/ omprioritering

Folk blir sura när någon plötsligt börjar ta plats

Vi har ju skrivit rätt mycket om att när cyklister plötsligt kommer och får lite egen yta så tas den från andra. Och det gör folk irriterade, ilskan riktas mot de där nya, cyklisterna. Det gäller Götgatan, där en fil togs i anspråk, det gäller på i princip samtliga "g/c-banor" som tidigare var trottoarer där fotgängarna gick ensamma.

Men så är det ju, som förra trafikborgarrådet Hamilton sa, utrymmet är begränsat. Stockholm har länge använt tekniken "Vi klämmer in cykelvägar där det finns spillyta över" - vilket resulterat i slalomvägar, rätt ofta fyllda med grejor som inte alltid är optimala ur trafiksäkerhetssynpunkt: träd, parkeringsinfo-skyltar, lyktstolpar, eller byggnader.

Den strategin funkar inte riktigt längre, om den någonsin kan sägas ha funkat - tittar man på olycksstatistiken så visar i princip alla undersökningar att cykelinfrastrukturen är undermålig.

Så, gatrummet måste prioriteras om så att fler människor kan kan komma fram på mindre yta. Det här är inga nyheter, detsamma gäller i resten av världen också där gaturummet ändras och byggs om.

Här finns en hel genre bilder, där man försöker visa hur effektiviteten hos olika trafikslag varierar, läsare av bloggen har till exempel sett den här, som vi tror var en av de första:

picoftheday0012-space-60people

Den finns i massor av varianter, men förra veckan fick vi den här videon som var ny för oss. Den visar, tycker vi ännu bättre på hur stor yta det faktiskt finns i innerstäderna. Egentligen:

Tipstack till Marcus

EDIT! DET ÄR EN BILANNONS:

Vi tror inte avsikten var att förmedla det budskap vi såg. Jösses. Och upphovsmannen säger själv så här när han får höra nytolkningen:

“I’m flattered that 15 years later people remember it and think of it in a different context,” he says. So with Saturn no longer around, do advocates have his permission to use the ad to not sell cars? “Yes,” he says, laughing. “You have my blessing.”

Och när man hittat en, dyker det upp flera. Kolla på den här tex, från Uber. Budskapet är väl framförallt att alla kanske inte behöver en egen kartong.

Och den här från Köpenhamn, som visar den enorma mängd människor som passerar på cykelvägen:

Morning Ebb And Flow from jim slade on Vimeo.

Läs också:
Cyklister utmanar bilden av vem som får plats i trafiken.

Alla måste trängas. Vissa mer än andra.

Cyklistbloggen

Cyklistbloggen

Vi som bloggar här är Christian Gillinger och Jeroen Wolfers. Vi är två Stockholmscyklister som huvudsakligen använder cykeln för att komma till och från våra respektive jobb. Vi cyklar istä

Läs mer