Apropå hur cyklister behandlas i media och hur… andra trafikanter gör det.

Så här kan det se ut när Mitt i Stockholm skriver om cyklister (eller ”cykeldårar”) som kör 18 km/h på Götgatans gågatedel:

Screen Shot 04-28-15 at 10.09 AM

Vi citerar ur artikeln, som alltså handlar om fortkörande cyklister:

**Den visar 24 kilometer **i timmen.

– Kör man på någon i den hastigheten så kan det leda till en dödsolycka, säger kollegan Fredrik Hellgren, som väntar längre ner i backen och bötfäller fartsyndaren med 1 000 kronor.

Kör man på någon på cykel i 24 km/h så kan hen dö. Så passa er cykeldårar!

Så här ser det ut i Direktpress Östermalm, när bilister kör fortare än 30km/h utanför förskolor där det leker små barn:

Screen Shot 05-07-15 at 02.53 PM

Polisen har ju lite felmarginal när de ”lasrar”, så jag kan tänka mig att det innebär minst 40km/h utanför dagisen. Det måste poängteras att bilisterna kör bra. Men ”missar” att sänka hastigheten – det kan ju bli så när det är lite stressigt i livet. Kan hända vem som helst. Barn-schmarn förresten, de ska hålla sig på trottoaren ändå. Här behövs inget om att det är riktigt farligt att köra för fort i bil bland oskyddade trafikanter och inte minst små barn.

Cyklar som kör 24 km/h däremot ”missar” inget. De är livsfarliga. Dags att ta i med hårdhandskarna, här finns inget utrymme för ”Södermalmsborna kör bra – men missar att hålla gångfart på gågatan”.

Och vi drar oss till minnes den här:

Illustration: M. Colville-Andersen ‏@copenhagenize

Och citerar ur vårt tidigare inlägg om biltrafik:

Vid 30 km/h dör 10% av påkörda oskyddade trafikanter.

Vid 50 km/h dör 90%.

(Källa Folksam, bland andra. De här siffrorna varierar lite, några källor säger 80% vid 50 km/h. Alla understryker att 30 km/h är en oerhört viktigt gräns uppåt.)

Enligt WHO ökar risken att dö med ungefär 4-5% per km/h (Källa). I Bert Åke Vargs fall (44 km/h) betyder det att risken att dödas ökat från 10% till något mellan 50 och 70%. Och då har vi helt ignorerat alla som riskerar att skadas, även om de överlever.

Allt är relativt i trafiken (men vi vill poängtera att vi tycker att alla trafikanter ska anpassa farten efter rådande förhållanden och hålla hastighetsbegränsningarna).

Tipstack till Anders Englesson.