Jag tänkte dra det här med rödljuskörning ett varv till eftersom rödljuscyklande cyklister är något av det värsta som finns. Åtminstone om man ska tro sociala medier, tidningar och inte minst polisen. Med risk för att tjata var ju exemplet på hur extra usla trafikanter cyklisterna är, att cykelpolisen i Göteborg på en timme satt dit tio cyklister för rödljuskörning. Mer om det strax.

rodljuskarlek

Rödljuskörning är tabu om man kör bil. Det är en regel som få bilister ruckar på och de flesta bilister stannar lydigt för rött, även om korsningen för tillfället är tvär-tom. Det är faktiskt rätt sällan jag ser bilister som medvetet rullar upp till ett redan rött trafikljus och kör förbi. Även om det händer.

Däremot verkar tabut inte vara lika starkt att köra mot gult, eller att passera precis när det blir rött. Så länge man själv känner att man typ hann över stopplinjen. Trots att det i många fall är lika olagligt – som till exempel här vid Kungsträdgården:

Ett par gånger har jag hunnit en god bit ut på överfarten, bara för att få stanna när en bilist försöker pressa sig emellan för att slippa stå tvärs över. Många bilister tror att det är lagligt, det var ju inte rött när de passerade stopplinjen, men det är det inte, något vi skrivit om här.

Anyhoo.

Följer man sociala medier och lyssnar på vad cyklistpoliser i Göteborg säger så verkar det som att cyklister är betydligt sämre på att lyda trafikljus än bilister. Och det är ju unikt tokfarligt. Eller?

Låt mig här understryka att jag tycker att man ska stanna för rött. Cyklistbloggen stannar alltid för rött – även om vi är ensam stående på vägen en sen natt i hällregn. Vi väntar tills det blir grönt.

Vi har skrivit rätt mycket om att trafikljus är byggda främst för biltrafik, om trafikljus som inte känner av cyklister och därmed aldrig slår om, om knappar som är felplacerade så att de är svåra att nå och så vidare. Jag tänkte därför inte gå in på det här.

Men.

Många tror att trafikljus är till för att minska olycksrisken. Att det är en trafiksäkerhetslösning. Det trodde jag också när jag började skriva på den här bloggen. Men det är det inte, har jag fått reda på av oräkneliga trafikplanerare.

Trafikljusets uppgift är att reglera vem som får köra när.

I princip skulle man alltså ur trafiksäkerhetsynpunkt kunna ta bort alla trafikljus i Stockholm i morgon. Det som skulle hända är att övriga trafikregler skulle gälla – till exempel högerregeln – och i varje korsning skulle trafikanterna få fundera över i vilken ordning alla ska komma fram.

Det skulle innebära att alla skulle få köra långsammare och framkomligheten skulle minska. Färre antal bilar skulle passera varje given tidpunkt.

Med trafikljus behöver man inte fundera över sådant: Om det är grönt får du köra, om det är rött stannar du. Det betyder att allt kan gå lite fortare och framkomligheten ökar. Toppen.

Men det är ju inte bara rödljus som reglerar vem som får köra var och när. Och det är nu det börjar bli intressant.

Jag ser som sagt oerhört sällan bilister som medvetet kör mot rött. Jag ser en del som gasar på precis innan det slår om, och några av dem missar det gula, men sällan så som jag ser enskilda cyklister köra mot rött.

Nu dags för en film med en rödljuscyklande cyklist.

Det här är vid korsningen Götgatan/Hornsgatan, filmat i tisdags. Där pågår arbeten med Nya Slussen:

En cyklist körde mot rött som ni såg. Samtidigt kom det en massa korsande biltrafik från vänster. Inte mindre än fyra bilar passerade. Det syns inte riktigt, men den sista röda bilen höll dessutom på att krocka med den gula turistbussen som anas till höger i bild.

Grejen är att det är förbjudet. Så här ser korsningen ut en bit upp på vägen:

Bussfil

Som ni ser är vägen märkt som bussfil och den har bara busstrafiksignaler. Just nu står det ett vitt ”S”, för ”Stopp” (vid röda pilen på bilden). Trots det står där både en taxi och en lastbil och väntar.

Så, under de där 32 sekunderna film från tisdagens morgonrusning så körde en cyklist mot rött och fyra bilar körde där de överhuvudtaget inte får köra. Vad händer om någon av de fyra kör över någon i korsningen?

