Ja, det här blir ju lite redovisningsplikt, och sorry för att vi drar ut på det, men nu fick vi svar från Trafikverket om Vinsta. Vi ville dubbelkolla att vi inte missuppfattat något. Och tänkte att för trovärdigheten och sånt så är det bra att också publicera svaret.

Vi frågade alltså om de här två nya lösningarna:

Och:

Och så här svarar projektet, via Trafikverkets kontaktcenter:

"Ja det stämmer. Det blir effekten av att vi ska ha planskilda korsningar och handikappanpassade ramper till broarna vilket avgör den lutning ramperna får ha. Det i sin tur kan medföra att ramperna blir långa. Det är ju inte bara cyklister som tryggt och säkert ska kunna använda gång- och cykelbroarna utan även andra trafikanter såsom barn, gamla och funktionsnedsatta."

Vilket väl lite andas att Trafikverket är lite trötta på egoistiska cyklister som inte tänker på barn, gamla och funktionsnedsatta, eftersom det ovan är enda sättet att lösa situationen på.

Och på det temat, gäller det att ha rejäla armmuskler om man är rullstolsburen. För man kommer behöva rulla långt. Ja, och barnen och de gamla, som också de nu alltså tvingas gå nästan hela vägen till nästa korsning och tillbaks om de vill använda den anpassade rampen.

Läs också övriga inlägg om Vinsta.