Snart är det dags! Snart byggs en ny genomfartsled i Stockholm! Och det enda som behöver offras är, ja gång- och cykeltrafiken på den befintliga g/c-banan.

Här blir det RIKTIG VÄG! YAAAY! Foto: Google Maps

Det är stadsdelarna Farsta och Hökarängen som har haft det knepigt att ta sig med bil till varandra.

Mitti.se

Så, för att göra det lättare att ta sig fram så förlänger man återvändsgränden Lingvägen hela vägen ner till Farstavägen:

Blått är befintlig cykelbana, som nu blir väg

Med den nya sträckningen kan man köra bil jääättelänge och det som tidigare var en återvändsgränd blir nu en tjusig genomfartsled:

Jättehärligt, bara att köra på. Vägen passerar skolor och dagis, så nu blir det lättare att skjutsa barnen dit i bil också. Lysande. Det finns en idrottshall också, som plötsligt faktiskt går att använda. Vi får väl hoppas på utbyggd parkering där också, så att bilarna får plats.

Samtidigt ska man bygga nya bostäder, i grunden bra. Men inte för många, för det är dåligt för miljön!

Man har också tänkt på det, så jäkla bra:

"Lingvägen ska förlängas och knyta ihop Farsta och Hökarängen.
I det nya förslaget har husen flyttats och blivit färre – för att göra ett mindre ingrepp i den värdefulla naturen."

Den värdefulla naturen som vi drar en genomfartsled genom alltså, istället för bara gång- och cykeltrafik.

Snart blir det bilväg här - bra för miljön! Foto: Krister Isaksson

Plus, att det är klimatsmart med nya vägar:

KLIMATSMART!
"En klimatsmart och tålig stad: En effektiv markanvändning och en väldimensionerad dagvatten- och skyfallshantering leder till en framtida robust och ekologiskt hållbar stadsmiljö. Transporteffektiviteten ökar då den nya gatusträckningen länkar samman och skapar alternativa körvägar."

En princip man väl borde tillämpa överallt då - öppna vägarna så att man kan köra bil överallt!

Vi kollar också i trafikutredningen och läser:

BRA FÖR BILTRAFIKEN!

Inte nog med att den nya, moderna, gatusträckningen är positiv för biltrafiken (vilket såklart borde vara målet när man bygger gator. Det är ju det de är till för), det gör det lättare att göra kortare bilresor. Så man SLIPPER GÅ!

Ett jättelyft att kunna köra kortare bilsträckor här. Foto: Krister Isaksson

Så, överlag, ett toppenprojekt! Det här blir bara bra. Det enda som behöver offras är den där gång- och cykelbanan.

Enda smolket i bägaren dyker upp senare i trafikutredningen:

"Generellt innebär dock förslaget försämrad trafiksäkerhet i området. Detta särskilt för fotgängare, cyklister och barn på väg till och från skolan."

Men åhhh... vad trööökigt. Tackochlov skriver vi 2020, inte 1820. Barn ska inte gå eller cykla till skolan, de ska åka bil.

VTI.se

Och fler korsningspunkter, vem bryr sig? Det finns styre och om man bara leder cykeln så är det inga problem.  Borde väl öka trafiksäkerheten också, när inte cyklisterna kan fara fram som galningar och tro att de äger stan. DET ÄR INTE TOUR DE FRANCE!

Här framme kommer det passera en RIKTIG väg! Om du ska över, så led! Foto: Krister Isaksson

Win Win!

Läs hela ärendet hos Stockholms stad

Och för den som vill tycka till med hejarop och hurra:n, så kan man vara med i samrådet här fram till den femte oktober.

(Sorry för att inlägget är lite ironiskt skrivet, ska vi vara allvarliga så blev vi lite häpna och lite... mållösa. Särskilt när vi läste trafikutredningen i förslaget.)

Toppbild: Krister Isaksson