Snöröjning engagerar. Snöröjningen väcker känslor. Därför blev vi lite glada när vi i en Facebook grupp läste ett inlägg från Nicklas, som är snöröjare i Linköping. Vi har fått okej att återpublicera det här på bloggen, eftersom vi tycker det är viktigt att många olika synvinklar kommer fram. För att på så sätt motverka polarisering och jobba för ökad förståelse.

Hej på er alla

😊

Jag vill bara skriva en liten kommentar till det här ämnet snöröjning. Observera att jag vill att det ska bli bra resultat av vinterväghållningen och att det är helt okej att felanmäla eller så. Men läs detta så kanske vissa frågor blir besvarade. Här kommer min utläggning:

😉

Alltså det är inte så himla lätt att snöröjningen  ska bli perfekt överallt. Ska försöka svara er någorlunda kortfattat. Jag har kört snöröjning i 15 år. Jag är väldigt noga och vill inget annat än att det ska vara 110% kvalitet på utfört arbete.

Nr 1. Varje maskin som går på snöröjning har många timmars snöröjning och halkbekämpning för att klara av ett varv på sin runda. Sopsaltmaskinerna har ca 4tim att göra för att komma runt ett varv, ibland kortare, ibland längre. De är de som har absolut kortast varv pga kravet på att i möjligaste mån hålla svarta cykelbanor. De börjar köra saltning innan det börjar snöa. När det börjat snöa sopar de och saltar. Detta innan eller absolut senast när det kommit 1cm. Sen kör de maskinerna tills man uppnått svarta och halkfria cykelbanor på sin runda, eller så bra resultat det går med de förhållanden som är. På huvudvägnätet är ett varv lite längre. Ofta mellan 6-8tim  för att klara av att uppnå gott resultat.

Tar vi sen maskinerna som kör vanliga cykelbanor så tar en runda ca 6-8tim men efter det har maskinerna oftast andra områden på ungefär lika lång tid utöver cykelbanorna. Lokalgatorna är ofta det dessa maskiner går på efter cykelbanorna. De har lägre prio. På övriga ytor ligger det ofta på mellan 12-18tim för maskinerna att hinna köra ett varv. Man har oftast olika områden med olika prio och kör därefter.

Jag har sällan kört ett snöröjnings och halkbekämpningspass på under 12 Tim. Oftast mycket längre än så. Nu för att komma till förklaringen på att hinna vara i tid kl 06:45 på alla ställen. Ja ni fattar, helt omöjligt...Detta medför givetvis att det kommer bli åtkört, packat, nertrampat osv osv på många ställen innan man hinner dit. Då går det inte få bort allt, fysiskt omöjligt om man inte har en väghyvel. Resultatet blir så bra det blir helt enkelt.

Nr 2.  Att köra andra områden när man ”ändå är på väg” till sitt är inte aktuellt. Dels har vi ju tidsaspekten då alla vill ha de områden varje maskin har ansvar för kört snarast möjligt. Helst mellan 06:30 och 07:30. Då kan man inte lägga tid på sånt man inte har ansvar för. Sen är det slitaget på stålet på snöbladet, bränslet och maskinens slitage att köra något man inte får betalt för. Även givetvis lönen till föraren. Så är det ju givetvis. Man får bara betalt för det man har ansvar för. Lite som att du på kontoret inte städar golvet med golvmoppen när du ändå går genom rummet. Det är ju nån annan som gör för det är inte ditt jobb och inte något du har tid med. Du gör heller inte kollegans jobb när du ändå håller på, du kan kollegans jobb och skulle kunna göra det, det måste göras också men du har inte tid, du har ju ditt jobb att göra. Eller vilken liknelse vi nu skulle göra mera. Ni fattar va?

Nr 3. Om det fortsätter snöa efter att vi påbörjat vår snösväng, ja då kan ni bara tänka er hur det blir? Jag börjar på ställe nr 1 i min prioriteringsordning. Sen ska jag hinna köra precis alla mina områden en gång innan jag kommer tillbaka till nr 1. Det handlar om 12 timmar kanske innan jag är tillbaka med allt vad det innebär. I vissa fall måste jag avbryta min runda och återkomma till mina områden med högst prio en andra gång innan jag ens kört första på något av de lägre prioriterade områdena. Även här fattar ni att det drar iväg i tid med allt vad det innebär.

Nr 4. Plogvallar på övergångsställen osv. Ja, man försöker i möjligaste mån stänga sitt snöblad eller vinkla om för att inte släppa vallar på infarter och andra ställen där det är snöröjt och behöver vara öppet. Men det går inte till 100% då det i många fall inte finns tillräckligt med plats för snön att ta vägen nånstans så det rinner över om ni förstår vad jag menar. Då fixar man ofta till det om det går. Inte alltid det går. Men sen är det inte ovanligt att man får avvakta med finputsen till sista varvet man kör under pågående snöfall.

