Ofta när vi skriver om farliga avspärrningar så brukar vi få höra att om man inte ser ett hinder som står mitt i vägen så har man inte i trafiken att göra. ”Det finns styre”. Och det kan man ju tycka. Om det hade sett ut så överallt i trafiken. Men det gör det ju inte.

Ibland blir det rätt tydligt hur det är skillnad på fordon och fordon. På den här sträckan längs Skeppsbron fastnade en cyklist förra veckan med styret i det ouppmärkta gallerstaketet. Kommunen åkte ut och ändrade vinkeln på svängen som enterprenören satt upp. Men i övrigt ser det likadant ut fortfarande. Titta:

Skeppsbron-ren

Till vänster kör motortrafiken. De riskerar att skrapa i betongsuggorna som är utplacerade. På platsen råder mellan 30 och 50 km/h och i den farten riskerar de såklart plåtskador. Upp med reflexer alltså så att det är lätt att se exakt var avspärrningen är.

Till höger kör cykeltrafiken. De ska dessutom samsas med gångtrafiken som går till höger om den vita linjen. De riskerar kroppskador, svåra kroppskador till och med om de missar avspärrningen. Fotot är taget mitt på dagen när trafiken är som minst, under högtrafik är det här ett pendlingsstråk med tusentals cyklister. Och fotgängare. Som ska ta sig förbi med hus till höger och staket i vinkel till vänster.

Räkna reflexerna som kostats på cyklisterna. Eller vänta, jag märker ut dem åt er. Gröna pilar=reflexer för bilister Röda pilar=reflexer för cyklister.

Skeppsbron reflexer

Skeppsbron-reflexer

Hur många röda pilar blev det?

Jag hoppas cyklisten som kraschade klarade sig bra.

Nollvision Zero VisionNollvisionen

Läs mer om Skeppsbron: Bredare cykelbanor på Skeppsbron och Strömbron.