Det här blir ingen peppande text, vi är ledsna för det.

Det här är Vasagatan vid Centralen i Stockholm i morse. I cykelvägen ligger en överkörd cykel. Bredvid en chockad cyklist.


Foto: Christina Thunberg

Det här är på en plats vi skrivit om tidigare, Vasagatan. Där man tvingades sätta upp ett staket för att bilar inte skulle parkera i det vältrafikerade cykelfältet.

Inte jättesvårt att cykelfältsparkera vid Centralen

Det hade väldigt lite effekt.

Fulparkerad taxi vid Centralen Foto: Knark Missionen /Facebook
Foto: Knark Missionen /Facebook

Istället fick man också gående passagerare i vägen – som skulle ta sig runt staketet. Det är också platsen vars cykelfältsdragning har fått symbolisera usel cykelinfrastruktur i Stockholm här på bloggen. Kanske vårt mest spridda foto.

I morse smällde  det, en cykel hamnade under en bil. Vad det verkar klarade cyklisten i morse sig undan med chocken. Det kunde ha gått värre.  För i snitt 25 cyklister per år går det så illa att de dör. Och vi blir så arga och ledsna att det fortfarande ser likadant ut som då. Det är en farlig plats och det drabbar dem som cyklar. På riktigt.

**Vi tror 2017 kommer stå som ett rekordår för cyklingen i Stockholm med förorter. Aldrig har vi sett så många cyklister så tidigt. Aldrig har köerna varit så långa. Det är jättekul. **

Men. Aldrig har heller så många klämts in i så otroligt smala vägar. Aldrig har så många försökt ta sig fram, trots att vägarna inte är byggda för årets trafikmängder.

Cyklistbloggen tog Birger Jarlsgatan i fredags. Vi kom inte fram:

Cykeln är 89 centimeter bred. Utrymmet var mindre. Hade någon öppnat bildörren hade det varit livsfarligt. Vi kläms bokstavligen mellan bil och fotgängare.

Vi åker Slussen varje dag. Så här såg det ut flera dagar förra veckan:

Funkar när man kommer ensam i dagsljus. Funkar riktigt, riktigt dåligt när man kommer  en klunga om tio-femton cyklister, som inte sällan är fallet våren 2017. Ännu sämre när det samtidigt går gående som rundar stolpen som står mitt i gångvägen och kliver in i cykelvägen.

Vi tog pendlingsstråket på Ringvägen, där cykelfältet fortfarande går tätt, tätt mot parkeringsplatsen. Tänk om någon öppnar bildörrarna? Inklämd mellan stillastående bilar och biltrafik.

Det här funkar inte.

Vana Stockholmscyklister vet att det här inte är undantagen, det är regeln. I Stockholms city finns det i praktiken två cykelvägar som kan sägas vara ”bra”, eller med danska mått ”ok”, Götgatan och Norrmälarstrand – som är precis nybyggd. Resten är vägar där cyklister trängs ihop tätt, tätt med andra trafikanter.

Det här är en tröja som Louise Åkerblom fick efter att ha blivit påkörd i Rimbo, en bit norr om Stockholm:


Foto: Louise Åkerblom formgivning Susanna Dörlich