Cykelfält - mest för biltrafiken?

Där jag bor har vi cykelfält rakt igenom hela området. Det är långa alléer och raka vägar så hittills har jag tyckt cykelfälten varit fantastiska sätt att hålla nere hastigheten på biltrafiken. Vägen blir smalare och går bredvid en hög stenkant som gränsar mot Tvärbanans spårvagnsspår.

[![2014-10-30 13.45.58](/content/images/2014/10/2014-10-30-13.45.58.jpg)](/content/images/2014/10/2014-10-30-13.45.58.jpg)Ser alldeles utmärkt ut!
Cykelfälten är också en utmärkt lösning eftersom den till skillnad från cykelbanan inte har några specialregler. Ett cykelfält räknas som vilket körfält som helst, men alltså avsett för cyklar. Lite som ett bussfält. Samma regler för alla – det gör det betydligt enklare att samspela med övrig trafik än när man cyklar i cykelbana (läs också: [Den ultimata guiden till väjningsplikt](https://www.cyklistbloggen.se/2015/08/den-ultimata-guiden-till-vem-som-har-vajningsplikt/)).

Men. Jag har börjat ompröva min åsikt om cykelfältets förträfflighet.

Ett av skälen är att mina barn börjat bli tillräckligt stora för att följa med mig ut. Och då höjs det här med ”parkerade bilar i cykelfältet” till en helt ny nivå. Det är liksom inte samma grej när man plötligt ser sin 10-åring vingla ut pga taxichaufför har inte orkat gå två meter extra från tvärgatan:

12006138_983537005030794_6108460449764727741_n

Det känns hyggligt tryggt när jag är med – men jag vill ju att mina barn ska kunna cykla själva ute i trafiken. Och då känns det sådär att göra det med vetskapen att det ofta innebär att zick-zacka mellan fältets relativa trygghet och rätt ut bland bilarna.

När vi för några år sedan satte ihop en video för att öka förståelsen för hur det känns från cykelsadeln, så var det så många exempel från området att jag var tvungen att sluta ha med dem. Annars hade filmen blivit tim-lång.

Man blir hemmablind. Jag har aldrig upplevt de här gatorna utan cykelfält så det har känts som att det ju är så det ska vara. Plus att det alltså smalnar av gatan så att hastigheten (som är satt till max 30) hålls nere bland biltrafiken.

Men, för något år sedan målade de om en annan väg i en annan del av stan, Karlavägen. Det är en sträcka jag ofta passerar i jobbpendlingen som också har 30 km/h. Just den här sträckan av Karlavägen är inte särskilt hårt trafikerad, med ett par övergångsställen och när fälten kom var jag faktiskt lite frågande. Jag har aldrig upplevt det som svårt att cykla i ”blandtrafik” med bilisterna här. Men, det är ju bra att det satsas på cyklisterna?

Det här är min upplevelse av hur det blev:

Innan cykelfältet fanns cyklade man mitt i vägen, kunde hålla undan från parkerade bilar och framkomligheten var god. Trots dubbelparkering på bägge sidor av vägen.

När cykelfältet kom så placerades man som cyklist upptryckt mot de parkerade bilarna, med risk för att få bildörr uppsmälld framför sig och de dubbelparkerade fordonen gör att det blir slalom. De är dessutom ”målade” med tjock gummimassa, vilket gör att det skakar rejält varje gång man ska passera över dem.

Det blev rejält sämre framkomlighet.

Men jag kan tänka mig att framkomligheten för biltrafiken ökat. De slipper ju cyklister i vägen ( annat än när cyklisterna tvingas till slalom vid fulparkeringarna).

Visst, säger den frimodige cyklisten, skit i att cykla i cykelfältet. Kör som du brukar! Och det är klart, det går ju – och vad det verkar väljer de flesta cyklisterna som cyklar där att göra precis det. Men, för det första är det strikt taget olagligt.

Trafikförordningen 3 kap:

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Och det är ju precis det körfältet som är avsett för cyklister.

För det andra är jag övertygad om att det här minskar toleransen hos övriga trafikanter – när det inte fanns cykelfält var toleransen hög för cyklar i vägen. Nu ser bilisterna det där cykelfältet och cyklister på vägen blir ytterligare en av dem som ”inte håller sig där de ska och cyklar på cykelvägen”.

För det tredje: Jag vågar sätta en billig cykellampa på att de här cykelfälten räknas inom ”cykelmiljarden” och alltså räknas som en satsning på cyklisterna när kommunen ska redovisa sin verksamhet.

Men, hävdar jag, det är det inte. Precis tvärtom. Den här typen av cykelfält är en satsning på biltrafik. Det är biltrafiken som får större framkomlighet när cyklisterna föses undan mot parkeringsplatserna.

Det finns vettiga sträckningar för cykelfält och en av fördelarna är som sagt att de låter cyklisterna omfattas av alla vanliga trafikregler, som högerregeln, ömsesidig väjningsplikt och allt annat.

Men när de dras så här, så är de inte där för cyklisternas skull utan för bilisternas. Och det som verkar som en satsning på cyklism är i själva verket precis motsatsen.

Vad tycker du, bu eller bä för cykelfält? Finns det en plats för dem i en storstad?

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer