Olycka och olycka får man väl börja med. I höstas kom enligt Aftonbladet en "Kändisprofil" körande österut på Linnégatan i Stockholm. Vid Fredrikshovsgatan ska hon enligt två vittnen ha tutat, i hög hastighet ha kört om en bilkö i mötande körfält, svängt höger upp på en trottoar och sedan ner vidare på Fredrikshovsgatan. Nu står hon åtalad för vårdslöshet i trafik.

Det här är lite intressant, eftersom bilisten menar att den enda som begått något fel här var cyklisten, eftersom han cyklade mot enkelriktat.

Ur förundersökningen

Så här tecknade vittnena, en fotgängare och en cyklist, händelsen:

Rätt lika får man säga. Aftonbladet skriver:

Sex personer vid övergångsstället blev vittne till händelsen. En pappa som väntade på att få gå över med sin sjuårige son uppger i förhör att han snabbt fick hejda sig. Han såg bilen köra om en annan bil i hög hastighet genom att gena upp på trottoaren.
Ur förundersökningsprotokollet

Vi läser fotgängarens vittnesmål i förundersökningsprotokollet:

Vid tillfället hade jag inte klivit ut på övergångstället då jag observerade en vit bil som kom i hög hastighet ca 30-60 km/t på Linnégatan körandes nedåt åt gärdet.
Jag upplevde att personen i den vita bilen kunde ha väntat några sekunder och då kunnat svänga in på Fredrikshovsgatan utan problem, utan att välja att gena upp på trottoaren, köra om den gråa bilen på insidan och utsätta folk för fara.
– Det gick så himla fort, tre sekunder kanske, som en film där det var biljakt.

Bilföraren själv säger i förhör, och det är här det blir lite intressant för Cyklistbloggen:

Jag ser att [målsägande] kommer cyklandes mellan de här bilarna, han cyklar på enkelriktad gata (vår fetstil) och han kör mellan bilarna mitt på vägen. Jag ska svänga in på gatan. Då ser jag honom på cykeln och väjer undan extra mycket åt vänster för att hålla mycket avstånd till honom. Då åker mina två däck upp på trottoaren. Han cyklade mitt i vägen och försökte inte hålla avstånd eller cykla in mot kanten, annars hade jag kört på honom. Jag gjorde allt för att hålla mig så långt borta från honom som möjligt.

Vittnena menar alltså att bilföraren tröttnade på att stå i kö vid övergångsstället, körde om bilarna framför, på fel sida av vägen, mötte cyklisten och körde upp på trottoaren. Bilföraren menade att allt gick fint till, men att cyklisten cyklade mot enkelriktat, så att cyklisten fick kasta sig undan var hans eget fel.

Men, kollar man på bilden ur förundersökningsprotokollet, så är det tydligt skyltat att man kan möta cyklister:

Ur förundersökningsprotokollet, våra pilar.

Skylten är alltså märke F18, körfältsindelning, med cykelsymbol, som visar att man kan komma att möta cykeltrafik. Och samma sak gatmålningen, som visar att här kan det komma cyklar.

Så, inte enkelriktat för cyklister. Det här är, vad vi känner till, andra gången ett sådant här fall hamnar i domstol, senast var det 2017, på S:t Paulsgatan i Stockholm. Då friades bilisten, eftersom åtalet gällde "misshandel genom att avsiktligt köra på och skada henne samt smitning från trafikolycka.". Det gick helt enkelt inte att bevisa att bilisten avsiktligen kört på cyklisten.

Det ska bli intressant att se vad slutresultatet blir den här gången. Vad vi kunnat utröna var gatan skyltad som enkelriktad fram till 2016:

Enkelriktatskylten i mitten.

Men 2017 skyltades det om. Vad vi kan se fanns ingen enkelriktat-skyltning 2020:

Borta 2020

Så, vi får se. Oavsett, kör försiktigt därute.