Jag ska säga att vi inte har plåtkoll på Tyskland - annat än att vi lärt oss att när man köper cykellampa ska den vara StVZO-klassad så den inte bländar och att det är tyskarna som kommit på det.

Men. Givet att Sverige som ett av få länder i Europa har en oerhört konservativ syn på gatskyltar, samtidigt som vi för cykling tillåter det mesta, inklusive hemmansnickrade skyltar så länge som de inte involverar biltrafiken, så blev vi glatt överraskade när det här dök upp:

Det visar sig att tyskarna smällt ihop ett helt gäng nya skyltar för cykeltrafiken och det är för en svensk fascinerande läsning (via Google translate, så ursäkta eventuella missförstånd).

Den första vi slås av är ju den gröna:

I Sverige finns de knappt, men många är försöken att uppfinna dem: Snabbcykelväg, cykelstrada, supercykelväg, kärt barn har många namn och många olika skyltförslag. Senast 2016 var det Norrortskommunerna i Stockholm och Trafikverket som misslyckades med att få till en.

Vi var ju till exempel inne på något liknande häromdagen när vi skrev om huvudleder - alltså att hitta nationella sätt att få till snabbcykelvägar.

Tyskarna introducerar istället helt enkelt en motsvarighet till skylt E1 - motorväg. Här får man ju älska Google translates översättning:

"Radschnellweg
Der Grundgedanke: Radschnellwege ermöglichen Radfahrern direkte Verbindungen und eine hohe Fließgeschwindigkeit. Im Volksmund werden diese deswegen als „Fahrradautobahnen“ bezeichnet."
Grundidén: snabba cykelvägar tillåter cyklister direkta anslutningar och hög flödeshastighet. Det är därför de populärt kallas "cykelvägar".

Tyvärr verkar skylten i dagsläget inte påverka korsningspunkter:

"Det bör också noteras att trafikskyltarna för motorvägar inte reglerar vägen. Om en väg korsar cykelvägen, gäller den först höger före vänster, såvida inte vägrätten regleras av andra trafikskyltar."

Men hey, i Sverige hade det ju varit snudd på revolution att högerregeln skulle gälla som grundregel för en... cykelbana.

Och lite grävande i dokumenten kring de första Radschnellwegarna ger vid handen att det kanske kommer lösa sig ändå:

Korsande trafik får väjningsplikt.

Här är fyra minuter reklamfilm för en av de här nya vägarna (går att ställa in med autoöversatt engelsk undertext):

Den andra intressanta nya skylten är den här:

Den förbjuder helt enkelt omkörning av tvåhjuliga fordon - till exempel där det är trångt, branta uppförsbackar eller av andra skäl kan vara olämpligt.

Sen är ju den här lite spännande också:

Den betyder helt enkelt att cyklister får svänga höger vid trafikljus även när det är rött (se exempel från Köln här).

Som svensk blir man också fascinerad över den skrälldus nya skyltar som kommer för lastcyklar, ett fordonsslag som överhuvudtaget inte existerar i svensk lagstiftning.

Och så här marknadsför de det hela:

En engelsk översättning över hela regelverket finns här, men verkar inte vara uppdaterad med de nya skyltarna. Och läs mer här om 2020 års uppdatering av de tyska reglerna (på tyska).

Ni som har längre erfarenhet av cykling i Tyskland, lämna gärna en kommentar nedan!