I dagens SvD konstateras att majoriteten av Stockholms cyklister är missnöjda med hur cykling prioriteras i huvudstaden:

**Genom decennierna har **Stockholm prioriterat cyklister långt efter bilister i planerna för trafiken, visar en avhandling av Till Koglin vid Lunds tekniska högskola. Han har bland annat intervjuat trafikplanerare i Stockholm och Köpenhamn.

– Något som slog mig var att i Stockholm dröjde det länge innan man nämnde cyklismen när man talade om olika trafikprojekt. Personen som var cykelplanerare upplevde att han alltid kom in sist i projekten.

Samtidigt berättade trafiksäkerhetsföretaget Sweden Rescue på Twitter att svenska folket fått tycka till om ”dolda faror”:

Så här rankar svenska folket

Av ”svenska folket” tycker alltså bara 1% att ”andra bilister” är en dold fara. Inte så konstigt att cyklingen prioriteras så lågt – svenskarna kör ju bil, inte cykel. Dags att sätta reflexväst på djuren och göra något åt alla trafikturistande cyklister alltså.

Och så här kan det se ut när en sådan där ”dold fara” dyker upp, precis när man köpt sin nya bil:

Då gäller det att ha en bra försäkring som täcker plåtskadorna (läs mer om dörrning av cyklister här och kort om konsekvenserna här). Och apropå plåtskador så krävs det att en cyklist får kindbenet intryckt för att trafikplanerarna i Lund ska komma på tanken att det är en dum idé att placera en stolpe mitt i körbanan:

– Vi kan nu konstatera att den är olyckligt placerad, säger Håkan Lockby, gatuchef i Lunds kommun.

Hur tänkte ni när ni lät lyktstolpen vara kvar mitt på cykelvägen, dessutom skymd av busskuren?

– Vi har gjort vårt bästa här och har gjort den bedömningen att det inte var någon fara.

Men den står ju mitt i vägen för cyklisterna?

– Jo, vi har gjort en felbedömning. Men det är ett mänskligt misstag som vi nu ska försöka åtgärda.

De är inte ensamma, det var samma mänskliga misstag som Trafikverket gjorde i somras. Vem skulle ha kunnat tro att lite stolpar kunde vara i vägen?

Och i huvudstaden tycker alltså cyklisterna att de inte prioriteras. Who would have thought?

Följdfrågor man kan ställa till kommunen: Är det bra eller dåligt att låta en cykelbana sluta i mötande biltrafik?

Cykelbanan som slutar i mötande biltrafik på Gamla Tyresövägen #imponerarinte #cykla @Cyklistbloggen pic.twitter.com/CPupyPjqvF

— Jens (@souljens) September 15, 2013

Är det bra eller dåligt att ändra från cykel- till gångbana plötsligt?

Jättesvåra frågor, verkligen.