Under tiden jag tog bilden ovan, det tog en och en halv minut, passerade fyra bilar och ingen buss. Varje bilpassage innebär att cyklisternas, och fotgängarnas, framkomlighet försämras. Passagen är nämligen byggd utifrån att det bara kör bussar där (läs mer: Smittrafik ett problem på Hornsgatan)

På vägen hem igår stannade jag också till vid Rutger Fuchsgatan/Bohusgatan. Jag stod där i fem minuter. Den första bilden i den här serien togs 17.24.26 i går. Den sista togs 17.29.26, alltså exakt fem minuter senare.

2014-09-24 17.24.26Å ett

2014-09-24 17.24.38Å två

2014-09-24 17.26.34Å tre

2014-09-24 17.27.25Å fyra

2014-09-24 17.29.26Å fem

Det blir rätt exakt en i minuten. Nu tror jag inte att det hade fortsatt i det här tempot i en timme, men man vet ju inte under rusningstrafik. I så fall hade det blivit sextio bilar som passerat.

Skylten till höger betyder att ingen motortrafik är tillåten, bara kollektivtrafiksbussar. Precis som ett rödljus betyder den alltså att ingen av de fem bilarna får passera. Tänk om Göteborgs cykelpolis hade stått här istället!

Den där är en jävligt läskig passage. Cykelfältet går på höger sida, sedan ska man som cyklist över till vänster sida och upp på cykelbanan till vänster i bild, och fortsätta i vänstertrafik. När det kommer ”bussar i linjetrafik” bakom en är de lätta att uppfatta när man gör vänstersvängen. Små personbilar som precis kommer runt hörnet, inte sällan i hög fart för att smitpassagen ska gå fortare, mycket, mycket svårare.

So, ibland är det viktigt att inte köra där man inte får: när det är rött. Ibland är det inte lika viktigt: busspassager och förbud för motortrafik.

**Min poäng är inte att försöka utmåla någon trafikant som värre än den andra. **

Eller ursäkta ett dåligt trafikbeteende med ett annat.

Min poäng är att visa att det finns trafikanter som bryter mot lagen. Som väljer att utifrån eget huvud göra en bedömning om att det funkar ändå, väga konsekvens mot vinst och sedan fatta ett beslut.

Jag tror att det handlar om hur trafikmiljön är utformad. Trafikanter lyder om det känns rimligt och om det inte finns starka andra skäl, till exempel att slippa ta en tidsödande omväg.

Det var också min poäng när jag för någon vecka sedan fotade alla trafikljus jag fastnade vid.

Gemensamt för samtliga rödljus var att de kändes rätt rimliga. Det här rödljuset till exempel har nästan alltid en strid ström fotgängare som korsar. Då stannar man helst:

2014-09-16 08.54.58

Sedan finns det trafikljus som känns mindre rimliga. Där sikten är god, för en cyklist, eller som på Kanalvägen, där det är rött fastän det inte finns någon trafik alls:

Vill man kan man alltså ställa sig vid ett sådant och få massor av cyklister som kör mot rött. Lite som jag gjorde vid Rutger Fuchsgatan/Bohusgatan och Slussen. Bägge platserna känns nog rätt bekväma att passera som bilist på väg till eller från jobbet. Och vad spelar det för roll om jag skiter i att det är förbjudet? Det är ju ingen som märker. Och jag kommer fram lite fortare.

Problemet är ju att med hundratusentals trafikanter på vägarna i city så kommer några fatta fel beslut, göra fel bedömning och i bästa fall bara göra det meckigare för andra. I värsta fall innebära en livsfara för omgivningen.

Det finns cyklister som kör mot rött. Det finns bilister som kör på bussvägar och där motortrafik är förbjuden. Det finns bilister som försöker pressa sig igenom övergångsställen och cykelöverfarter för att slippa bli stående.

För att lösa det måste man titta på hela bilden och sedan utforma trafikmiljön utifrån det: kanske behöver man göra smitpassagen på Slussen svårare att köra förbi för privatbilar. Kanske behöver man anpassa rödljusen efter cyklisters egna förutsättningar. Kanske är korsningen vid Kungsträdgården dåligt utformad eftersom bilister regelbundet hamnar i en situation där de måste preja sig genom fotgängare och cyklister som har grönt.

Men, och nu kommer min högst personliga åsikt som förmodligen färgad av att jag för det mesta cyklar: av någon anledning tycks det ändå alltid bara handla om rödljuscyklande cyklister. Som pekas ut som sämre på att följa trafikregler än andra trafikanter – till exempel av trafikansvarig kommisarie på trafiksäkerhetsseminarium i Tylösand.

Och jag tycker det är käpprätt fel.