981 och låter barnen gå och cykla till skolan istället för att ta bilen. Och på köpet får bättre hälsa och koncentrationsförmåga. Då behövs inga tekniskt avancerade lösningar för att göra det lättare för människor att sköta sitt vardagspussel.

Bilar är precis som alla andra fordon bäst när de används rätt. Inte när de används av princip.

Men är cykeln svaret på allt då?

Nej. Samma sak gäller cyklar också.

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer