Fler cyklar på Götgatan än kör bil under rusningstrafik något vi skrev om igår. Men det är inte bara på Götgatan cyklarna är fler. Jag läser i Södermalmsnytt att det också är fler cyklister på Skanstullsbron i högtrafiken under vår, sommar och höst. Det får nu konsekvenser:

Ett bilkörfält i varje riktning ska tas bort och omvandlas till bredare gång- och cykelytor. Anledningen är att gående och cyklister idag får dela på ett mycket litet utrymme. Och då biltrafikflödet över bron som mest är 900 fordon i timmen bedöms totalt ett bilkörfält per riktning vara tillräckligt. (Södermalmsnytt)

[![skanstullsbron_3](/content/images/2014/01/skanstullsbron_3.jpg)](/content/images/2014/01/skanstullsbron_3.jpg)Snart betydligt bredare
För er som inte bor i Stockholm, så hänger den här vägen alltså ihop med Götgatan och utgör det som i höstas döptes till ”[Arenaleden](https://www.cyklistbloggen.se/2013/08/arenaleden-invigd-med-cykelled-fran-medborgarplatsen/)”. Det betyder att kapaciteten hela vägen mellan Gullmarsplan och Medborgarplatsen ökas väsentligt för cyklisterna.

Så här ser bilvägen ut (Streetview bild, fungerar inte alltid i mobilen):

[Visa större karta](https://maps.google.se/maps?f=q&source=embed&hl=sv&geocode=&q=skanstullsbron&aq=&sll=59.496006,18.294675&sspn=2.381598,8.453979&t=h&ie=UTF8&hq=&hnear=Skanstullsbron&ll=59.30299,18.079577&spn=0.009354,0.033023&z=14&layer=c&cbll=59.305872,18.077755&panoid=4Fzc2BWLrQxhdhDDTUxV0g&cbp=12,338.19,,0,1.46)

Läs mer hos Södersmalmsnytt.