/ Arenaleden

Det går att göra cykelsäkra korsningar

Nu när Götgatan inte längre är en simpel cykelväg, utan en ”led”, så tänkte jag att det var dags att sätta lite fokus på den stora korsningen på Södermalmssidan av bron, korsningen Ringvägen-Götgatan. För att riktigt njuta av en led så måste man ju kunna komma upp på den på ett säkert sätt. På bilden här nere ser ni hur ”Arenaleden” passerar från höger till vänster:

Cyklingsgrejor juli 095
Coca Cola svänger upp på leden

Ni ser också att rödljuset saknar cykelbox och att lastbilar och andra fordon som svänger höger mot Medborgarplatsen genar mot trottarkanten.  Hade man som cyklist fått grönt samtidigt med Coca-Colabilen så hade man trängs upp på trottaren till höger om lastbilen för att inte bli överkörd.

Livsfarligt. Så här ser konfliktsituationen ut:

Det här vet vana cyklister på vägen och de som ska upp på Götgatan struntar därför antingen helt i rödljus och cykelbana och cyklar upp på trottaren till höger och genar förbi hela korsningen. I somras ledde det till böter när polisen specialbevakade platsen. Det går ju inte att ha en massa cyklister som bryter mot lagen, för det är livsfarligt.

Eller så struntar de  i stopplinje och rödljus, kör förbi och ställer sig och väntar på grönt precis där lastbilen är på bilden ovan. Det funkar också om man ska fortsätta rakt fram på Ringvägen. I praktiken skapar man sig alltså en egen cykelbox:

Cyklingsgrejor juli 091 pixel
Cyklister väntar på grönt

Även det kan leda till böter eftersom man trots att man stannat, redan kört mot rött. För att hamna där måste man passera både stopplinje och trafikljus.

Problemet är alltså att cyklister och bilister startar samtidigt och att bilisterna överhuvudtaget kan gena över de rödmarkerade cykelfälten.

Med risk för att hela tiden tjata om Nederländerna, så har de hittat en lösning. Så här:

Jag vet inte varför vi inte har de där öarna i svenska korsningar. Jag vet att det numera inte finns plats för en enda centimeter cykelbana till, men vad jag kan se tar den här lösningen inte större plats än hur det är nu.  Varför ser inte alla korsningar ut så?

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer