I dagens DN Motor trillar vi över följade passage som beskriver vad artikeln kallar ”årets bil 2023”, en jeep, som är perfekt anpassad till ”storstadsdjungeln”:
”Jeep Avenger är byggd för storstadsdjungeln – en markfrigång på strax över 20 centimeter gör att du kan köra över ett riktigt högt farthinder utan att bilen tar i.”
DN Motor

Vi pausar några sekunder här. Skälet till att det finns farthinder är för att få biltrafiken att sakta ner. Ofta, om inte alltid, på platser där det går oskyddade trafikanter, bland dem till exempel skolbarn och äldre, som har svårare att snabbt ta sig över, eller snabbt komma undan när bilist kommer i hög fart. Kör man fort, så riskerar man att bilen slår i farthindret. Därför tvingas man sakta ner.
Men högre markfrigång, som på SUV:ar, eller stadjeepar, så behöver man inte sakta ner på samma sätt som i vanliga bilar. Risken att skada bilen minskar, något DN alltså noterat. Härligt för den som gillar att ta sin bil och höra fartvinden mot, ja plåten. Eller, bilar blir ju allt bättre isolerade, så att man bättre kan uppskatta hi-fi ljudet från musikanläggningen, så det kanske mest handlar om att bara slippa omaket att lyfta foten från gasen.
Detta lyfter alltså DN idag som något positivt när de recenserar ”årets bil 2023”.
Toppbild: Girl riding bicycle on beach during sunset Scopio