Kör man huvudvägnätet så har man inte alltid ett snöblad som går att stänga, man har dessutom inte alltid möjlighet att undvika att lägga snösträng på redan plogad yta såsom övergångsställen. För all yta bredvid huvudvägnätet kan vara sådan yta som inte ska vara snö på. Det går inte trolla bort snön helt enkelt. Då hamnar vi i läget att maskinen som kör ytan där snön hamnar på, ex vis övergångsställe, busshållplats eller trottoar och dylikt behöver återkomma och åtgärda det. Men kör man många rundor kan man omöjligen ha koll på alla platser det blivit så. Man hamnar nästan aldrig i takt med varandras områden vilket gör att man förstör lite för varandra.

Här skulle man behöva återkomma till sina områden och finputsa ex vis dygnet efter att man kört klart alla sina områden för att åtgärda sådana problem. Men det är ingen som betalar för. Det är nämligen så att man har ju varit och kört på sitt område och har det då inte kommit ny snö som innebär startkriterie för åtgärd ja då blir man inte utkallad och man får heller inte betalt för att köra. Förstår ni dilemmat?

Till viss del har man löst övergångsställen och busshållplatser genom att en grävmaskin kör ett varv och tar bort vallar och sådant. Men även de har ett stort område och kan ju komma till ställen innan de andra kört klart.Kopplat till detta är såklart att maskinerna/lastbilarna som kör huvudvägnätet ofta kör flera varv. Vilket inte vanliga cykelbanors maskiner gör om det inte fortsatt att snöa. Då blir det helt enkelt vallar på de ställen där huvudvägnätets snö hamnar på cykelbanemaskinens ytor. Man kan omöjligen ha koll på när alla kört var och lyckas återkomma till alla ställen och åtgärda problemen där man redan varit om man då inte skulle få hålla på i flera dygn.

Nr 5. Som regel blir det många platser som får komprimerad snö som man inte får bort när man skrapar. Eftersom alla aspekter jag skrivit innan finns. Då blir det så att när bilar kör på denna komprimerade snö, när folk cyklar och går på den luckras den upp vartefter. Detta olika mycket beroende på temperatur. Då bildas det folk kallar snömodd. Denna består oftast inte av nysnö som kommit och innebär då inte automatiskt ett startkriterie för åtgärd. Här behöver åtgärd ske efter vad de som ansvarar för områdenas skötsel ser. De kan inte ha koll överallt. Men när de ser att det generellt behövs plogas igen, då kollar de med sin beställare (ofta kommunen) alternativt i sitt avtal om de får ringa ut maskinerna för ”moddning”. Alltså snöröjning och putsning av ytorna igen. Då kör man återigen och försöker få till ett bra resultat, vilket inte är lätt kan jag säga. Då ser ni maskinerna som ni tror kör fortfarande för att komma ikapp snöfallet för några dagar sedan och plogar de ställen ni tror man inte kört innan. De är alldeles säkert allt som oftast redan körda en eller flera gånger. Men sen skapar omständigheterna ett nytt behov.

Sen är det då sannolikt att inte alla blir urringad på åtgärd. Kanske bara huvudvägnätet och det uppstår vallar på övergångsställen osv som ingen är urringd att ta bort...Sen är det också svårigheten att det kanske fortsatt att snöa några timmar efter man var på ett område. Men sedan slutat innan man kört ett varv. Några områden får tillräckligt med snö för att köras igen, några inte men ändå lite nysnö. Även där blir det snömodd och gemene man tror att man inte kört där. Men i själva verket har man kört precis så mycket man ska enligt kriterierna som ger möjlighet att betala ut ersättning till utförande företag. Efter nån dag är det uppluckrat där och behov av snöröjning/moddning finns. Men kanske är det inte enligt avtal och beställare tillräckligt för åtgärd. Ja dilemma igen...

Hela denna process är oerhört komplicerad att få klockrent resultat i. Massor entreprenörer, massor beställare, massor olika startkriterier och prioriteringar, massor maskinister som ska samsynkas vilket är omöjligt. Sen ska allt detta ske på alla platser mellan 06:30 och 7:30 enligt gemene man i samhället. Annars är det FÖRJÄVLIGT. Tänk till lite. Tänk om.

Ser ni ett ställe som inte är åtgärdat eller som är i behov av åtgärd igen efter något dygn från avslutat snöfall. Eller rent av flera dygn. Ja men felanmäl det då så kanske vi får åka ut och köra igen. Klaga för f-n inte på vår kunskap och vårt arbete.

Vi gör allt vi kan för att det ska bli så bra det bara går. Givetvis finns de snöröjare som inte bryr sig eller som inte har kunskapen att göra ett 100% resultat. Men i alla yrken kan man vara ny, i alla yrken finns de som inte bryr sig. Så är det bara. Men snälla prata inte om oss som en allmän klump av kompetenslösa idioter. Ni själva lyckas garanterat inte leverera 110% varje minut, varje dag, varje gång på jobbet. Ni själva har garanterat varit nya på jobbet eller haft en dålig dag. Men det kanske inte gemene man ser.. I vårt yrke som vi bara utför några få tillfällen per år, där ser alla precis allt vi gör och gjort. Kommer man inte precis efter man varit där får man inte ens en rättvis bedömning av sitt arbete då andra parametrar spelat in och förändrat resultatet..