Frankrike får ambulanscykel

Frankrike får ambulanscykel

I Frankrike har de börjat titta på bättre sätt att snabbt få fram utbildad sjukvårdspersonal till skadade och sjuka i stadstrafiken.

Eller, en PR/techfirma har tillsammans med ett "e-transportföretag" och cykeltillverkaren Urban Arrow designat och tagit fram en ambulanslastcykel. Eldriven.

New Atlas
The vehicle was designed by PR/tech development firm Wunderman Thompson Paris, in partnership with French electric mobility company Ecox Enterprises. Additional input was provided by UMP (Paris Emergency Services) and cargo bike manufacturer Urban Arrow, the latter of which provided the cargo ebike that serves as the base.

Så här ser det ut när den tar sig fram i trafiken:

Vi gillar ju starkt konceptet med cykelambulanser - vi skrev ju i bloggens barndom om pionjärinsatserna i London - mer om dem nedan.

Men som vanligt när företag som har prefix som "tech" eller "e-" ska göra något så får vi ändå känslan lite av att det hela är... övertänkt (Minns tex high-tech cykelhjälmen med vindrutetorkare) Titta på videon:

Det är mycket flashiga bilder, mycket "Apple-reveal", mycket ritningar-som-ser-avancerade-ut.

HITECH LAAAAZER

Det känns helt enkelt lite övertänkt. Det är rätt mycket de släpar ut:

Added onto that bike is a 150-liter insulated storage box for medical supplies, a 140-decibel horn, a high-intensity flashing blue LED, medical symbols on the wheel covers, anti-puncture tires, a GPS unit that allows for location tracking, and a USB port for powering portable devices.

Så, förutom 150 liter låda, också USB-laddare för mobilen. Säkert jättebra. Men nödvändigt?

Vi går tillbaks till Tom Lynch, som är personen som skapade Londons cykelambulanser. Hans mål var snabbhet, att få fram sjukvårdsutbildad personal snabbt:

– Vi börjar närma oss svarstider på under en minut, ofta kommer cykeln fram medan den som larmade fortfarande pratar i telefon med larmtjänsten.

När jag landade på Heathrow sommaren 2017 möttes jag inne på flygplatsen av en cykelambulans som kom nerför trapporna och in i hallen för att titta till en person som plötsligt blivit sjuk. Svårt med riktig ambulans och faktiskt fortfarande svårt med en stor lastcykel.

Engelsk cykelambulans. Går nerför trappor. Foto Danny McL/Flickr CC BY-NC-ND 2.0

Lastcykeln får såklart med sig mycket mer, men frågan är om det verkligen behövs. En "vanlig" cykelambulans får med sig rätt mycket av det nödvändiga:

What's in those pannier bags?? #CRUtakeover @EastEnglandAmb

Posted by Waveney Cycle Response Unit on Thursday, September 10, 2015

Givet att en lastcykel faktiskt är otympligare än en vanlig cykel, och kan ta med sig betydligt mindre än en ambulans, känns det lite som att lastcykelambulansen riskerar att bli varken-eller. Varken kunna ta med sig allt det som skulle behövas, eller vara lika smidig och snabb som en vanlig cykel.

Eller i korthet, det känns som när en PR-firma/techföretag vill få lite uppmärksamhet. Som med den där cykelhjälmen.

Vi har försökt få klarhet i om lastcykelambulansen verkligen är aktiv i Frankrike, men har faktiskt inte hittat annat än mediasajter som påstår att det är så. Det vill säga, som i stort har kopierat ur PR-firman/techföretagets pressrelease. Om någon vet om den här lastcykelambulansen verkligen används, dra ner en rad i kommentarsfältet!

Det sagt är cykelambulanser, rätt tänkt och utformat, en fullständigt lysande idé. Läs mer i våra tidigare artiklar.